Saisiko olla Olipa kerran?

Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.

Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.

Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.

Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!


Latvia: Matkamessujen 2014 teemamaa
Julkaistu 04.02.2014

Matka 2014 -messujen partnerimaana oli Latvia, jonka pääkaupunki Riika on Euroopan kulttuuripääkaupunki tänä vuonna. Latvia erottui messuilla joukosta osastolla, jossa välkehtivät värikkäät merta ja valoa muistuttavat kuviot. Messuosasto toi elävästi mieleen kesän. Latvia on kuin valkoista suklaata, jossa punaisia ja sinisiä marjoja. Messuilla tarjolla olleessa suklaalevyssä Latviaa kuvailtiin runollisesti näin: “Sunset by the sea on […]


Matkamessuilla 2014 nähtiin myös hahmoja
Julkaistu 28.01.2014

Vietin sekä torstain että perjantain matkamessuilla Helsingissä. Esittelimme Suomen Matkailukonsultit Oy:n Jouni Ortjun kanssa yhteistä valmennusohjelmaamme ”Tarinallistamalla tulosta”. Tuosta kerron lisää vielä tässä lähiaikoina. Esitteen tästä valmennuksesta saa pyytämällä vaikkapa sähköpostitse! Edellinen postaukseni täällä blogissa käsitteli kiehtovan yrityshahmon luomista. Matkamessuilla kiinnitinkin nyt erityistä huomiota hahmojen käyttämiseen. Muutamilla osastoilla hahmoja jo hyödynnettiin, tosin vieläkin vahvemmin voisi […]


10 kiehtovan yrityshahmon ominaisuutta
Julkaistu 13.01.2014

Kun yrityksen palveluita tarinallistetaan, yritykselle suunnitellaan yksi tai useampi tarinaan liittyvä hahmo. Ydintarina rakentuu yleensä aina jonkinlaisen hahmon kautta. Hahmo voi pohjautua vaikkapa yrityksen sijaintiin, yrityksen tuotteen ominaisuuksiin tai tavoiteltavien asiakkaiden mieltymyksiin. Hahmo on usean tekijän summa – ja niin tulee ollakin! Koska tarinallistaminen on liiketoimintalähtöistä, myös hahmo (osana yritystarinaa) suunnitellaan aina välineeksi tukemaan yrityksen […]


Kanelin tuoksua, joulutonttuja ja punaisia villasukkia!
Julkaistu 20.12.2013

Tarinalammas tässä terve!   Jo joutui joulu tonttuisa, vuodesta aika hilpein! Anne tuolla rentoutuu pää alaspäin sohvalla. Sanoo, että kun veri menee päähän, ajatukset virtaa paremmin. Viimeistelee samalla kirjasta lukua dramaturgiasta. Vuosi on Tarinakoneessa ollut työn täyteinen; viikko sitten Anne kävi pitämässä valmiista gradusta seminaariesitelmän Jyväskylän yliopistolla (gradu jakoon vuoden alussa) ja Annen kirjan ”Tarinallistaminen […]


Vielä tarinallistamisen konkretiasta!
Julkaistu 18.12.2013

Muutama viikko sitten kirjoitin tänne blogiin tarinallistamisen käsitteistä. Samassa yhteydessä lupasin kirjoittaa tekstin vielä tarinallistamisen konkretiasta. Tämä teksti on nyt vähän myöhässä johtuen loppuvuoden kiireistä, mutta parempi myöhään kuin vasta joulun jälkeen! Miten siis tarinallistamisen prosessi etenee? Avaan asiaa tekemieni tarinallistamisen projektien avulla. 1. Stooripuu – tunnista yrityksen aidot tarinaelementit Käytännössä tarinaelementtejä voivat olla esimerkiksi: […]


Vieraileva kirjoittaja Anu Pursiainen: Tarinoiden merkitys matkailuyritykselle
Julkaistu 17.12.2013

Opiskeltuani lähes kolme vuotta hotelli-, ravintola- ja matkailualaa Joensuussa, huomasin olevani haastavan tilanteen edessä: oli tullut aika aloittaa opinnäytetyön työstäminen. Idean työlleni sain Lapin yliopiston rehtorin Johan Edelheimin Joensuussa pitämästä luennosta, jossa hän sivusi lyhyesti tarinoiden etuja matkailuyritykselle. Aihe jäi vaivaamaan minua ja halusin perehtyä siihen tarkemmin. Luennon jälkeen menin Karelia-ammattikorkeakoulumme yliopettajan luokse hyväksyttämään aiheen […]


Miten kirjoitat yrityksesi ydintarinan?
Julkaistu 11.12.2013

Mitä asioita kannattaisi huomioida tehdessään yrityksen ydintarinaa? Käyn läpi yhden tavan rakentaa tarinaa Nuuksion Taika Oy:n syntytarinan kautta. Mitä asioita pitää ottaa huomioon ja miten ne voivat ilmetä tarinassa? ALKUSYSÄYS – MISTÄ KAIKKI ALKOI? KUKA/MIKÄ ON YRITYKSESI TARINAN HAHMO? ESITTELE! Olipa kerran kauan sitten Katajanhaltija, joka matkasi maailmojen laidalta kohti Pohjolan perukoita. Katajatar lensi joutsenen […]


Vieraileva kirjoittaja Hanna Takala: Vanha koira nyrkkeilee tarinaansa somessa
Julkaistu 29.11.2013

Sosiaalisessa mediassa ei ole mitään erityisen uutta, ei vanhalle Tarinakoneen ja Zenton tuttavalle Paavolle, ei minulle eikä pitäisi olla sinullekaan. Sosiaalinen media on nimittäin sitä samaa vanhaa yhteisöllisyyttä, jota ihmisrotu on toteuttanut ainakin tulen keksimisestä saakka. Heimon leirinuotio on vain kehittynyt Facebookeiksi, Twittereiksi, Instagrameiksi ja muiksi verkkopalveluiksi. Hämmentävästi kuitenkin olemme siinä samassa kehityksessä unohtaneet tarinankerronnan […]


Vielä tarinallistamisen käsitteistä!
Julkaistu 22.11.2013

Tänään olin pitämässä tarinatyöpajaa. Aloitin luentoni tarinallistamisesta tuttuun tapaani: punaisesta langasta. Punainen lanka on tarinan symboli. Alku, keskikohta, loppu – tarinassa on yhtenäinen juoni. Lanka on väriltään punainen: tarina herättää tunteita. Punainen lanka on konkretiaa. Ei suunnitelma pöytälaatikossa, ei sanoja paperilla tai näytöllä. Ei pelkästään suullista tarinankerrontaa, ei pelkästään tekstiä – vaan kokonaisvaltainen tarinaelämys.  Tämä […]


Case: ”Seppä Ilmarisen työhaastis” – Juha ja Anne keskustelevat OSA 2
Julkaistu 20.11.2013

Tässä viime viikolla julkaistuun blogiin  jatkoa. Keskustelimme Juha Ruuskan kanssa Kallioplanetaariolle tehdystä pilottituotteesta Seppä Ilmarisen työhaastattelu (Pohjolan Pidot) tuotteesta. Ja keskustelumme jatkuu…  Juha: Mitä arvoja asiakas eli Kallioplanetaario nosti tärkeimmäksi illan suunnittelussa? Anne: Asiakkaan puolelta arvoiksi nimettiin viihteellisyys, elämyksellisyys ja oppiminen. Juha:  Viihteellisellä taidat tarkoittaa vieraiden viihtymistä tähtitieteen oppitunnin sijasta.  Uuden oppimisen mahdollistaminen on myös […]


Vieraileva kirjoittaja Hanna Hauvala:Tarinallistamalla kulttuurinen kestävyys esiin!
Julkaistu 15.11.2013

Taustaa keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten tarinatarhojen  tuotteistamiseen Maaseutumatkailuyritykset toimivat omintakeisissa ympäristöissä ja tiloissa, joilla on omat tarinansa kerrottavana. Kestävyydestä kilpailuetua maaseutumatkailuun (KESMA II) – hankkeessa pilottiyrityksiä analysoitiin kulttuurisen, ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista. Kulttuuriseen kestävyyteen sisältyy voimakkaasti yrityksen toimintaympäristö, historia sekä niihin liittyvät tarinat. Tarinoiden hyödyntäminen olikin yksi analysoitava teema yrityksen kestävyyden nykytilaa arvioitaessa. Tilat ovat saattaneet […]


Case: ”Seppä Ilmarisen työhaastis” – Juha ja Anne keskustelevat OSA 1
Julkaistu 13.11.2013

Seppä Ilmarisen työhaastattelu (Pohjolan Pidot) on Jyväskylän Nyrölässä sijaitsevalle Kallioplanetaariolle suunniteltu ja käsikirjoitettu elämystuote, joka on saanut inspiraationsa Kalevalasta. Tuotetta ei ole toistaiseksi viety tuotantoon saakka, mutta se on kuitenkin hyvä esimerkki tarinallistamisprosessin kulusta. Tuotteen pilottiluonteen vuoksi minulla on lupa avata prosessi myös julkisesti näkyväksi. Kirjoitimme tuotteesta yhdessä Juha Ruuskan ja Satu Miettisen kanssa tässä Palvelumuotoilua […]


Elämystuottajan käsikirja – alueelliset tarinaelementit koottuna yhteen
Julkaistu 31.10.2013

Olen usein koulutuksissa suositellut tutustumista pieneen kirjaseen, Elämystuottajan käsikirjaan. Käsikirja on Sanna Tarssasen toimittama ja LEO Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen kustantama. Vaikka kirja keskittyy Lapin elämystuotantoon, on se hyvä tutustumisen kohde myös muiden alueiden yrittäjille. Käsikirjan alussa on käyty läpi elämyssuunnittelun perustietoa; mikä on elämys, mitkä ovat elämyksen elementit ja millainen on elämyskolmio-malli. Lähes puolet kirjasesta […]


Tallink Spa & Conference -hotellin legenda – muista viestiä tarinasta asiakkaille!
Julkaistu 22.10.2013

Olin muutama vuosi sitten ystäväni kanssa asiakkaana Tallinnassa Tallink Spa & Conference –hotellissa ja luulin tulevani ihan tavalliseen kylpylähotelliin. Päivittelin ystävälleni hotellin aika erikoiselta vaikuttavia sisustusratkaisuja; kylpylän puolella altailla oli värikkäitä mosaiikkikuvioita ja  ikään kuin osittain rikkoutuneita patsaita. Tunnelma oli hyvä, mutta herätti kysymyksiä. Aamiaisella hotellin ravintolassa törmäsin vihreisiin tekokukkiin, joissa oli heinäsirkka-hahmoja. Arvaan, mitä […]


Tekikö vanha koira temput?
Julkaistu 18.10.2013

Haluamme  Takalan Hannan kanssa kertoa teille Paavosta. Viime keväänä sekä tarinallistamista tarjoavaan Tarinakoneeseen että sosiaalisen median valmennusyritys Zentoon otti yhteyttä  matkailuyrittäjä Paavo, josta kerromme tässä hänen luvallaan. Paavo on toiminut maatilamatkailun parissa sukunsa perinteikkäällä tilalla jo vuosikausia. Nyt hän on törmännyt siihen, etteivät vanhat markkinoinnin keinot tunnu riittävän. Palvelujakin pitäisi uudistaa. Pienelle paikkakunnalle on ilmaantunut […]


Raapustuksia tarinallistamisesta – mistä niitä löytää?
Julkaistu 17.10.2013

Tällä hetkellä kirjoitan kirjaa palveluiden tarinallistamisesta, kirjaprojekti on viime aikoina pyörinyt luonnollisesti mielessä paljon. Iltaisin muiden töiden jälkeen on aika avata tiedosto, jota kutsun kaikella rakkaudella myös riiviöksi. Tarinasta on puhuttu bisneksen parissa, mutta käytännönläheisiä menetelmiä varsinkaan draamallisen tarinankerronnan soveltamiseen ei ole ollut tarjolla. Tarinallistamisen hyödyt ovat entistä vahvemmin havaittavissa ja menetelmä tukee monia ajankohtaisia […]


Vieraileva kirjoittaja Andy Hopi: Tekijämeiningillä!
Julkaistu 09.10.2013

Andy Hopi on hyvistä tarinoista inspiroituva Life & Business Coach sekä Täysii -seminaarin ja Tekijäakatemian perustaja. Andyn intohimona on sparrata ihmisiä kohti heidän unelmiaan. Andy vastaili muutamiin kysymyksiin Tekijäakatemian verkkokurssin tarinallisuudesta, kommentoin Andyn vastauksia  siitä, miten tarinallistamista voisi viedä vielä pidemmälle.  1. Mikä on verkkokurssin tarina/tarinallinen kehys? Verkkokurssin tarina juontaa juurensa siihen, miten kenestä tahansa […]


Ihanasti rempallaan – aidosti läsnä!
Julkaistu 08.10.2013

Kaiken takana on ainutlaatuinen ja persoonallinen tarinaidentiteetti. Se on timantti yrityksen sisämmässä. Kiteytetty ja hiottu, rösöinen ja inhimillinen, tarvittaessa ihanasti rempallaan, aina yhtä luotettava ja asiakkailleen aidosti läsnä.                                                       […]


Väinö Linnan kertomaa! Mobiiliopastus Väinö Linnan aukiolle
Julkaistu 30.09.2013

Tarinakoneen blogissa on ollut aiemmin juttua sekä lisätystä todellisuudesta että yhteistyöstä Citynomadin kanssa. Näihin molempiin liittyy Tarinakoneen suunnittelema vastavalmistunut demo; tarinallinen mobiiliopastus Väinö Linnan aukiolle. Kierros sijaitsee Väinö Linnan aukiolla, Tampereen Finlaysonin alueella. Mobiiliopastus kertoo Väinö Linnan tarinaa kuvien ja äänikertomuksen myötä. Tiesitkö, että Väinö Linna työskenteli pitkään Finlaysonin puuvillatehtaalla? Tarinallinen mobiiliopastus toteutettiin yhdessä Citynomadin ja […]


Tarinallistaminen tukee myyntiä
Julkaistu 16.09.2013

Yrityksen toiminnan kokonaisvaltainen elämyksellistäminen, inhimillistäminen ja merkityksellistäminen tarinallistamisen avulla – niin, että asiakkaan palvelukokemus muotoutuu tarinaksi – on suurelta osin vasta tulevaisuutta. Näin on edelleen myös matkailun puolella. Emme ole vielä osanneet hyödyntää draamallisen tarinankerronnan keinoja liiketoiminnassa riittävästi –  tässä me Tarinakoneessa olemme avuksi. Nyt on aika ottaa hyöty irti tarinan – ja erityisesti palvelukokemusta […]


Vieraileva kirjoittaja Joanna Kalalahti: Lisätty todellisuus on jo tätä päivää
Julkaistu 02.09.2013

Vaikka lisätty todellisuus on monille jotakin aivan uutta ja ihmeellistä, se on kuitenkin jo tätä päivää. Haettaessa Google Trendsistä hakusanalla ’augmented reality’ saa eräänlaisen näkemyksen lisätyn todellisuuden suosiosta maailmanlaajuisesti. Myös Suomessa on jo toteutettu lisätyn todellisuuden mainos- ja markkinointikampanjoita. Erittäin vaikuttavia lisätyn todellisuuden sovelluksia ovat vaatteiden ja muiden päälle puettavien tuotteiden (silmälasit, korut, kellot) ”virtuaaliset sovituskopit”. […]


Pinkie pieni villapaita reissasi maailmalla – voisiko sinunkin yritykselläsi olla lähetti maailmalla?
Julkaistu 28.08.2013

Pinkie on luovan valmentajan ja life coach, Sandy Talarmon, lokakuussa 2009 neuloma pieni villapaita – yhteisöllisen valokuvaprojektin päätähti. Sandy kertoo blogissaan Pinkiestä: Lähes kolmen vuoden ajan Pinkie matkusti ympäri maailmaa vieraillen 46:ssa eri paikassa Suomessa, Amerikassa, Sakassa, Englannissa, Irlannissa, Australiassa, Tanskassa, Skotlannissa, Ranskassa ja Hollannissa. Jokainen Pinkien luokseen saanut otti hänestä valokuvia, ja lisäsi ne […]


Tarina luo sillan virtuaalisen ja fyysisen välille
Julkaistu 20.08.2013

Lokakuun ensimmäisenä päivänä järjestetään Tampereella seminaari lisätystä todellisuudesta.  Lisätyllä todellisuudella (Augmented Reality, AR) tarkoitetaan virtuaalisten objektien tuomista fyysiseen maailmaan. Tämä kuulostaa aika villiltä, mutta on mitä suuremmissa määrin jos ei jo tätä päivää, niin ainakin lähitulevaisuutta. Fyysisiin esineisiin, esimerkiksi kuviin, voidaan sisällyttää tietoa, jonka pystyy lataamaan esille mobiililaitteen avulla. Katso esimerkki lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä alla […]


Yrittäjän oma puu – visiota, focusta ja tasapainoa
Julkaistu 16.08.2013

Olen vuosien varrella jonkin verran pitänyt koulutuksia aloittaville yrittäjille oman osaamisen tarinallistamisesta ja oman tarinan visualisoinnista. Yhtä kurssia varten tein tämän yrittäjän oman puun. Kiteytin puuhun ne asiat, jotka itselleni yrittämisessä ovat kaikkein tärkeimmät. Juurista oksiin nämä asiat ovat: VISIO Kipinä ja kompassi: iso kuva ja suunta.  Mitä, miksi ja miten? Ketä palvelen? Miksi palvelen? […]


Vieraileva kirjoittaja: Emma on ensimmäinen Tarinakone-verkostotiimin jäsen
Julkaistu 09.08.2013

Hei! Olen Emma – nuori ja innokas tiimiyrittäjä Jyväskylän Tiimiakatemialta. Asun ja työskentelen vielä vuoden alkuun saakka Jyväskylässä, jonka jälkeen avaan uusia ovia Tampereen seudulla. Opinnot Tiimiakatemialla olen aloittanut syksyllä 2010 ja näihin kolmeen vuoteen on mahtunut mitä erilaisimpia projekteja aina myynnistä ja markkinoinnista tiimileaderina toimimiseen ja tapahtumien järjestämiseen. Tiimiakatemia on siis Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö, […]


Miksi ihmeessä matkailu?
Julkaistu 30.07.2013

Terveisiä kesälaitumilta! Ensimmäinen bloggaus kesäloman jälkeen. Mistäs sitä kirjoittaisi? Jospa kirjoittaisin siitä, että miksi? Aina toisinaan – ja varsinkin lomien jälkeen – on hyvä pysähtyä kysymään itseltään ”miksi”? Miksi teen sitä, mitä teen? Miksi palvelen juuri sitä asiakasryhmää, jota palvelen? Maaseutumaisema on itselleni tärkeä, ja erityisesti olen aina pitänyt puista. Osin tästä syystä johtuen loin myös Stooripuu […]


Tarinakumppanisi on jo 5-vuotias!
Julkaistu 24.06.2013

Tällä viikolla tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä kun perustin Tarinakoneen ja lähdin kulkemaan tätä tarinallistajan polkua. Viiden vuoden aikana on tullut paljon oppia, myös sitä kuuluisaa kantapään kautta oppimista. Voisi sanoa, että eipä tiennyt tyttö mihin viisi vuotta sitten ryhtyi. Kesäkuussa 2008 minulla oli vain tarinoiden kertomisen ammattitaitoa sekä näkemys siitä, mitä draamallisen tarinankerronnan soveltaminen […]


Lisää asiaa myyttien käytöstä tarinallistamisessa
Julkaistu 19.06.2013

Jatkan vielä hiukan aiheesta, josta aloitin viime viikolla.  Viime viikolla kävin läpi luomiskertomuksia, luonnonilmiöitä sekä muodonmuutoksia. Mitä muita myyttisen tarinan aineksia voisimme hyödyntää paremmin palveluiden tarinallistamisessa? Historialliset tapahtumat Monen matkailuyrityksen kohdalla tarinallistaminen lähtee liikkeelle merkittävistä historiallisista tapahtumista, jotka liittyvät seutuun tai paikkaan, jossa yritys sijaitsee. Historiasta voivat löytyä myös myyttisen tarinan ainekset. Toivolan Vanha Piha […]


Miten myyttejä voi hyödyntää matkailuyrityksen tarinallistamisessa?
Julkaistu 14.06.2013

Eilen kyselin Facebookissa ja Twitterissä, mikä olisi hyvä aihe seuraavan bloggaukseni kohteeksi. Lukkarilan Anne heitti Twitterin puolella idean matkailumyyteistä. Päätin tarttua tuohon syöttiin ja pohtia, mitä ovat ne myytit, joita voisimme erityisesti hyödyntää matkailupalveluiden tarinallistamisessa. Matkailumyyteillä voidaan tarkoittaa myös matkailukokemukseen liittyviä uskomuksia, mutta itse keskityn nyt matkailupalveluiden tarinallistamiseen, eli siihen miten myytit voivat olla avuksi […]


Story of your business can’t be flowing in the air, instead it has to have strong roots!
Julkaistu 11.06.2013

Story of your business can’t be flowing in the air. Roots of the story grow in the history of your business and the story of the creator/s of the business. Roots are growing in meanings and values, which are connected to the operation and business itself. Enterprise will build a story on the top of […]


© 2021 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »
Copy link
Powered by Social Snap