Julkaistu 30.07.2013

Terveisiä kesälaitumilta! Ensimmäinen bloggaus kesäloman jälkeen. Mistäs sitä kirjoittaisi? Jospa kirjoittaisin siitä, että miksi? Aina toisinaan – ja varsinkin lomien jälkeen – on hyvä pysähtyä kysymään itseltään ”miksi”? Miksi teen sitä, mitä teen? Miksi palvelen juuri sitä asiakasryhmää, jota palvelen?
IMG_0622 1
Maaseutumaisema on itselleni tärkeä, ja erityisesti olen aina pitänyt puista. Osin tästä syystä johtuen loin myös Stooripuu -mallin. 

 

Tarinalähtöisen palvelumuotoilun pioneerina olen keskittynyt palvelemaan erityisesti matkailualan yrittäjiä. Seminaareissa ja erilaisissa yritystapahtumissa törmään kuitenkin myös muiden alojen yrittäjiin ja minulta kysytään usein, että miksi matkailu? Miksi olen rajannut kohderyhmäni juuri matkailuun?  Kokonaisvaltaista tarinallistamisen näkökulmaa tarvittaisiin varmasti myös muilla aloilla?
Viisi vuotta sitten osittain sattuman kautta osallistuin matkailualan ammattitutkintoon johtavaan koulutukseen. Huomasin, että varsinkin matkailukentällä tarina on olennainen osa liiketoimintaa ja kokonaisvaltainen tarinallistaminen tulevaisuutta. Päätin perustaa tarinallistamiseen keskittyvän yrityksen ja lähteä palvelemaan erityisesti matkailualan yrittäjiä,  olin täynnä draamallisen tarinankerronnan soveltamisen intoa ja kipinää! Joskus ehkä vähän liiankin kanssa… vai voiko yrittäjä intoilla liikaa?
Mutta miksi siis matkailu? Syitä on useampia, listaan ne tähän sekä teille että itselleni näkyväksi.
Ps. Päätin olla stilisoimatta tätä listaa. Koetan rentoutua täällä blogissa ja sallia itselleni hiukan enemmän keskeneräisyyttä, vaikka se vähän kipeää tekeekin!
Maaseutu on in; maalla on mukavaa! Haluan tehdä töitä suomalaisen maaseudun hyväksi, omat juureni löytyvät maaseudulta.
Kansainvälisyys Matkailu on kansainvälistä bisnestä! Jo 10-vuotiaana kansainvälinen verkottuminen kiinnosti niin, että kirjeenvaihtoystäviä ympäri maailmaa  oli  parhaimmillaan lähes  50. Ja tosiaan kirjeet kirjoitin käsin… Myöhemmin aikuisena opiskelin Englannissa.
Luonto. Metsä! Puut <3 Aikoinaan harrastin partiota; luonto, metsä, kokemukset, yhteisöllisyys jne.
Historia ja kulttuuriperintö Vanhat rakennukset, mennyt aika
Ihmisten tarinat Tarinoiden kertominen, vuorovaikutus
Elämyksellisyys Leikkimielisyys, hulluttelu, luovuus
Seikkailu Jokainen matka on seikkailu, ilman seikkailua ei ole elämää
Matkailualan ihmiset Koen olevani kotonani matkailuihmisten kanssa; on helppo löytää yhteinen sävel. Tämä taitaa olla molemmin puolista onneksi.. En ole vain matkailuihmisten joukkoon eksynyt mediapelle :D
Läsnäolo Mindfulness, hiljaisuuden merkitys, tärkeitä asioita itselleni
Ilon lisääminen maailmassa Enemmän irti elämästä, elämysbisneksen ytimessä
Kunnioitus Luonnon kunnioittaminen, erilaisuuden kunnioittaminen, menneiden sukupolvien työn kunnioittaminen, muistelu, nostalgia, uuden ja vanhan yllättävät yhdistelmät
Konkretia Virtuaalisen lisäksi tarvitaan fyysisyyttä, matkailussa mukana paikan merkitys
Aineeton kuluttaminen Omassa arvomaailmassani kokeminen on tärkeämpää kuin varsinainen omistaminen, mielelläni teen työtä myös tästä syystä elämysten ja laadukkaiden tuotteiden parissa
Lähiruoka, luomu Puhtaan ravinnon merkitys, kokonaisvaltainen hyvinvointi
Suomalaisuus Oma identiteetti, kotiseuturakkaus, juuret, ylpeys
Erilaisuuden hyväksyminen ja juhliminen Matkailu alana juhlii erilaisuutta ja erilaisia kulttuureja
IMG_9878 uusi 2
Olemme palanneet takaisin nuotiopiirin äärelle, tarinankertojien aikaan. Jokainen yritys – jokainen yksilö – voi olla tarinankertoja.
Huh. Olipas siinä syytä kerrakseen. Näiden edellä mainittujen arvojen ja asioiden koen yhdistyvän matkailutoiminnassa. Koen työni monella tavalla itselleni merkitykselliseksi ja arvokkaaksi. Ja tiedätkö mitä? Siksi myös sinä ja sinun työsi on minulle tärkeää. Haluan palvella juuri sinua, matkailuyrittäjä.
Minulle matkailun ja tarinallistamisen parissa toimiminen on se juttu.  Tosiasia on kuitenkin myös se, että palveluliiketoiminta ja perinteinen markkinointi on muutoksessa. Palvelu on tämän päivän markkinointia ja jokainen yritys on tarinankertoja. Kokonaisvaltaisesta yrityksen toiminnan tarinallistamisesta on hyötyä kaikille palveluliiketoiminnan parissa toimiville.
Keskityn jatkossakin palvelemaan matkailun parissa toimivia yrittäjiä. Mutta konsultoin mielelläni tarvittaessa myös muita aloja ja toimijoita  tarinallistamisesta. Myös kirja, jota tarinallistamisesta tällä hetkellä kirjoitan, tulee palvelemaan koko palveluliiketoiminnan kenttää.
Jatkossa toivon, että Tarinakoneen verkostoon syntyy uusia Tarinakone-yrittäjiä, jotka keskittyvät palvelemaan muiden alojen tarpeita. Nyt jo verkostossa on Emma, jonka tarkoituksena olisi palvella erityisesti tapahtumakenttää. Emmasta kuulet lisää jo ensi viikolla.
Mutta nyt olisi kiva tietää miksi sinä teet mitä teet? Millaiselta näyttäisi sinun rento listauksesi niistä syistä, jotka saavat sinut arvostamaan omaa työtäsi?
 

Takaisin
© 2022 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »
Copy link
Powered by Social Snap