Saisiko olla Olipa kerran?
Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.
Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.
Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.
Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!

Miisa Heleniusta, harmittaa, kun kun jostain syystä maailman tunnetuimman 500 brändin joukossa ei ole yhtään suomalaisyritystä. Listalla on kuitenkin 7 ruotsalaisyritystä, 3 norjalaisyritystä ja 3 tanskalaisyritystä. Miisa on päättänyt kantaa kortensa kekoon ja tekee nyt töitä sen eteen, että tulevaisuudessa myös suomalaisia yrityksiä löytäisi listalta. Tähän liittyen hän on startannut videoblogisarjan, jonka tavoitteena on saada yrityksiä Global […]
Uutena juttuna tarjoamme nyt tarinastailauksia majoituspalveluyrittäjille Kaikilla meillä tulee mieleen tietynlainen kuva kun puhutaan mökkimajoituksesta. Miten erottautua ja jäädä mieleen kun valikoimaa on runsaasti ja useimmat muistuttavat toisiaan? Edukseen erottautuminen ei onnistu jos mökin sisältä löytyy vain kellastunutta mäntypintaa tai jos kalusteet sekä muu sisustus ovat toisiinsa täysin sopimattomat. Silloinkin kun kaikki on kohdillaan, on […]

Yritystä Stadiin tapahtuman esityksessäni 6.5.15 toin esiin muutamia perusjuttuja tarinallistamisesta. Mitä tarinallistaminen on? Miksi tarinallistamista kannattaa hyödyntää, ja miksi se juuri nyt on niin tärkeä apuväline menestyksen luomiseen? Mistä lähteä liikkeelle palvelukokemuksen tarinallistamisessa? Mikä on Stooripuu ja miten se auttaa kiteyttämään olennaisen ja löytämään tarinaelementit liiketoiminta-, asiakas-, ja arvolähtöisesti? Jo sillä, että lisäämme pieniä tarinatekoja […]

Tarinakoneessa on koittanut uusi aika: olen todella iloinen voidessani kertoa, että nyt meillä on Tarinakoneessa tarinallistajan lisäksi myös tarinan elävöittäjä. Olen aloittanut yhteistyön Eva Lähteenmäen kanssa. Yhdessä pystymme palvelemaan teitä entistä paremmin. Tarinasuunnitelmien käytäntöön vieminen on monelle yritykselle haaste ja yrityksessä pitäisi osata johtaa tarinan toteuttamista kuin elokuvaohjaaja ikään, eikä tuohon rooliin sopeutuminen käy ihan […]

’Tapahtumat ovat parhaimmillaan kuin suuria tarinoita. Hyvässä tarinassa on juoni, yllätyksellisyyttä, onnellinen loppu sekä osuvat näyttelijävalinnat. Tarina vie mukanaan. Juoni on punainen lanka ja idea, jonka ympärille tapahtuma on rakennettu.’ kirjoittaa tapahtumatohtori Helena Vallo, Faustus Oy:sta. Tutustuimme Helenan kanssa kun hän luki kirjani tarinallistamisesta ja innostui yhä enemmän tarinan hyödyntämisien mahdollisuuksista myös tapahtumissa. Näin Helena kommentoi […]

ja Lampaan villaisen pehmoisia uutisia! Olen aloittanut yhteistyön Otavan Opiston kanssa ja tarjolla on nyt Tarinakoneen historiassa lähes ensimmäiset avoimet koulutukset. Yleensä koulutukseni ovat erilaisten organisaatioiden, yritysten tai esimerkiksi hankkeiden tilaamia. Otavan Opiston tarinatyöpajoihin myös Sinä voit osallistua! Suuntaamme nämä kurssit kahdelle erilaiselle ryhmälle. Ensimmäiset tarinakurssit on suunnattu […]
Vuonna 2014 Talentum julkaisi peräti kaksi kirjaa tarinan hyödyntämisestä bisneksessä. Aihe on ajankohtaisempi kuin koskaan! Toukokuussa ilmestyi oma kirjani tarinallistamisesta ja syyskuussa puolestaan Storytelling työkaluna, jonka ovat kirjoittaneet Mervi Rauhala ja Tarja Vikström. Mitä ihmettä, joku voisi kysyä. Miksi kustantamo julkaisee kaksi kirjaa samasta aiheesta? Onneksi tällaista erhettä ei sentään ole päässyt käymään. Tarinankerronta ja […]

Tarinasta tuotteeksi on kolmen työpajan sarja kunnianhimoisille matkailuyrittäjille. Nämä työpajat tähtäävät siihen, että syksyyn 2015 mennessä saadaan Culture Finland TOP 100 listalle uusia kulttuurimatkailuun keskittyneitä kansainvälisiä tuotteita. Kohderyhmänä tuotteille modernit humanistit, indikset. Nyt on aika lähteä tavoittelemaan kansainvälisiä asiakkaita! Työpajoihin voivat osallistua sekä Keski-Suomen, Pirkanmaan että Etelä- Pohjanmaan matkailuyritykset, osallistujamäärä max. 12 yritystä. Oppaana tarinamatkalla […]

Yksi viime vuoden isoimmista projekteistamme oli Lankava Oy:n tarinallistamisen projekti. Toteutimme Kauhavalla toimivalla Lankavalle vuoden aikana sekä tarinaidentiteetin että tarinanäyttämösuunnitelmat. Lisäksi teimme myös tarinan elävöittämiseen liittyen pienen täsmäiskun yrityksen fyysiselle tarinanäyttämölle. Tarinallistamisen tavoitteet Tarinallistamisen ensisijaisena tavoitteena on Lankavan erottuminen ja asiakaskokemuksella lisäarvon tuottaminen. Lisäksi halutaan lisätä elämyksellisyyttä sekä myymälässä että verkon puolella. Tavoitteena on myös […]

Helsingin Messukeskuksen Matkamessut ovat koko Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma ja tänä vuonna partnerimaana oli Egypti. Toivoin kokevani Messukeskuksessa välähdyksen omaisia hetkiä Punaisen meren koralliriuttojen värikkyydestä, aavikon äärettömyydestä ja muinaisen Egyptin ihmeistä. Matkalla Messukeskukseen kuvittelin mielessäni erilaisia visuaalisia keinoja, joilla voisi mahdollisesti tuoda esiin näitä Egyptin ihmeitä messuympäristössä. Tavoitteenani oli myös hankkia lisää tietoa Egyptin eri […]

Uusi vuosi on lähtenyt liikenteeseen vauhdikkaasti ja isolla muutoksella: Tarinakone on muuttanuut uusiin toimitiloihin! Bää! Tarinakoneeni uusi koti sijaitsee Tampereen Mediapoliksella. Mediapolis on digitaalisen teollisuuden ja tarinankerronnan keskus, mikä voisikaan olla tarinalähtöistä palvelumuotoilua tarjoavalle yritykselle parempi paikka! Itselleni tämä on myös hyvin nostalginen asia. Kun kelaan omaa tarinaani taaksepäin, muistan ajan kun kävelin YLETV2:n portista […]

Näin joulun alla on hyvä etsiä oma sisäinen tonttu ja ottaa ilo irti tonttuilusta. Oikeastaan tässä voisi olla uuden jouluperinteen paikka, tonttulakit päähän ja rohkeasti tonttuilemaan. Tämän vuoksi päätinkin haastatella Miia Hyväristä, sillä Miialla on kokemusta tonttuilusta. Miia on toiminut aikoinaan joulutonttuna Joulukassa, Rovaniemellä. Nykyään hän toimii Jyväskylän Kangas -kehittämishankkeessa projektikoordinaattorina, kirjoittaa Sanakoukussa ja tonttuilee […]

Rovaniemellä sijaitseva Lumiukkomaailma on yksi Tarinakoneen asiakkaista. Reilu vuosi sitten työstettiin ydintarinaa, nyt herätettiin tarinaa eloon järjestämällä Tervetuloa Lumiukot -juhla. Ja syytä juhlaan olikin sillä Lumiukkomaailmaan saapui kolme uutta lumiukkoa pohjoisnavalta! Mutta mitä siis tapahtui? Perjantai 5.12. Rovaniemi, Joulupukin Pajakylä, Lumiukkomaailma, tilanne alkoi: klo 17.07 Yleisö odotti levottomana. Lopulta odotus kannatti ja kauempana näkyi valkea […]
Visit Finlandin Top 100 Suomen kulttuurimatkailutuotetta listalla ei ole yhtään tuotetta Keski-Suomesta. Lähde mukaan tarinatyöpajoihin ja nostetaaan yhdessä Keski-Suomi mukaan listalle! Tarinalammas tässä terve, postailen tässä Annen puolesta, kun ei se nyt ehdi. Sillä on nyt vain lumiukot mielessä. Menemme perjantaina vastaanottamaan kolme uutta lumiukkoa Rovaniemelle. No mutta nyt on kyse Keski-Suomesta, sillä tarvitsemme uusia […]

Muutama viikko sitten olin pitämässä pari tarinatyöpajaa järviseudun alueen yrittäjille Lappajärvellä. Työpajat toteutettiin kylpylä Kivitipussa. Myös Kivitipun henkilökuntaa osallistui työpajaan. Loistava meininki, itsekin innostun tarinallistamisesta aina vain yhä uudestaan kun näen työpajaan osallistuvien innostuksen aiheen äärellä. Kivitipun osalta syntyi työpajassa hyvä idea siitä, miten tarinallistamalla yrityksen brändi muuttuu toiminnaksi. Tämä onkin yksi keskeinen tarinallistamisen hyöty. […]

Tämän vuoden 2014 aikana on ilmestynyt kolme suomenkielistä kirjaa tarinoiden hyödyntämisestä bisneksessä. Hyvät ystävät, jos et vielä sitä tiennyt, kuiskaan sen nyt sinulle, pssst. bisneksen tekijät, menestystä kohti kurkottavat, te tarvitsette meitä tarinan ammattilaisia. Nyt enemmän kuin koskaan. EI ole enää varaa jättää tarinan voimaa käyttämättä. Hanki nämä kolme kirjaa ja tutustu tarinan hyödyntämisen erilaisiin […]

Luku 3 on tarinankerronnassa tärkeä. Se muistuttaa meitä tarinan perusrakenteesta alku-keskikohta-loppu. Miten asiakkaasi kokee yrityksesi tarjoaman palvelun; mikä on alku, keskikohta ja loppu? Miten tarina kuljettaa asiakastasi ennen, aikana ja jälkeen palvelun? Palvelukokemus alkaa jo markkinoinnista, jatkuu siitä varsinaiseen kohtaamiseen, tuotteen ostamiseen tai palvelun käyttämiseen, ja tästä jälkimarkkinointiin eli suhteen jatkamiseen asiakkaan kanssa. Tarinan rakenne […]
Oi, katsokaa miten lainehet niin kauniisti rantoja kaulaa! Oi, kuunnelkaa, miten lintuset niin kauniisti lehdossa laulaa! Oi, ootteko nähnehet illan kuun ja kuullehet kuisketta metsän puun, min ylitse valkeat hattarat suvitaivaalla vaeltavat. Eino Leino Näin Eino Leinon sanoja lainaten on aika suunnata hetkeksi kesälaitumille! Kesän kunniaksi Tarinakoneen tarinalammas intoutui oikein laulamaan.Klikkaa kuvasta etusivulle ja […]
Nyt se on sitten siinä! Vuoden kirjoitustyön tulos. Tarinallistaminen Palvelukokemuksen punainen lanka ilmestyi maanantaina. Olo on kuin maratoonarilla, joka ei edes tajua päässeensä maaliin. Harhailee raukka maaliviivan toisella puolen hölmistyneen näköisenä. Mutta näin se on: olen viimeisen vuoden aikana viimeistellyt graduni sekä kirjoittanut tämän kirjan. Ja painanut tukka putkella pitämässä tarinatyöpajoja ja luomassa yrityksille tarinaa, […]
Satu Miettinen kirjoitti tällä viikolla Facebook-sivullaan:“Hieno Sarah Pinkin luento herätti ajatuksia: video voisi toimia tutkimusvälineenä palvelupolun kehittämisessä, tilassa muuttuvan materiaalisen ja digitaalisen kokemuksen tutkiminen ja seuraaminen välineenä, käyttäjän osallistava toiminta voi olla tutkimus- ja kehittämiskohteena.” Tästä Sadun postauksesta muistin taas mainion pienten nopeiden ”elokuvien” tekemiseen kehitetyn Taikalamppu-menetelmän. Olen jo jonkin aikaa kehittänyt menetelmästä sovellusta palvelumuotoilun käyttöön. […]

Tarinallistamisen oppaan toinen versio on nyt valmis! Ensimmäinen tarinallistamisen opas julkaistiin alkukeväästä 2012. Sitä ladattiin Tarinakoneen sivuilta useita satoja ja lisäksi jaoin opasta lukuisissa Tarinakoneen koulutuksissa. Ensimmäisestä oppaasta tehtiin laaja asiakastutkimus ja toista versiota työstinkin lukijoiden ja tutkimukseen osallistujien toiveet huomioon ottaen. Uudessa oppaassa onkin muun muassa enemmän käytännön esimerkkejä ja konkreettisia ohjeita. Tiivistettynä koko […]

Markkinoinnissa, viestinnässä, sosiaalisessa mediassa ja bloggaamisessa kannattaa uskaltautua kokeilemaan erilaisia asioita sekä tarinankerronnan että välineiden suhteen, eikä jumittua tekemään aina samanlaisia juttuja. Tämä pätee myös tarinallistamiseen; stooripuiden oksat ovat keskenään erilaisia. Tarinakoneen ja Zenton blogeissa vuoden 2013 aikana julkaistu Paavon tarina oli yksi tällainen kokeilu. Mitä Paavon tarinassa kokeiltiin? Hahmon käyttö Saatoit arvatakin, että Paavo […]

Kuten otsikko sen sanoo: olen saanut yhden ison työn päätökseen. Graduni elämyspalveluiden tarinallistamisesta on valmistunut. Huh! Vielä yksi essee on työn alla ja sitten ovat maisteriopinnot onnellisesti paketissa. Jo oli kyllä aikakin! Gradun tekeminen ja yksityisyrittäjyys samaan aikaan ei ole ollut se helpoin rasti. Matkan varrella oli jo epätoivo iskeä, mutta niin vain gradu kuitenkin […]

Matka 2014 -messujen partnerimaana oli Latvia, jonka pääkaupunki Riika on Euroopan kulttuuripääkaupunki tänä vuonna. Latvia erottui messuilla joukosta osastolla, jossa välkehtivät värikkäät merta ja valoa muistuttavat kuviot. Messuosasto toi elävästi mieleen kesän. Latvia on kuin valkoista suklaata, jossa punaisia ja sinisiä marjoja. Messuilla tarjolla olleessa suklaalevyssä Latviaa kuvailtiin runollisesti näin: “Sunset by the sea on […]
Vietin sekä torstain että perjantain matkamessuilla Helsingissä. Esittelimme Suomen Matkailukonsultit Oy:n Jouni Ortjun kanssa yhteistä valmennusohjelmaamme ”Tarinallistamalla tulosta”. Tuosta kerron lisää vielä tässä lähiaikoina. Esitteen tästä valmennuksesta saa pyytämällä vaikkapa sähköpostitse! Edellinen postaukseni täällä blogissa käsitteli kiehtovan yrityshahmon luomista. Matkamessuilla kiinnitinkin nyt erityistä huomiota hahmojen käyttämiseen. Muutamilla osastoilla hahmoja jo hyödynnettiin, tosin vieläkin vahvemmin voisi […]
Kun yrityksen palveluita tarinallistetaan, yritykselle suunnitellaan yksi tai useampi tarinaan liittyvä hahmo. Ydintarina rakentuu yleensä aina jonkinlaisen hahmon kautta. Hahmo voi pohjautua vaikkapa yrityksen sijaintiin, yrityksen tuotteen ominaisuuksiin tai tavoiteltavien asiakkaiden mieltymyksiin. Hahmo on usean tekijän summa – ja niin tulee ollakin! Koska tarinallistaminen on liiketoimintalähtöistä, myös hahmo (osana yritystarinaa) suunnitellaan aina välineeksi tukemaan yrityksen […]

Tarinalammas tässä terve! Jo joutui joulu tonttuisa, vuodesta aika hilpein! Anne tuolla rentoutuu pää alaspäin sohvalla. Sanoo, että kun veri menee päähän, ajatukset virtaa paremmin. Viimeistelee samalla kirjasta lukua dramaturgiasta. Vuosi on Tarinakoneessa ollut työn täyteinen; viikko sitten Anne kävi pitämässä valmiista gradusta seminaariesitelmän Jyväskylän yliopistolla (gradu jakoon vuoden alussa) ja Annen kirjan ”Tarinallistaminen […]

Muutama viikko sitten kirjoitin tänne blogiin tarinallistamisen käsitteistä. Samassa yhteydessä lupasin kirjoittaa tekstin vielä tarinallistamisen konkretiasta. Tämä teksti on nyt vähän myöhässä johtuen loppuvuoden kiireistä, mutta parempi myöhään kuin vasta joulun jälkeen! Miten siis tarinallistamisen prosessi etenee? Avaan asiaa tekemieni tarinallistamisen projektien avulla. 1. Stooripuu – tunnista yrityksen aidot tarinaelementit Käytännössä tarinaelementtejä voivat olla esimerkiksi: […]
Opiskeltuani lähes kolme vuotta hotelli-, ravintola- ja matkailualaa Joensuussa, huomasin olevani haastavan tilanteen edessä: oli tullut aika aloittaa opinnäytetyön työstäminen. Idean työlleni sain Lapin yliopiston rehtorin Johan Edelheimin Joensuussa pitämästä luennosta, jossa hän sivusi lyhyesti tarinoiden etuja matkailuyritykselle. Aihe jäi vaivaamaan minua ja halusin perehtyä siihen tarkemmin. Luennon jälkeen menin Karelia-ammattikorkeakoulumme yliopettajan luokse hyväksyttämään aiheen […]

Mitä asioita kannattaisi huomioida tehdessään yrityksen ydintarinaa? Käyn läpi yhden tavan rakentaa tarinaa Nuuksion Taika Oy:n syntytarinan kautta. Mitä asioita pitää ottaa huomioon ja miten ne voivat ilmetä tarinassa? ALKUSYSÄYS – MISTÄ KAIKKI ALKOI? KUKA/MIKÄ ON YRITYKSESI TARINAN HAHMO? ESITTELE! Olipa kerran kauan sitten Katajanhaltija, joka matkasi maailmojen laidalta kohti Pohjolan perukoita. Katajatar lensi joutsenen […]