Saisiko olla Olipa kerran?

Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.

Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.

Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.

Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!


Lisää asiaa myyttien käytöstä tarinallistamisessa
Julkaistu 19.06.2013

Jatkan vielä hiukan aiheesta, josta aloitin viime viikolla.  Viime viikolla kävin läpi luomiskertomuksia, luonnonilmiöitä sekä muodonmuutoksia. Mitä muita myyttisen tarinan aineksia voisimme hyödyntää paremmin palveluiden tarinallistamisessa? Historialliset tapahtumat Monen matkailuyrityksen kohdalla tarinallistaminen lähtee liikkeelle merkittävistä historiallisista tapahtumista, jotka liittyvät seutuun tai paikkaan, jossa yritys sijaitsee. Historiasta voivat löytyä myös myyttisen tarinan ainekset. Toivolan Vanha Piha […]


Miten myyttejä voi hyödyntää matkailuyrityksen tarinallistamisessa?
Julkaistu 14.06.2013

Eilen kyselin Facebookissa ja Twitterissä, mikä olisi hyvä aihe seuraavan bloggaukseni kohteeksi. Lukkarilan Anne heitti Twitterin puolella idean matkailumyyteistä. Päätin tarttua tuohon syöttiin ja pohtia, mitä ovat ne myytit, joita voisimme erityisesti hyödyntää matkailupalveluiden tarinallistamisessa. Matkailumyyteillä voidaan tarkoittaa myös matkailukokemukseen liittyviä uskomuksia, mutta itse keskityn nyt matkailupalveluiden tarinallistamiseen, eli siihen miten myytit voivat olla avuksi […]


Story of your business can’t be flowing in the air, instead it has to have strong roots!
Julkaistu 11.06.2013

Story of your business can’t be flowing in the air. Roots of the story grow in the history of your business and the story of the creator/s of the business. Roots are growing in meanings and values, which are connected to the operation and business itself. Enterprise will build a story on the top of […]


Please let your story underline the locality
Julkaistu 07.06.2013

In story based design one starting point, the ground itself, among the other factors is the location. In which area the company is operating? Underlining the locality is an excellent way to differentiate and common to do in today´s business world. Local specialities and originality are always fascinating the clients. Why would we want to […]


Tarinallistamisen oppaasta uusi versio syksyllä
Julkaistu 30.05.2013

Julkaisin Tarinakoneen sivuilla ilmaisen tarinallistamisen oppaan alkukeväästä 2012. Opasta on tähän mennessä ladattu lähes 400 kappaletta – lisäksi Tarinakoneen koulutuksissa oppaita on jaettu osallistujille useita satoja. Olen jo jonkin aikaa haaveillut, että ehtisin työstämään oppaasta uuden version. Tuon aika on heti alkusyksystä. Ennen uuden version työstöä  halusin kuitenkin kuulla, miten nykyinen opas oli palvellut sen […]


Personal is common in story design
Julkaistu 28.05.2013

Long time ago in scriptwriting course I learnt, that you do not need to worry if the subject of the story is too personal. Often we think that, this will not touch anyone as this is only my personal experience. In fact, the best movies are created by using own personal experiences  – so why […]


Tarina ei kellu ilmassa, vaan kiinnittyy vahvasti juuriin
Julkaistu 23.05.2013

Yrityksesi tarina ei lepää ilmassa. Sen juuret kasvavat yrityksesi ja sen perustajan historiassa. Sen juuret kasvavat niissä merkityksisissä ja arvoissa, joita yrityksesi toimintaan liittyy.  Yritys rakentaa tarinan oman historiansa päälle; tarina linkittää sinut historiaan. Maailmassa, jossa elämme, tarvitsemme keinoja kokonaisuuden hallintaan. Toisaalta tarvitsemme myös juuria, jotka yhdistävät meidät sinne, mistä olemme tulossa. Tämä on ehkä […]


Hyödynnä monikanavaista tarinankerrontaa tarinallistamisessa
Julkaistu 21.05.2013

Kurion tekemässä tutkimuksessa kahdeksantoista kotimaan johtavaa asiantuntijaa kertoivat näkemyksensä markkinoijalle tärkeistä sosiaalisen median kehityssuunnista. Yksi esiin nostettu ilmiö oli monikanavainen eli transmediaalinen tarinankerronta. “Monikanavainen tarinankerronta – modernia ilmiöiden synnyttämistä. Sirpaloituneessa mediakentässä ja lukuisten erilaisten mediakäyttötottumusten aikana viesti välittyy parhaiten usean tarttumapinnan avulla.” (lähde: Kurio) Sama tarina voi saada erilaisia muotoja kohderyhmän ja käytetyn kanavan mukaan. […]


Voiko vanha koira oppia uusia tarinatemppuja?
Julkaistu 15.05.2013

Viime viikolla tapasin matkailuyrittäjän, Paavon. Hänen luvallaan kirjoitan hänestä ja hänen tilanteestaan tänne Tarinakoneen blogiin. Paavo on toiminut maatilamatkailun parissa sukunsa perinteikkäällä tilalla jo vuosikausia. Nyt hän on törmännyt siihen, etteivät vanhat markkinoinnin keinot tunnu riittävän. Palvelujakin pitäisi uudistaa. Pienelle paikkakunnalle on ilmaantunut kilpailevaa toimintaa, pitäisi erikoistua ja sinne pahaiseen sosiaaliseen mediaankin olisi jotenkin mentävä […]


Reittien tarinaidentiteetistä apua mobiilireittien suunnitteluun
Julkaistu 08.05.2013

Tarinakone on aloittanut yhteistyön Citynomadi Oy:n kanssa. Nyt on siis mahdollista hyödyntää tarinalähtöisen suunnittelun menetelmiä ja Tarinakoneen luomaa Tarinaidentiteetin käsikirjaa myös mobiilireittien toteutuksessa! Mikä on Citynomadi? Citynomadi on vuonna 2009 perustettu mobiiliteknologiayritys, jonka palvelut ovat käytettävissä älypuhelimissa ja hyödyntävät paikannusominaisuuksia. Citynomadin™ konsepti perustuu palvelukokonaisuuteen, jossa matkailijat pääsevät mobiililaitteillaan tutustumaan haluamiinsa kohteisiin valitseminaan ajankohtina. Kokonaisuuden taustalla […]


Vieraileva kirjoittaja Anni Pääkkönen ”Tuliaisia Berliinin matkamessuilta!”
Julkaistu 30.04.2013

Viisitoista JAMKin restonomiopiskelijaa kävi maaliskuussa opintomatkalla Berliinissä. Maailman suurimmilta matkamessuilta saimme ideoita myös keskisuomalaisen matkailun kehittämiseen. Näitä matkailun uusia tuulia esiteltiin kolmannen vuoden restonomiopiskelijoiden Tuliaisia Berliinistä -seminaarissa Dynamolla 27.3.2013. Seminaariohjelmaan kuului mm. hotelli- ja majoituspalveluiden, tapahtumamatkailun ja hyvinvointimatkailun uusimpia trendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Seminaarissa syvennyttiin myös kestävään matkailun, matkailumarkkinointiin sekä innovatiivisiin mobiilisovelluksiin. Seminaariin osallistui keskisuomalaisia yrittäjiä, […]


Anna tarinasi korostaa paikallisuutta
Julkaistu 24.04.2013

Tarinalähtöisesssä suunnittelussa lähden muiden asioiden ohella liikkeelle monesti myös siitä, millä alueella yritys toimii. Paikallisuuden korostaminen on tätä päivää ja se on keino erottua. Paikalliset erikoisuudet  ja omaleimaisuus kiinnostavat asiakkaita. Miksi haluaisimme kokea matkustaessa jotain samaa kuin kotimaassamme? Ei – me haluamme jotain ainutlaatuista ja aitoa, eli paikallista. Pääsin tutustumaan uuteen Scandic Tampere Station -hotelliin, […]


Vieraileva kirjoittaja Saara Ignatius: Kerrassaan vastustamattomasta viihteestä
Julkaistu 16.04.2013

Ilmiö: Viihteellistäminen  Viihde jakaa puolesta ja vastaan. Ennen kuin arvottaa tuota käsitettä, on hyvä muistaa kuinka vaikuttavia viihdekeinot oikeastaan ovatkaan. Viihde myy yksinkertaisesti parhaiten. Tämän voi todentaa esimerkiksi televisiokulttuurin kysynnän ja tarjonnan mukavasta suhteesta. Viihdeohjelmia on tarjolla entistä laajempi skaala, sillä me katsojat haluamme kuluttaa niitä. Ne ovat yksi genre muiden joukossa. Kulttuurimme viihteellistyminen johtuu […]


Customer oriented or Me oriented?
Julkaistu 15.04.2013

Customer is set as a first priority and absolutely for a reason.  That is a right place for our customers – we entrepreneurs know that very well, without customers we are nothing, simply nothing. At service design we have emphasized customer oriented approach, which includes strong knowhow about the needs of our customer. And we […]


Henkilökohtainen on yleistä
Julkaistu 12.04.2013

Käsikirjoituskursseilla opin aikoinaan, että ei pidä olla huolissaan siitä, että tarinan aihe olisi liian henkilökohtainen. Monesti ajattelemme, ettei tämä kiinnosta ketään: tämähän on vain henkilökohtainen kokemukseni. Näin syntyvät kuitenkin parhaimmat elokuvat – mikseivät siis myös tarinallistetut palvelut! Tekijällä on viesti: oikeasti tarina kerrottavaksi. Usein tarina kertoo jostain, mistä hänellä itsellään on kokemusta. Henkilökohtainen on usein […]


Asiakaslähtöisyyttä vai määlähtöisyyttä?
Julkaistu 02.04.2013

Asiakas on nostettu jalustalle ja ihan ansaitusti. Se on oikea paikka asiakkaallemme – me yrittäjät tiedämme, että ilman asiakkaita ei ole mitään. Ei yhtään mitään. Palvelumuotoilun kentällä olemme korostaneet asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan tuntemista. Asiakas otetaan jopa mukaan kehittämään palveluita. Entä sitten yrittäjä itse? Ovatko asiakaslähtöisyys ja määlähtöisyys lopulta ristiriidassa keskenään? Matkailuyrittäjiä toisinaan syytetään siitä, että […]


Don’t tell that you have a story….
Julkaistu 28.03.2013

…instead please introduce your story to us! What I mean by this? Quite often company’s advertising is done with easy way – marketing consist just words without higher meaning. It is not reasonable to have company slogans, which inform to clients, “we have a great story” or “we provide excellent experiences”. Companies have used both strategies […]


Maiseman tarina – tutustu uuteen kirjaan!
Julkaistu 21.03.2013

Maiseman tarina -opas on tarkoitettu yrittäjille ja kehittäjille. Kirja auttaa luomaan maisemapalveluita paikan persoonallisista ominaisuuksista ja rohkaisee tuomaan paikan henkeä esiin yrityksen tuotteissa ja markkinoinnissa. Kirjan on toimittanut Minna Komulainen. Olin mukana kirjan tekemisessä tuomassa tarinalähtöisen palvelumuotoilun näkökulmaa. Tarinallistamisen avulla maiseman palveluita voidaan tuotteistaa ja tehdä niistä elämyksiä. Tarina herättää asiakkaan kiinnostuksen ja synnyttää paikkasuhteen. […]


Älä kerro, että sinulla on tarinaa…
Julkaistu 19.03.2013

… vaan kerro tarinaasi! Mitä tarkoitan tällä? Aika usein yrityksen mainonnassa näkee ns. helppoa markkinointia – pelkillä sanoilla tehtyä. Ei ole järkevää markkinoida yritystä sloganeilla, jotka kertovat, että meillä on tarinaa tai että tarjoamme elämyksiä. Jälkimmäistä on markkinoinnissa käytetty liikaa, eikä sillä ole enää juurikaan painoarvoa. Tarina-sanalle on vaarassa käydä samalla tavoin. Pelkän sanan käytön sijaan […]


Vieraileva kirjoittaja: Vilma Mutka "Tapahtuman tarinallistaminen – case Tiimiakatemia 20 vuotta"
Julkaistu 07.03.2013

  Tiimiyrittäjyys valloittaa maailmaa. Mutta vallankumous on uhattuna! Tiimiakatemian Johtavat Ajatukset on anastettu, syyllinen on konna Le Badguy. Apuun on hälytetty agentti James Bond. Vain Bond voi pelastaa tiimiyrittäjyyden, mutta hän tarvitsee apuasi! Voiko tapahtuman tarinallistaa? Mitä se tarkoittaa? Mitä hyötyä siitä on? Tässä kirjoituksessa kiteytän kokemuksia Tiimiakatemian 20-vuotisjuhlan suunnittelusta ja toteutuksesta, tarinallistamisen näkökulmasta. Kirjoituksen […]


Kotisivut uunista ulos!
Julkaistu 04.03.2013

Huh, hiki siinä tuli!  Tarinakoneen uudet kotisivut on nyt julkaistu. Kiitos Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimistolle hyvästä työstä. Tarinakone on toiminut 4,5 vuotta ja tämä oli nyt kolmas iso kotisivuihin liittynyt muutos. Toivottavasti löydät uusilta kotisivuilta tietoa tarinallistamisesta ja sen hyödyistä entistä helpommin! Uudistuneilta sivuilta pääset lataamaan asiakastarinat koneellesi ilman, että sinun tarvitsee jättää yhteystietojasi. Näin pääset helposti […]


Vieraileva kirjoittaja: Katja Palmu "Murhamysteeri, mikäs juttu tämä on?"
Julkaistu 23.01.2013

Murhamysteeri on pääjuonellisesti käsikirjoitettu ohjelmapalvelu, jossa jokaisella osallistujalla on juoneen liittyvät roolit. Joku murhataan ja murhaaja on joku osallistujista. Sitten alkaa rikoksen selvittely: kenellä on motiivi ja mitä todistusaineistoa löytyy? Kuka joukosta onkaan murhaaja? Jokaisella murhamysteeriin osallistujalla on oma rooli, jonka osallistujat saavat pelaajanoppaassa noin viikkoa ennen tapahtumaa. Mitään ulkoa opeteltavia vuorosanoja ei ole ja […]


Tonttuilun aika on taas täällä!
Julkaistu 18.12.2012

On tullut aika kirjoittaa vuoden viimeinen blogiteksti ja sitten heittäytyä hetkeksi joulun tunnelmaan, nauttimaan ja keräämään voimia. Olen jouluihminen, nautin kynttilänvalosta, joulun tuoksuista ja tunnelmasta. Joulussa on jotain sellaista taikaa, jota tarvitsen, että selviän talven pimeän ja kylmän keskellä kohti kevättä. Kuten muissakin asioissa, on myös joulun kokeminen yksilöllinen asia. Elämysbisneksessä on tapana sanoa: elämystä […]


Vieraileva kirjoittaja: Elisa Aunola ”Tarina elämyksestä ja elämysseminaarista”
Julkaistu 11.12.2012

Syksyn 2012 Matkailu Muuttaa Maailmaa -seminaari oli tarina elämyksestä. Tai ainakin sen oli tarkoitus olla. Näin me seminaarin järjestäjät, Haaga-Perhon markkinointipäällikkö Minna Huuhtanen ja minä, Haaga-Helian projektikoordinaattori Elisa Aunola, olimme suunnitelleet: kaikki mitä seminaarissa tapahtuu ja mitä siihen liittyy, rakentaa tarinaa elämyksestä ja illuusiosta. Tarinan rakentajaksi halusimme oikean taikurin. Joni Pakanen täytti toiveemme. Hän otti omakseen paitsi yleisönsä, myös […]


Hei, pysähdy hetkeksi! Kerro, oliko sarjasta hyötyä? Millaista?
Julkaistu 07.12.2012

Tarinakoneen kuusiosainen blogisarja päättyi viime viikolla. Blogisarjan tekstit löydät Tarinakoneen blogista ja sen osiin pääset kätevästi palaamaan tämän bloggauksen lopussa olevasta sisällysluettelosta. Tämä blogisarja raapaisi laajaa asiaa vain hieman; erilaisista kerronnan keinoista voisi kirjoittaa eri näkökulmista vaikka useampia kirjoja. Toivottavasti blogisarjasta on ollut sinulle hyötyä oman yrityksesi palveluiden tarinallistamisessa. Tarinallistamisessa on kyse myös näkökulman muutoksesta […]


Vieraileva kirjoittaja: Anne Lukkarila ”Maailman lasten vahvin tarina menestyy matkailutuotteena”
Julkaistu 04.12.2012

”Jo kauan ennen kuin ensimmäiset matkailijat saapuivat Ruka-Kuusamoon, leijaili Joulupukin mökiltä kotoisat perinneruokien aromit. Kesäisin marjoista ja muista luonnonantimista valmistetut herkut houkuttelevat tänäkin päivänä pukin tupaan, hänen lempipuuhan, kalastuksen parista……….. Joulupukki apureineen asuu edelleen Korvatunturilla valtaosan vuodesta. Hän tapaisi mielellään kaikki maailman lapset ja aikuiset, mutta jos paikan avaisi yleisölle, siitä tulisi suositumpi kuin Disneyland! […]


Aistit palveluiden tarinallistamisessa
Julkaistu 27.11.2012

Tämä kuusiosainen blogisarja tarinallistamisen kerronnan keinoista on edennyt viimeiseen osaan.  Halusin kirjoittaa tämän blogisarjan tuodakseni esille miten monia erilaisia kerronnan keinoja meillä on käytettävissä, kun suunnittelemme tarinallisia palveluita.  Tarinalähtöisyydessä kaikkea havainnoidaan vahvasti tarinan näkökulmasta. Kun haluamme tuottaa elämyksellisiä palveluita, meidän kannattaa hyödyntää tarinalähtöisen suunnittelun menetelmiä.  Tarina antaa palvelulle rakenteen ja merkityksellisen sekä inhimillisen sisällön. Tässä […]


Kuvat, videot ja tekstit – näytä, älä kerro!
Julkaistu 14.11.2012

Tässä blogisarjan toiseksi viimeisessä osassa pohdin kuvan ja videon merkitystä, sekä samalla sivuan myös tekstiä tarinallistamisen keinona. Näytä, älä kerro! Aikoinaan elokuvakäsikirjoittamista opiskellessani kuulin usein neuvon “Näytä, älä kerro”. Moni ohje helpommin sanottu kuin tehty, joudumme usein toteamaan arjessa. Mutta pää pystyyn ja tavoitteeksi se paras mahdollinen lopputulos juuri tällä hetkellä. Mitään emme saavuta, jos […]


Vieraileva kirjoittaja: Johanna Myllyniemi ”Tarinat hyödyttävät liiketoimintaa”
Julkaistu 06.11.2012

Olen Johanna Myllyniemi ja valmistuin syyskuussa 2012 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta ruokatuotannon restonomiksi. Ammattikorkeakoulussa opinnäytetyöstä aletaan puhua jo ensimmäisenä opiskelupäivänä. Se nostetaan opintojen tärkeimmäksi ja haastavimmaksi koettelemukseksi, johon kannattaa alkaa varautua hyvissä ajoin. Oman opinnäytetyöni aihe löytyi sattumalta, kun HAAGA-HELIAssa käynnistyi Ruoka&Matkailu -hanke maa- ja metsätalousministeriön kanssa juuri samoihin aikoihin. Sain heiltä toimeksiannon tutkia tarinoiden käyttöä matkailu- […]


Ääni on vahva tarinankerronnan elementti
Julkaistu 23.10.2012

Elokuvan puolella ääni koostuu puheesta, äänitehosteista ja musiikista. Sama pätee äänen käyttöön elämyspalveluissa. Puhe – jota käsittelin edellisessä bloggauksessa – tapahtuu elämyspalveluissa läsnä olevassa hetkessä eli niin sanotusti “livenä” tilanteessa. Tässä bloggauksessa tarkoitan äänellä lähinnä äänitettyjä ääniä; äänitettyä puhetta, äänitehosteita sekä musiikkia. Luonnollisesti on kuitenkin otettava huomioon myös tilassa läsnä olevat ns. luonnolliset äänet. Ääniä […]


© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »