Saisiko olla Olipa kerran?

Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.

Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.

Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.

Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!


Vieraileva kirjoittaja: Maija Kanninen “Työharjoittelijana uudessa ammatissa”
Julkaistu 21.05.2012

Huhtikuussa 2012 Tarinakoneen historiassa kääntyi uusi lehti, kun Annen rinnalla Tarinakoneessa aloitti työelämävalmennettava. Tämä valmennettava olen minä, Maija Kanninen. Olen koulutukseltani medianomi ja valmistuin Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta kesällä 2011. Varsinainen ammattinimikkeeni on käsikirjoittaja. Ennen Tarinakoneeseen tuloani olen kirjoittanut mm. näytelmiä, mainoksia, lyhytelokuvia ja kuunnelmia. Käsikirjoittaja Maija Kanninen kurkistaa käsikirjoituksen takaa. Tarinakoneesta kuulin ensimmäisen kerran kesällä 2011 […]


Tarinallistamalla tehdään lähiruuasta elämys!
Julkaistu 08.05.2012

Katajanhaltija on käynyt metsäretkellä ja kerännyt Nuuksion metsästä aineksia illallista varten. Pöytä on katettu vihreän ja valkoisen sävyin; illallisen kruunaavat katajanoksat, metsän tuoksut ja Katajanhaltijan tarinat. Yllä oleva kuvaus on Nuuksion Taian tarinallistetusta illallisesta. Illalliseen on rakennettu juoni Katajanhaltijan metsäretkestä. Illallisen kulku rakentuu tämän tarinan varaan. Lähiruuan tarina Lähiruuan imagoon kuuluu olennaisena osana tarina. On […]


Alueellisen tarinaidentiteetin avulla luodaan erottuvia palveluita yhdessä!
Julkaistu 23.04.2012

Yleensä teen tarinaidentiteetin käsikirjan yhdelle matkailuyritykselle. Tarinaidentiteetti voidaan kuitenkin luoda myös laajemmalle asiakokonaisuudelle; yritysryhmälle, näyttelyprojektille tai tietylle alueelle. Alueellista tarinaidentiteettiä voidaan rakentaa tarinatyöpajoissa. Tuolloin rakennetaan yhdessä alueen yritysten ja mahdollisten muiden toimijoiden (esimerkiksi asiantuntijoiden) kanssa tarinaidentiteettiä kokoamalla yhteen alueeseen liittyviä tarinaelementtejä. Usein nämä elementit kumpuavat historiasta. Tarinaidentiteetti ei ole siis niinkään uuden luomista vaan jo […]


Milloin kannattaa hyödyntää palveluiden tarinallistajaa?
Julkaistu 03.04.2012

Viime blogikirjoituksessani toin esiin sen, että palveluiden tarinallistaja on ammattina vielä uusi tuttavuus. Päätinkin kirjoittaa tänne blogiin tekstin myös Tarinakoneen tarjoamista tarinallistamisen palveluista. Toivottavasti tämä kirjoitus on avuksi Tarinakoneen palveluista kiinnostuneille, jotka pohtivat tarinallistamisen palveluiden ostamista ja niistä saatavia hyötyjä. Joskus porukasta erottuminen on hankalaa. Oma tarina tuntuu olevan kateissa.  Tarinakoneen palvelut Millaisia palveluita Tarinakoneesta […]


Mikä on tarinallistaja?
Julkaistu 20.03.2012

Törmään melko usein tilanteisiin, joissa ihmetellään, että mitä oikeastaan teen työkseni. Eikä tuo ihmettely mikään ihme olekaan. Kyseessä kun on uusi ammatti. Ammattinimike ”palveluiden tarinallistaja” ei välttämättä kerro tarpeeksi, eikä työni sisältö ole aina niin itsestäänselvyys. Omalta osaltani toivon, että olen avaamassa kenttää meille käsikirjoittajille ja tarinankertojille myös palveluliiketoiminnan kentällä.  Uskon, että meitä tarinankertojia  ja […]


Hei sinä tarinallistava ystäväni: Lataa nyt ilmainen tarinallistamisen opas!
Julkaistu 29.02.2012

Tarinakone on laatinut asiakkaidensa avuksi tarinallistamisen oppaan. Näin jokaisella on nyt mahdollisuus myös itse lähteä tarinallistamaan oman yrityksensä palveluita. ”Miten tarinallistat palveluista elämyksiä? Opas punaisen langan metsästäjille” –opas on ilmaiseksi ladattavissa täällä! Oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä matkailuyrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Opas toimii myös matkailuyrittäjän työkirjana tarinaidentiteetin hahmottamisessa. Tarinaidentiteetti on yrityksen tarinallistamisen kivijalka.  Oppaaseen voit muun muassa […]


Sankarin matkan rakenne johdattaa asiakkaasi muutoskokemukseen
Julkaistu 22.02.2012

Hyviin tarinoihin sisältyy aina muutos. Päähenkilön elämässä tapahtuu asioita, jotka saavat hänessä aikaan muutoksen. Elokuvia katsoneena tiedämme, että elokuvan lopussa päähenkilö ei ole enää entisellään. Kun 90-luvun lopulla opiskelin Tampereen ammattikorkeakoulussa elokuvan tekemisen taitoja, oli Christopher Voglerin kirja sankarin matkasta: ”Writers journey: mythic structure for writers” yksi omaan tekemiseeni eniten vaikuttaneista käsikirjoittamisen oppaista.  Sankarin matkan […]


Uusi vuosi ja vanhan muistelua
Julkaistu 09.02.2012

Uusi vuosi on jo hyvässä käynnissä ja olemmekin jo ennättäneet pitkälle helmikuun puolelle. Tuntui kuitenkin vielä aiheelliselta täällä blogissa hiukan muistella mennyttä vuotta. Vuosi 2011 oli Tarinakoneen osalta hyvin värikäs. On ollut monia kohtaamisia, joissa tarinallistajan sydämeni on liikuttunut ja olen hyppinyt sekä ilosta että innostuksesta.  Olen tuntenut kiitollisuutta siitä, että saan tehdä tätä työtä […]


Tarinallistajan terveiset Matkamessuilta!
Julkaistu 26.01.2012

Viime viikolla osallistuin Matkamessuille Helsingissä, jossa näytti tuolloin lähinnä tältä: Otin kuvan lumisesta Helsingistä ratikan ikkunasta Kalliosta. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyt Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Näytteilleasettajia oli yli 70 maasta ja suomalaisia näytteilleasettajia peräti 500. Matkamessuilla olikin neljän päivän aikana kävijöitä reilut 71 000! TEKES-seminaari messujen yhteydessä Lumisesta myräkästä huolimatta reissu oli loistava, varsinkin […]


6. Miten käsikirjoitetaan tarinallistettuja palveluita?
Julkaistu 13.01.2012

Käsikirjoitus on tarkkaan laadittu suunnitelma. Perinteisesti ”käsikirjoitus”-sanaa on käytetty varsinkin teatteriesitysten ja elokuvien kohdalla. Elokuvakäsikirjoitus on elokuvan suunnitelma. Siinä kerrotaan, mitä elokuvassa tapahtuu ja miten se, mitä tapahtuu, tullaan kertomaan. Käsikirjoitusta noudattamalla voidaan kuvata itse elokuva. Elokuvan käsikirjoitus koostuu tarinasta ja siitä, miten tuo tarina tehdään näkyväksi audiovisuaalisen kerronnan kautta. Elokuvatuotannon käytännöt ovat sovellettavissa elämyspalveluiden […]


Vieraileva kirjoittaja: Heidi Palo, ”Aistikokemusten kartoitus ja tarinallistamisen vaikutus luontoretkellä”
Julkaistu 19.12.2011

Olen aivan hetken päästä valmistuva restonomiopiskelija Heidi Palo palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmasta Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tein opinnäytetyöni Nuuksion Taika -nimiselle yritykselle. Tarkoituksena oli kartoittaa aistikokemuksia luontoretkellä. Eräässä tapaamisessamme yrityksen kanssa mukana oli myös Anne, joka oli laatinut Nuuksion Taialle Tarinaidentiteetin käsikirjan ja oli nyt käsikirjoittamassa yritykselle markkinointivideota. Tässä tapaamisessa heräsi idea, että tutkisin työssäni myös tarinallistamisen […]


5. Miten elokuvadramaturgiaa sovelletaan tarinallistamisessa?
Julkaistu 15.12.2011

Elokuvan tarina kerrotaan meille katsojille mielenkiintoisella ja koukuttavalla tavalla dramaturgian avulla. Palvelussa tarina kerrotaan asiakkaalle hyvin samankaltaisin keinoin; tarina on käsikirjoitettu palveluun dramaturgista rakennetta hyödyntämällä. Elokuvaelämyksen kokijana asiakas on passiivinen katsoja. Elämyspalvelussa taas käy parhaimmillaan niin, että asiakas itse kokee olevansa päähenkilö eli aktiivinen toimija, joka vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Mitä se dramaturgia oikein on ja […]


4. Miten luodaan elämyksiä?
Julkaistu 09.12.2011

Kun tarina käsikirjoitetaan osaksi yrityksen palvelua, pystymme tarjoamaan erilaistuneita ja elämyksellisiä palveluita. Elämyksiä voidaan siis luoda tarinallistamisen avulla! Elämyksien luominen tarjoaa yritykselle etua verrattuna kilpailijoihin, sillä elämyksillä pystytään vahvistamaan asiakkaan kokemuksen tunnetasoa. Vaikka tarinallistamisessa ja elämyksellisyydessä tähdätään yhteen tiettyyn tavoitteeseen ja päämäärään, ovat elämykset silti aina yksilöllinen asia. Jokainen asiakas kokee elämyspalvelun omalla tavallaan – […]


3. Mikä on tarinaidentiteetti?
Julkaistu 30.11.2011

Jokaisella yrityksellä on oma identiteetti, joka koostuu muun muassa yrityksen arvoista, osaamisesta ja visiosta. Identiteettiä rakennetaan jatkuvasti. Se myös kasvaa ja kehittyy yrityksen mukana. Identiteetti syntyy suurimmaksi osaksi sen pohjalta, miten yrityksen eri sidosryhmät yrityksen näkevät ja mitä he yrityksestä kertovat. Tähän yritys voi kuitenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan ja teoillaan. Yrityksen tarinaidentiteetti tiivistää yrityksen olemassaolon […]


2. Mitä hyötyä tarinallistamisesta on?
Julkaistu 16.11.2011

Tarinallistamisen hyödyt on tunnistettu matkailussa ja aiheesta on puhuttu matkailun kentällä Suomessakin jo 90-luvulta lähtien, ellei kauemminkin – tosin ei ehkä tällä termillä. Tarinallistaminen on elämyssuunnittelun menetelmä. Tarinallistaminen on kokonaisvaltaista: kaikki palvelun elementit suunnitellaan tukemaan tarinaa samalla tavoin kuin teatteriesityksen tai elokuvan tuottamisessa. Kolme vuotta sitten, kun aloitin Tarinakoneen toiminnan, ryhdyin käyttämään tarjoamastani tarinalähtöisestä palveluiden […]


1. Mitä tarinallistaminen on?
Julkaistu 31.10.2011

Blogisarjan sisällysluettelo: 1. Mitä tarinallistaminen on? 2. Mitä hyötyä tarinallistamisesta on? 3. Mikä on tarinaidentiteetti? 4. Miten luodaan elämyksiä? 5. Miten elokuvadramaturgiaa sovelletaan tarinallistamisessa? 6. Miten käsikirjoitetaan tarinallistettuja palveluita?   Tarinakoneen blogissa käynnistyy kuusiosainen blogisarja matkailuelämyspalvelujen tarinallistamisesta. Blogisarjassa käsitellään tarinallistamista ja sen hyötyjä sekä tutustutaan tarkemmin tarinaidentiteettiin ja elämysten luomiseen. Olen jo aiemminkin kirjoittanut blogitekstin […]


Tarinakone Profile-lehden uusimmassa numerossa
Julkaistu 11.10.2011

Aalto University Executive Educationin Profile-lehden tuoreimmassa numerossa yhtenä aihealueena on tarinankerronta. Kahden aukeaman mittaisessa Storytelling-osiossa saadaan vinkkejä tarinankerrontaan muun muassa bestseller-kirjailija Yrsa Sigurðardóttirilta sekä menestyvän konsultointifirman perustajalta Doug Stevensonilta. Varsinkin artikkelissa mainitut linkit kannattaa käydä vilkaisemassa! Storytelling-osiossa komeilee myös oma haastatteluni. ”The power of a good story” -artikkelissa kerron Tarinakoneen tarjoamasta tarinallistamisen palvelusta sekä ajatuksistani […]


Suomen Käsityön museon äänipolut julki!
Julkaistu 27.09.2011

Suomen Käsityön museon uudet äänipolut julkaistiin perjantaina 9.9. Äänipolkujen käsikirjoitus ja äänitysten tuotanto on Tarinakoneen käsialaa. Äänisuunnittelun ja äänitykset toteutti Mikko Kokki. Suomen käsityön museon museolehtori Raija Manninen ja museoamanuenssi Anu Rautjoki tekivät suuren työn tiedollisen materiaalin kasaamisessa. Poluilla ääneen pääsee hieno joukko tarinoijia ja näyttelijöitä. Äänipolkujen tarkoituksena on luoda museokävijälle uusia elämyksiä sekä antaa […]


Matkailun tuotekehittäjän käsikirja
Julkaistu 08.09.2011

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin julkaisema Matkailun tuotekehittäjän käsikirja on erittäin hyvä työkalu matkailuyrittäjälle. Käsikirjasta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa tuotteiden suunnitteluun. Mahtavaa, että näin paljon hyvää tietoa on kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä verkossa. Suuret kiitokset tekijöille! Käsikirja on tarkoitettu erityisesti pienille yrityksille, joille erityisen tärkeää on verkostoituminen sekä tuotteen ja toiminnan hahmottaminen osana ympäröivää kohdetta. Käsikirja […]


Tarinatyöpaja Itämeren matkailuseminaarissa
Julkaistu 30.08.2011

Syyskuussa Tarinakone on mukana TurkuTouringin järjestämässä Common Future for Baltic Tourism II -seminaarissa. Ensimmäinen Itämeren turismia käsittelevä seminaari pidettiin toukokuussa ja toinen seminaari on luvassa 14.-15. syyskuuta. Naantalin Herrankukkarossa järjestettävä seminaari on tarkoitettu matkailualan ammattilaisille, jotka haluavat kehittää Itämeren seudun matkailua ja turismia. Ensimmäisenä seminaaripäivänä keskitytään matkailun liiketoimintaan sekä kilpailukyvyn kehittämiseen, toisena päivänä annetaan enemmän […]


Tarinakone 3-vuotias
Julkaistu 30.06.2011

  Tarinakone syntyi puoli vuotta etuajassa kesäkuussa 2008. Lapsi syntyi syöksymällä, oli heikko ja heiveröinen ja heti syntymän jälkeen joitakin viikkoja happikaapissa. Syksyllä 2008 tulokas kuitenkin tokeni ja aloitti hurjan taistelun elämästään yrityskentällä tarinallistamisen palvelun kehittäjänä ja matkailu- ja elämyspalveluyrittäjien palvelijana. Tällä viikolla Tarinakone täyttää 3 vuotta. Lapsi on nyt leikki-ikäinen ja sen kyllä huomaa. […]


Uusi kirja palvelumuotoilusta – myös tarinallistamisen näkökulma mukana
Julkaistu 10.05.2011

Viime viikolla Service Innovation & Design seminaarin yhteydessä julkaistiin ensimmäinen palvelumuotoilun perusteita käsittelevä suomenkielinen kirja. Olin mukana  kirjan konseptisuunnittelun artikkelin kirjoittamisessa tuomassa palvelukokemuksen tarinallistamisen näkökulmaa. Varsinkin elämyksellisten palveluiden kohdalla tarinallistaminen eli Story Design on mainio menetelmä. Tarinallistaminen tuottaa inhimillisyyttä ja merkityksiä. Kirjassa käsitellään kolmea palvelumuotoilun kannalta keskeistä kokonaisuutta: asiakasymmärryksen luomista, palvelun konseptointia ja palvelun prototypointia. […]


Story And Narrative – Gregg Morrisin sivusto "What´s your story?"
Julkaistu 28.02.2011

Mainio sivusto tarinankerronnasta kiinnostuneille: http://www.scoop.it/t/story-and-narrative. Ja matkailupalveluiden ja tarinankerronnan yhdistämisestä kiinnostuneille samalta sivustolta tärppi: Travel as Storytelling.


Asiakkaan hotellikokemus – käyttäjälähtöistä tietoa You Tube:ssa
Julkaistu 24.02.2011

Ystävä välitti tämän videon facebookissa. Toin sen tänne blogiin, koska se on mielestäni hieno osoitus siitä, miten asiakas itse voi kuvata omaa palvelukokemustaan. Se välittää tietoa tästä kokemuksesta hyvin havainnollistetun tarinallisen sisällön avulla sosiaalisessa mediassa.  Tätä mahdollisuutta pitäisi enemmän hyödyntää myös asiakaslähtöisen tiedon keräämisessä. Asiakkaan palvelupolun tallentaminen videolle on hyvä keino havainnollistaa myös elämyspalvelun vaiheita. […]


Aito brändi on timantti yrityksen sisimmässä
Julkaistu 14.02.2011

Katsoin juuri Yle areenalta 11.2.2011 esitetyn Voimala -ohjelman. Keskustelua käytiin julkisuudesta ja sen hallinnasta, tai tuon hallinnan mahdottomuudesta ehkä paremminkin. Paikalla keskustelemassa toimittaja Olli Ainola ja viestintäpäällikkö Eveliina Talvitie, ”julkkiskirjailijatyrkky” nimityksen saanut Henna Helmi Heinonen ja tutkija Susanna Paasonen. Erityisesti kiinnitin huomiota keskusteluuun, jota käytiin Henna Helmi Heinoseen tekemiseen liittyen brändistä, brändin aitoudesta ja ns. […]


SPICE maustaa tiloja tarinallistamalla
Julkaistu 11.02.2011

Olen kovin innoissani työtoverini vinkkaamasta hankkeesta, jossa tutkitaan tarinankerronnan hyödyntämistä julkisten tilojen ja palvelukokemuksen luomisessa. Todella inspiroivaa nähdä, mitä hankkeen merkeissä on tehty! Tämä tuntuu olevan todella lähellä sitä, mitä teen myös omassa työssäni tarinallistajana. Spiritualising Space on Tekesin rahoittama projekti, josta vastaa Aalto-yliopisto. Tässä hankkeen määritelmä sivuilta: ”The main objective of the Spiritualizing space […]


Tulimyrsky siirtyi onnettomuuden vuoksi
Julkaistu 09.02.2011

Alf Rehn tapahtuma tältä keskiviikolta 9.2. jouduttiin perumaan Alfille sattuneen onnettomuuden vuoksi. Onneksi tiimin saamat uutiset Alfin voinnista ovat olleet hyviä. Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että uusi ajankohta tapahtumalle saadaan järjestymään pian. Toivottavasti näin ja pääsemme pian kuulemaan Alf Rehniä Jyväskylässä. Vaaralliseen metsään on laskeutunut levoton odotuksen tunnelma. Metsän väki odottaa nyt, että kärpässienen herra […]


Tulimyrsky tiimi järjestää, Tarinakone mukana tarinallistamassa, Alf Rehn sytyttää Jyväskylässä
Julkaistu 18.01.2011

Tulimyrsky -tapahtuma  9.2.2011 on vaarallinen metsä, jossa Alf Rehn on kärpässienen herrana. Syttyykö metsäpalo? Nähdäänkö ensimmäinen hupakko? Kuka syö viimeisen palan kärpässienestä? Minne voimme mennä suojaan pahimman myrskyn ajaksi? Sytyttääkö Alf sinut? Sytytätkö sinä itsesi? Sytytämmekö me toisemme? Voiko sopimaton ajattelu olla voimavara? Kuka keksii vaarallisen idean tulevaisuudessa? Voisitko se olla SINÄ? Minulla on suuri […]


Tarinakoneen Teesit
Julkaistu 10.01.2011

Tässä tarinallistajan ja elämyspalveluiden käsikirjoittajan työn lähtökohtana toimivat teesit. AITO Tarinakoneessa tuotetaan aitoja ja uskottavia tarinoita dialogissa asiakkaan kanssa. HISTORIA Historia on tarinoita. Ottamalla historian tarinat osaksi palveluita tarjoamme enemmän! TARINA Tarina on punainen lanka, joka liimaa kokonaisuuden osat yhteen ja välittää tunteen. ELÄMYS Tarina tekee elämyksen. Ps. Lue lisää Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen eli LEO:n […]


Tarinakone goes Crazy Town
Julkaistu 03.01.2011

Tarinakone on tänään virallisesti liittynyt osaksi Jyväskylän Crazy Town yrittäjäyhteisöä. Käytännössä Tarinakoneen toimipiste tulee sijaitsemaan Crazy Town -yhteisön Kauppakatu 32 tiloissa Jyväskylän ydinkeskustassa.  Monet Crazy Townin yrittäjistä ovatkin jo entuudestaan Tarinakoneelle tuttuja, osa jo myös yhteistyökumppaneita. Hienoa aloittaa uusi vuosi tuttujen ja uusien yrittäjäystävien kanssa. Uusi vuosi, uudet tarinat, uudet temput. Hullummin ei enää voisi […]


© 2021 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »
Copy link
Powered by Social Snap