Saisiko olla Olipa kerran?
Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.
Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.
Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.
Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!
Pinkie on luovan valmentajan ja life coach, Sandy Talarmon, lokakuussa 2009 neuloma pieni villapaita – yhteisöllisen valokuvaprojektin päätähti. Sandy kertoo blogissaan Pinkiestä: Lähes kolmen vuoden ajan Pinkie matkusti ympäri maailmaa vieraillen 46:ssa eri paikassa Suomessa, Amerikassa, Sakassa, Englannissa, Irlannissa, Australiassa, Tanskassa, Skotlannissa, Ranskassa ja Hollannissa. Jokainen Pinkien luokseen saanut otti hänestä valokuvia, ja lisäsi ne […]
Lokakuun ensimmäisenä päivänä järjestetään Tampereella seminaari lisätystä todellisuudesta. Lisätyllä todellisuudella (Augmented Reality, AR) tarkoitetaan virtuaalisten objektien tuomista fyysiseen maailmaan. Tämä kuulostaa aika villiltä, mutta on mitä suuremmissa määrin jos ei jo tätä päivää, niin ainakin lähitulevaisuutta. Fyysisiin esineisiin, esimerkiksi kuviin, voidaan sisällyttää tietoa, jonka pystyy lataamaan esille mobiililaitteen avulla. Katso esimerkki lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä alla […]
Olen vuosien varrella jonkin verran pitänyt koulutuksia aloittaville yrittäjille oman osaamisen tarinallistamisesta ja oman tarinan visualisoinnista. Yhtä kurssia varten tein tämän yrittäjän oman puun. Kiteytin puuhun ne asiat, jotka itselleni yrittämisessä ovat kaikkein tärkeimmät. Juurista oksiin nämä asiat ovat: VISIO Kipinä ja kompassi: iso kuva ja suunta. Mitä, miksi ja miten? Ketä palvelen? Miksi palvelen? […]
Hei! Olen Emma – nuori ja innokas tiimiyrittäjä Jyväskylän Tiimiakatemialta. Asun ja työskentelen vielä vuoden alkuun saakka Jyväskylässä, jonka jälkeen avaan uusia ovia Tampereen seudulla. Opinnot Tiimiakatemialla olen aloittanut syksyllä 2010 ja näihin kolmeen vuoteen on mahtunut mitä erilaisimpia projekteja aina myynnistä ja markkinoinnista tiimileaderina toimimiseen ja tapahtumien järjestämiseen. Tiimiakatemia on siis Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö, […]
Terveisiä kesälaitumilta! Ensimmäinen bloggaus kesäloman jälkeen. Mistäs sitä kirjoittaisi? Jospa kirjoittaisin siitä, että miksi? Aina toisinaan – ja varsinkin lomien jälkeen – on hyvä pysähtyä kysymään itseltään ”miksi”? Miksi teen sitä, mitä teen? Miksi palvelen juuri sitä asiakasryhmää, jota palvelen? Maaseutumaisema on itselleni tärkeä, ja erityisesti olen aina pitänyt puista. Osin tästä syystä johtuen loin myös Stooripuu […]
Tällä viikolla tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä kun perustin Tarinakoneen ja lähdin kulkemaan tätä tarinallistajan polkua. Viiden vuoden aikana on tullut paljon oppia, myös sitä kuuluisaa kantapään kautta oppimista. Voisi sanoa, että eipä tiennyt tyttö mihin viisi vuotta sitten ryhtyi. Kesäkuussa 2008 minulla oli vain tarinoiden kertomisen ammattitaitoa sekä näkemys siitä, mitä draamallisen tarinankerronnan soveltaminen […]
Jatkan vielä hiukan aiheesta, josta aloitin viime viikolla. Viime viikolla kävin läpi luomiskertomuksia, luonnonilmiöitä sekä muodonmuutoksia. Mitä muita myyttisen tarinan aineksia voisimme hyödyntää paremmin palveluiden tarinallistamisessa? Historialliset tapahtumat Monen matkailuyrityksen kohdalla tarinallistaminen lähtee liikkeelle merkittävistä historiallisista tapahtumista, jotka liittyvät seutuun tai paikkaan, jossa yritys sijaitsee. Historiasta voivat löytyä myös myyttisen tarinan ainekset. Toivolan Vanha Piha […]
Eilen kyselin Facebookissa ja Twitterissä, mikä olisi hyvä aihe seuraavan bloggaukseni kohteeksi. Lukkarilan Anne heitti Twitterin puolella idean matkailumyyteistä. Päätin tarttua tuohon syöttiin ja pohtia, mitä ovat ne myytit, joita voisimme erityisesti hyödyntää matkailupalveluiden tarinallistamisessa. Matkailumyyteillä voidaan tarkoittaa myös matkailukokemukseen liittyviä uskomuksia, mutta itse keskityn nyt matkailupalveluiden tarinallistamiseen, eli siihen miten myytit voivat olla avuksi […]
Story of your business can’t be flowing in the air. Roots of the story grow in the history of your business and the story of the creator/s of the business. Roots are growing in meanings and values, which are connected to the operation and business itself. Enterprise will build a story on the top of […]
In story based design one starting point, the ground itself, among the other factors is the location. In which area the company is operating? Underlining the locality is an excellent way to differentiate and common to do in today´s business world. Local specialities and originality are always fascinating the clients. Why would we want to […]
Julkaisin Tarinakoneen sivuilla ilmaisen tarinallistamisen oppaan alkukeväästä 2012. Opasta on tähän mennessä ladattu lähes 400 kappaletta – lisäksi Tarinakoneen koulutuksissa oppaita on jaettu osallistujille useita satoja. Olen jo jonkin aikaa haaveillut, että ehtisin työstämään oppaasta uuden version. Tuon aika on heti alkusyksystä. Ennen uuden version työstöä halusin kuitenkin kuulla, miten nykyinen opas oli palvellut sen […]
Long time ago in scriptwriting course I learnt, that you do not need to worry if the subject of the story is too personal. Often we think that, this will not touch anyone as this is only my personal experience. In fact, the best movies are created by using own personal experiences – so why […]
Yrityksesi tarina ei lepää ilmassa. Sen juuret kasvavat yrityksesi ja sen perustajan historiassa. Sen juuret kasvavat niissä merkityksisissä ja arvoissa, joita yrityksesi toimintaan liittyy. Yritys rakentaa tarinan oman historiansa päälle; tarina linkittää sinut historiaan. Maailmassa, jossa elämme, tarvitsemme keinoja kokonaisuuden hallintaan. Toisaalta tarvitsemme myös juuria, jotka yhdistävät meidät sinne, mistä olemme tulossa. Tämä on ehkä […]
Kurion tekemässä tutkimuksessa kahdeksantoista kotimaan johtavaa asiantuntijaa kertoivat näkemyksensä markkinoijalle tärkeistä sosiaalisen median kehityssuunnista. Yksi esiin nostettu ilmiö oli monikanavainen eli transmediaalinen tarinankerronta. “Monikanavainen tarinankerronta – modernia ilmiöiden synnyttämistä. Sirpaloituneessa mediakentässä ja lukuisten erilaisten mediakäyttötottumusten aikana viesti välittyy parhaiten usean tarttumapinnan avulla.” (lähde: Kurio) Sama tarina voi saada erilaisia muotoja kohderyhmän ja käytetyn kanavan mukaan. […]
Viime viikolla tapasin matkailuyrittäjän, Paavon. Hänen luvallaan kirjoitan hänestä ja hänen tilanteestaan tänne Tarinakoneen blogiin. Paavo on toiminut maatilamatkailun parissa sukunsa perinteikkäällä tilalla jo vuosikausia. Nyt hän on törmännyt siihen, etteivät vanhat markkinoinnin keinot tunnu riittävän. Palvelujakin pitäisi uudistaa. Pienelle paikkakunnalle on ilmaantunut kilpailevaa toimintaa, pitäisi erikoistua ja sinne pahaiseen sosiaaliseen mediaankin olisi jotenkin mentävä […]
Tarinakone on aloittanut yhteistyön Citynomadi Oy:n kanssa. Nyt on siis mahdollista hyödyntää tarinalähtöisen suunnittelun menetelmiä ja Tarinakoneen luomaa Tarinaidentiteetin käsikirjaa myös mobiilireittien toteutuksessa! Mikä on Citynomadi? Citynomadi on vuonna 2009 perustettu mobiiliteknologiayritys, jonka palvelut ovat käytettävissä älypuhelimissa ja hyödyntävät paikannusominaisuuksia. Citynomadin™ konsepti perustuu palvelukokonaisuuteen, jossa matkailijat pääsevät mobiililaitteillaan tutustumaan haluamiinsa kohteisiin valitseminaan ajankohtina. Kokonaisuuden taustalla […]
Viisitoista JAMKin restonomiopiskelijaa kävi maaliskuussa opintomatkalla Berliinissä. Maailman suurimmilta matkamessuilta saimme ideoita myös keskisuomalaisen matkailun kehittämiseen. Näitä matkailun uusia tuulia esiteltiin kolmannen vuoden restonomiopiskelijoiden Tuliaisia Berliinistä -seminaarissa Dynamolla 27.3.2013. Seminaariohjelmaan kuului mm. hotelli- ja majoituspalveluiden, tapahtumamatkailun ja hyvinvointimatkailun uusimpia trendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Seminaarissa syvennyttiin myös kestävään matkailun, matkailumarkkinointiin sekä innovatiivisiin mobiilisovelluksiin. Seminaariin osallistui keskisuomalaisia yrittäjiä, […]
Tarinalähtöisesssä suunnittelussa lähden muiden asioiden ohella liikkeelle monesti myös siitä, millä alueella yritys toimii. Paikallisuuden korostaminen on tätä päivää ja se on keino erottua. Paikalliset erikoisuudet ja omaleimaisuus kiinnostavat asiakkaita. Miksi haluaisimme kokea matkustaessa jotain samaa kuin kotimaassamme? Ei – me haluamme jotain ainutlaatuista ja aitoa, eli paikallista. Pääsin tutustumaan uuteen Scandic Tampere Station -hotelliin, […]
Ilmiö: Viihteellistäminen Viihde jakaa puolesta ja vastaan. Ennen kuin arvottaa tuota käsitettä, on hyvä muistaa kuinka vaikuttavia viihdekeinot oikeastaan ovatkaan. Viihde myy yksinkertaisesti parhaiten. Tämän voi todentaa esimerkiksi televisiokulttuurin kysynnän ja tarjonnan mukavasta suhteesta. Viihdeohjelmia on tarjolla entistä laajempi skaala, sillä me katsojat haluamme kuluttaa niitä. Ne ovat yksi genre muiden joukossa. Kulttuurimme viihteellistyminen johtuu […]
Customer is set as a first priority and absolutely for a reason. That is a right place for our customers – we entrepreneurs know that very well, without customers we are nothing, simply nothing. At service design we have emphasized customer oriented approach, which includes strong knowhow about the needs of our customer. And we […]
Käsikirjoituskursseilla opin aikoinaan, että ei pidä olla huolissaan siitä, että tarinan aihe olisi liian henkilökohtainen. Monesti ajattelemme, ettei tämä kiinnosta ketään: tämähän on vain henkilökohtainen kokemukseni. Näin syntyvät kuitenkin parhaimmat elokuvat – mikseivät siis myös tarinallistetut palvelut! Tekijällä on viesti: oikeasti tarina kerrottavaksi. Usein tarina kertoo jostain, mistä hänellä itsellään on kokemusta. Henkilökohtainen on usein […]
Asiakas on nostettu jalustalle ja ihan ansaitusti. Se on oikea paikka asiakkaallemme – me yrittäjät tiedämme, että ilman asiakkaita ei ole mitään. Ei yhtään mitään. Palvelumuotoilun kentällä olemme korostaneet asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan tuntemista. Asiakas otetaan jopa mukaan kehittämään palveluita. Entä sitten yrittäjä itse? Ovatko asiakaslähtöisyys ja määlähtöisyys lopulta ristiriidassa keskenään? Matkailuyrittäjiä toisinaan syytetään siitä, että […]
…instead please introduce your story to us! What I mean by this? Quite often company’s advertising is done with easy way – marketing consist just words without higher meaning. It is not reasonable to have company slogans, which inform to clients, “we have a great story” or “we provide excellent experiences”. Companies have used both strategies […]
Maiseman tarina -opas on tarkoitettu yrittäjille ja kehittäjille. Kirja auttaa luomaan maisemapalveluita paikan persoonallisista ominaisuuksista ja rohkaisee tuomaan paikan henkeä esiin yrityksen tuotteissa ja markkinoinnissa. Kirjan on toimittanut Minna Komulainen. Olin mukana kirjan tekemisessä tuomassa tarinalähtöisen palvelumuotoilun näkökulmaa. Tarinallistamisen avulla maiseman palveluita voidaan tuotteistaa ja tehdä niistä elämyksiä. Tarina herättää asiakkaan kiinnostuksen ja synnyttää paikkasuhteen. […]
… vaan kerro tarinaasi! Mitä tarkoitan tällä? Aika usein yrityksen mainonnassa näkee ns. helppoa markkinointia – pelkillä sanoilla tehtyä. Ei ole järkevää markkinoida yritystä sloganeilla, jotka kertovat, että meillä on tarinaa tai että tarjoamme elämyksiä. Jälkimmäistä on markkinoinnissa käytetty liikaa, eikä sillä ole enää juurikaan painoarvoa. Tarina-sanalle on vaarassa käydä samalla tavoin. Pelkän sanan käytön sijaan […]
Tiimiyrittäjyys valloittaa maailmaa. Mutta vallankumous on uhattuna! Tiimiakatemian Johtavat Ajatukset on anastettu, syyllinen on konna Le Badguy. Apuun on hälytetty agentti James Bond. Vain Bond voi pelastaa tiimiyrittäjyyden, mutta hän tarvitsee apuasi! Voiko tapahtuman tarinallistaa? Mitä se tarkoittaa? Mitä hyötyä siitä on? Tässä kirjoituksessa kiteytän kokemuksia Tiimiakatemian 20-vuotisjuhlan suunnittelusta ja toteutuksesta, tarinallistamisen näkökulmasta. Kirjoituksen […]
Huh, hiki siinä tuli! Tarinakoneen uudet kotisivut on nyt julkaistu. Kiitos Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimistolle hyvästä työstä. Tarinakone on toiminut 4,5 vuotta ja tämä oli nyt kolmas iso kotisivuihin liittynyt muutos. Toivottavasti löydät uusilta kotisivuilta tietoa tarinallistamisesta ja sen hyödyistä entistä helpommin! Uudistuneilta sivuilta pääset lataamaan asiakastarinat koneellesi ilman, että sinun tarvitsee jättää yhteystietojasi. Näin pääset helposti […]
Murhamysteeri on pääjuonellisesti käsikirjoitettu ohjelmapalvelu, jossa jokaisella osallistujalla on juoneen liittyvät roolit. Joku murhataan ja murhaaja on joku osallistujista. Sitten alkaa rikoksen selvittely: kenellä on motiivi ja mitä todistusaineistoa löytyy? Kuka joukosta onkaan murhaaja? Jokaisella murhamysteeriin osallistujalla on oma rooli, jonka osallistujat saavat pelaajanoppaassa noin viikkoa ennen tapahtumaa. Mitään ulkoa opeteltavia vuorosanoja ei ole ja […]
On tullut aika kirjoittaa vuoden viimeinen blogiteksti ja sitten heittäytyä hetkeksi joulun tunnelmaan, nauttimaan ja keräämään voimia. Olen jouluihminen, nautin kynttilänvalosta, joulun tuoksuista ja tunnelmasta. Joulussa on jotain sellaista taikaa, jota tarvitsen, että selviän talven pimeän ja kylmän keskellä kohti kevättä. Kuten muissakin asioissa, on myös joulun kokeminen yksilöllinen asia. Elämysbisneksessä on tapana sanoa: elämystä […]
Syksyn 2012 Matkailu Muuttaa Maailmaa -seminaari oli tarina elämyksestä. Tai ainakin sen oli tarkoitus olla. Näin me seminaarin järjestäjät, Haaga-Perhon markkinointipäällikkö Minna Huuhtanen ja minä, Haaga-Helian projektikoordinaattori Elisa Aunola, olimme suunnitelleet: kaikki mitä seminaarissa tapahtuu ja mitä siihen liittyy, rakentaa tarinaa elämyksestä ja illuusiosta. Tarinan rakentajaksi halusimme oikean taikurin. Joni Pakanen täytti toiveemme. Hän otti omakseen paitsi yleisönsä, myös […]