Saisiko olla Olipa kerran?

Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.

Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.

Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.

Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!


Hei, pysähdy hetkeksi! Kerro, oliko sarjasta hyötyä? Millaista?
Julkaistu 07.12.2012

Tarinakoneen kuusiosainen blogisarja päättyi viime viikolla. Blogisarjan tekstit löydät Tarinakoneen blogista ja sen osiin pääset kätevästi palaamaan tämän bloggauksen lopussa olevasta sisällysluettelosta. Tämä blogisarja raapaisi laajaa asiaa vain hieman; erilaisista kerronnan keinoista voisi kirjoittaa eri näkökulmista vaikka useampia kirjoja. Toivottavasti blogisarjasta on ollut sinulle hyötyä oman yrityksesi palveluiden tarinallistamisessa. Tarinallistamisessa on kyse myös näkökulman muutoksesta […]


Vieraileva kirjoittaja: Anne Lukkarila ”Maailman lasten vahvin tarina menestyy matkailutuotteena”
Julkaistu 04.12.2012

”Jo kauan ennen kuin ensimmäiset matkailijat saapuivat Ruka-Kuusamoon, leijaili Joulupukin mökiltä kotoisat perinneruokien aromit. Kesäisin marjoista ja muista luonnonantimista valmistetut herkut houkuttelevat tänäkin päivänä pukin tupaan, hänen lempipuuhan, kalastuksen parista……….. Joulupukki apureineen asuu edelleen Korvatunturilla valtaosan vuodesta. Hän tapaisi mielellään kaikki maailman lapset ja aikuiset, mutta jos paikan avaisi yleisölle, siitä tulisi suositumpi kuin Disneyland! […]


Aistit palveluiden tarinallistamisessa
Julkaistu 27.11.2012

Tämä kuusiosainen blogisarja tarinallistamisen kerronnan keinoista on edennyt viimeiseen osaan.  Halusin kirjoittaa tämän blogisarjan tuodakseni esille miten monia erilaisia kerronnan keinoja meillä on käytettävissä, kun suunnittelemme tarinallisia palveluita.  Tarinalähtöisyydessä kaikkea havainnoidaan vahvasti tarinan näkökulmasta. Kun haluamme tuottaa elämyksellisiä palveluita, meidän kannattaa hyödyntää tarinalähtöisen suunnittelun menetelmiä.  Tarina antaa palvelulle rakenteen ja merkityksellisen sekä inhimillisen sisällön. Tässä […]


Kuvat, videot ja tekstit – näytä, älä kerro!
Julkaistu 14.11.2012

Tässä blogisarjan toiseksi viimeisessä osassa pohdin kuvan ja videon merkitystä, sekä samalla sivuan myös tekstiä tarinallistamisen keinona. Näytä, älä kerro! Aikoinaan elokuvakäsikirjoittamista opiskellessani kuulin usein neuvon “Näytä, älä kerro”. Moni ohje helpommin sanottu kuin tehty, joudumme usein toteamaan arjessa. Mutta pää pystyyn ja tavoitteeksi se paras mahdollinen lopputulos juuri tällä hetkellä. Mitään emme saavuta, jos […]


Vieraileva kirjoittaja: Johanna Myllyniemi ”Tarinat hyödyttävät liiketoimintaa”
Julkaistu 06.11.2012

Olen Johanna Myllyniemi ja valmistuin syyskuussa 2012 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta ruokatuotannon restonomiksi. Ammattikorkeakoulussa opinnäytetyöstä aletaan puhua jo ensimmäisenä opiskelupäivänä. Se nostetaan opintojen tärkeimmäksi ja haastavimmaksi koettelemukseksi, johon kannattaa alkaa varautua hyvissä ajoin. Oman opinnäytetyöni aihe löytyi sattumalta, kun HAAGA-HELIAssa käynnistyi Ruoka&Matkailu -hanke maa- ja metsätalousministeriön kanssa juuri samoihin aikoihin. Sain heiltä toimeksiannon tutkia tarinoiden käyttöä matkailu- […]


Ääni on vahva tarinankerronnan elementti
Julkaistu 23.10.2012

Elokuvan puolella ääni koostuu puheesta, äänitehosteista ja musiikista. Sama pätee äänen käyttöön elämyspalveluissa. Puhe – jota käsittelin edellisessä bloggauksessa – tapahtuu elämyspalveluissa läsnä olevassa hetkessä eli niin sanotusti “livenä” tilanteessa. Tässä bloggauksessa tarkoitan äänellä lähinnä äänitettyjä ääniä; äänitettyä puhetta, äänitehosteita sekä musiikkia. Luonnollisesti on kuitenkin otettava huomioon myös tilassa läsnä olevat ns. luonnolliset äänet. Ääniä […]


Miten puhut tarinaasi?
Julkaistu 10.10.2012

Blogisarja eri elementtien käytöstä on edennyt kolmanteen osaan. On aika ottaa tarkasteluun tarinankerronnan kannalta hyvin olennainen osa, eli suullinen tarinankerronta. Tässä olemmekin tarinankerronnan ytimessä ja alkulähteillä. Aikoja sitten ihmiset kokoontuivat yhteen nuotion äärelle ja kertoivat tarinoita toisilleen. Jotta tarinat säilyivät paremmin muistissa käytettiin runonlaulantaa; tästä esimerkkinä oma kalevalamittainen runoutemme, Kalevala ja sen synty. Suullinen tarinankerronta […]


Muista myös värit!
Julkaistu 28.09.2012

Värien käyttö on tärkeä osa tarinankerrontaa, sillä värit vaikuttavat suuresti elämyspalvelun tunnelmaan. Väreille voidaan myös antaa merkityksiä, jotka liittyvät tarinan juoneen. Värien avulla voidaan korostaa tarinan kannalta tärkeitä yksityiskohtia tai tukea palvelun tarinan kertomista ja yrityksen oman tarinamaailman luomista. Värit vaikuttavat meihin usein tiedostomattomasti.  Siksi ne myös vaikuttavat tunteisiimme voimakkaasti! Värien voimaa ja vaikuttavuutta ei […]


Esineet ovat osa tarinallistamista
Julkaistu 13.09.2012

Tästä alkaa Tarinakoneen uusi blogisarja, joka käsittelee eri elementtien käyttöä tarinallistamisessa. Blogisarjassa käsittelyyn otetaan erilaisia tarinankerronnan tapoja ja keinoja. Ensimmäisessä osassa suurennuslasin alle otetaan esineiden käyttö tarinallistamisessa. Miten esineet tukevat tarinallistamista? “Palveluun kuuluvat esineet sijoittuvat tiloihin tai muuhun ympäristöön. Esineiden, kuten ravintolan ruokalistan tai itsepalveluautomaatin, on tarkoitus on synnyttää vuorovaikutusta palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä. Esineet […]


Miten tarinallistaminen tukee elämyspalvelun tuotteistamista?
Julkaistu 21.08.2012

Monet palveluyritykset tuotteistavat palveluitaan. Tuotteistamisen avulla palvelusta saadaan kilpailukykyinen ja kaupankäynti helpottuu, kun on tarjota valmis paketti. Tuotteistamisesta kirjan kirjoittaneen tuotteistaja Jari Parantaisen mukaan hyvä tuotteistaminen tähtää neljän tavoitteen toteutumiseen: 1. Palvelu on helpompi ostaa 2. Palvelu on ominaisuuksiltaan kilpailijoihin nähden ylivoimainen 3. Palvelu on tehokkaammin myytävissä ja markkinoitavissa 4. Palvelu on helpommin monistettavissa. Miten […]


4-vuotias Tarinakone muutti Tampereelle
Julkaistu 21.06.2012

Tarinakone täyttää 28.6. neljä vuotta. Neljävuotias Tarinakone on jo hyvin itsenäinen, uhmaikä on näkynyt entistä rohkeampina ratkaisuina ja toisinaan perinteisten toimintamallien kyseenalaistamisena. Itsepäisyyttäkin on nähty, mutta samaan aikaan taito kuunnella on kuitenkin entisestään parantunut. Kiitosta nelivuotias Tarinakone on saanut taidostaan olla asiakkailleen aidosti läsnä ja kyvystään olla hyvin vaihtelevissa tarinallistamisen haasteissa avuksi. Mielikuvitus on – […]


Lentokentille enemmän tunnelmaa tarinallistamalla!
Julkaistu 05.06.2012

Matkustin toukokuussa lentäen Rovaniemelle ja bongasin ilokseni lentokentältä Finavian ”Maa & ilma” –lehdestä jutun tarinallistamiseen liittyen. Kolumnissaan Mette Frøkjær Hansen pohti lentoasemien tarinallistamista. Hansen oli yksi Quality Huntereista, Finnairin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman laaduntarkkailijoista. Quality Huntersien työhön kuuluu yksinkertaisesti matkustaminen ja bloggaaminen ja tavoitteena on lento- ja lentoasemakokemuksen kehittäminen. Lisää Quality Hunterseista löydät täältä. Quality Hunterina […]


Vieraileva kirjoittaja: Maija Kanninen “Työharjoittelijana uudessa ammatissa”
Julkaistu 21.05.2012

Huhtikuussa 2012 Tarinakoneen historiassa kääntyi uusi lehti, kun Annen rinnalla Tarinakoneessa aloitti työelämävalmennettava. Tämä valmennettava olen minä, Maija Kanninen. Olen koulutukseltani medianomi ja valmistuin Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta kesällä 2011. Varsinainen ammattinimikkeeni on käsikirjoittaja. Ennen Tarinakoneeseen tuloani olen kirjoittanut mm. näytelmiä, mainoksia, lyhytelokuvia ja kuunnelmia. Käsikirjoittaja Maija Kanninen kurkistaa käsikirjoituksen takaa. Tarinakoneesta kuulin ensimmäisen kerran kesällä 2011 […]


Tarinallistamalla tehdään lähiruuasta elämys!
Julkaistu 08.05.2012

Katajanhaltija on käynyt metsäretkellä ja kerännyt Nuuksion metsästä aineksia illallista varten. Pöytä on katettu vihreän ja valkoisen sävyin; illallisen kruunaavat katajanoksat, metsän tuoksut ja Katajanhaltijan tarinat. Yllä oleva kuvaus on Nuuksion Taian tarinallistetusta illallisesta. Illalliseen on rakennettu juoni Katajanhaltijan metsäretkestä. Illallisen kulku rakentuu tämän tarinan varaan. Lähiruuan tarina Lähiruuan imagoon kuuluu olennaisena osana tarina. On […]


Alueellisen tarinaidentiteetin avulla luodaan erottuvia palveluita yhdessä!
Julkaistu 23.04.2012

Yleensä teen tarinaidentiteetin käsikirjan yhdelle matkailuyritykselle. Tarinaidentiteetti voidaan kuitenkin luoda myös laajemmalle asiakokonaisuudelle; yritysryhmälle, näyttelyprojektille tai tietylle alueelle. Alueellista tarinaidentiteettiä voidaan rakentaa tarinatyöpajoissa. Tuolloin rakennetaan yhdessä alueen yritysten ja mahdollisten muiden toimijoiden (esimerkiksi asiantuntijoiden) kanssa tarinaidentiteettiä kokoamalla yhteen alueeseen liittyviä tarinaelementtejä. Usein nämä elementit kumpuavat historiasta. Tarinaidentiteetti ei ole siis niinkään uuden luomista vaan jo […]


Milloin kannattaa hyödyntää palveluiden tarinallistajaa?
Julkaistu 03.04.2012

Viime blogikirjoituksessani toin esiin sen, että palveluiden tarinallistaja on ammattina vielä uusi tuttavuus. Päätinkin kirjoittaa tänne blogiin tekstin myös Tarinakoneen tarjoamista tarinallistamisen palveluista. Toivottavasti tämä kirjoitus on avuksi Tarinakoneen palveluista kiinnostuneille, jotka pohtivat tarinallistamisen palveluiden ostamista ja niistä saatavia hyötyjä. Joskus porukasta erottuminen on hankalaa. Oma tarina tuntuu olevan kateissa.  Tarinakoneen palvelut Millaisia palveluita Tarinakoneesta […]


Mikä on tarinallistaja?
Julkaistu 20.03.2012

Törmään melko usein tilanteisiin, joissa ihmetellään, että mitä oikeastaan teen työkseni. Eikä tuo ihmettely mikään ihme olekaan. Kyseessä kun on uusi ammatti. Ammattinimike ”palveluiden tarinallistaja” ei välttämättä kerro tarpeeksi, eikä työni sisältö ole aina niin itsestäänselvyys. Omalta osaltani toivon, että olen avaamassa kenttää meille käsikirjoittajille ja tarinankertojille myös palveluliiketoiminnan kentällä.  Uskon, että meitä tarinankertojia  ja […]


Hei sinä tarinallistava ystäväni: Lataa nyt ilmainen tarinallistamisen opas!
Julkaistu 29.02.2012

Tarinakone on laatinut asiakkaidensa avuksi tarinallistamisen oppaan. Näin jokaisella on nyt mahdollisuus myös itse lähteä tarinallistamaan oman yrityksensä palveluita. ”Miten tarinallistat palveluista elämyksiä? Opas punaisen langan metsästäjille” –opas on ilmaiseksi ladattavissa täällä! Oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä matkailuyrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Opas toimii myös matkailuyrittäjän työkirjana tarinaidentiteetin hahmottamisessa. Tarinaidentiteetti on yrityksen tarinallistamisen kivijalka.  Oppaaseen voit muun muassa […]


Sankarin matkan rakenne johdattaa asiakkaasi muutoskokemukseen
Julkaistu 22.02.2012

Hyviin tarinoihin sisältyy aina muutos. Päähenkilön elämässä tapahtuu asioita, jotka saavat hänessä aikaan muutoksen. Elokuvia katsoneena tiedämme, että elokuvan lopussa päähenkilö ei ole enää entisellään. Kun 90-luvun lopulla opiskelin Tampereen ammattikorkeakoulussa elokuvan tekemisen taitoja, oli Christopher Voglerin kirja sankarin matkasta: ”Writers journey: mythic structure for writers” yksi omaan tekemiseeni eniten vaikuttaneista käsikirjoittamisen oppaista.  Sankarin matkan […]


Uusi vuosi ja vanhan muistelua
Julkaistu 09.02.2012

Uusi vuosi on jo hyvässä käynnissä ja olemmekin jo ennättäneet pitkälle helmikuun puolelle. Tuntui kuitenkin vielä aiheelliselta täällä blogissa hiukan muistella mennyttä vuotta. Vuosi 2011 oli Tarinakoneen osalta hyvin värikäs. On ollut monia kohtaamisia, joissa tarinallistajan sydämeni on liikuttunut ja olen hyppinyt sekä ilosta että innostuksesta.  Olen tuntenut kiitollisuutta siitä, että saan tehdä tätä työtä […]


Tarinallistajan terveiset Matkamessuilta!
Julkaistu 26.01.2012

Viime viikolla osallistuin Matkamessuille Helsingissä, jossa näytti tuolloin lähinnä tältä: Otin kuvan lumisesta Helsingistä ratikan ikkunasta Kalliosta. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyt Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Näytteilleasettajia oli yli 70 maasta ja suomalaisia näytteilleasettajia peräti 500. Matkamessuilla olikin neljän päivän aikana kävijöitä reilut 71 000! TEKES-seminaari messujen yhteydessä Lumisesta myräkästä huolimatta reissu oli loistava, varsinkin […]


6. Miten käsikirjoitetaan tarinallistettuja palveluita?
Julkaistu 13.01.2012

Käsikirjoitus on tarkkaan laadittu suunnitelma. Perinteisesti ”käsikirjoitus”-sanaa on käytetty varsinkin teatteriesitysten ja elokuvien kohdalla. Elokuvakäsikirjoitus on elokuvan suunnitelma. Siinä kerrotaan, mitä elokuvassa tapahtuu ja miten se, mitä tapahtuu, tullaan kertomaan. Käsikirjoitusta noudattamalla voidaan kuvata itse elokuva. Elokuvan käsikirjoitus koostuu tarinasta ja siitä, miten tuo tarina tehdään näkyväksi audiovisuaalisen kerronnan kautta. Elokuvatuotannon käytännöt ovat sovellettavissa elämyspalveluiden […]


Vieraileva kirjoittaja: Heidi Palo, ”Aistikokemusten kartoitus ja tarinallistamisen vaikutus luontoretkellä”
Julkaistu 19.12.2011

Olen aivan hetken päästä valmistuva restonomiopiskelija Heidi Palo palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmasta Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tein opinnäytetyöni Nuuksion Taika -nimiselle yritykselle. Tarkoituksena oli kartoittaa aistikokemuksia luontoretkellä. Eräässä tapaamisessamme yrityksen kanssa mukana oli myös Anne, joka oli laatinut Nuuksion Taialle Tarinaidentiteetin käsikirjan ja oli nyt käsikirjoittamassa yritykselle markkinointivideota. Tässä tapaamisessa heräsi idea, että tutkisin työssäni myös tarinallistamisen […]


5. Miten elokuvadramaturgiaa sovelletaan tarinallistamisessa?
Julkaistu 15.12.2011

Elokuvan tarina kerrotaan meille katsojille mielenkiintoisella ja koukuttavalla tavalla dramaturgian avulla. Palvelussa tarina kerrotaan asiakkaalle hyvin samankaltaisin keinoin; tarina on käsikirjoitettu palveluun dramaturgista rakennetta hyödyntämällä. Elokuvaelämyksen kokijana asiakas on passiivinen katsoja. Elämyspalvelussa taas käy parhaimmillaan niin, että asiakas itse kokee olevansa päähenkilö eli aktiivinen toimija, joka vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Mitä se dramaturgia oikein on ja […]


4. Miten luodaan elämyksiä?
Julkaistu 09.12.2011

Kun tarina käsikirjoitetaan osaksi yrityksen palvelua, pystymme tarjoamaan erilaistuneita ja elämyksellisiä palveluita. Elämyksiä voidaan siis luoda tarinallistamisen avulla! Elämyksien luominen tarjoaa yritykselle etua verrattuna kilpailijoihin, sillä elämyksillä pystytään vahvistamaan asiakkaan kokemuksen tunnetasoa. Vaikka tarinallistamisessa ja elämyksellisyydessä tähdätään yhteen tiettyyn tavoitteeseen ja päämäärään, ovat elämykset silti aina yksilöllinen asia. Jokainen asiakas kokee elämyspalvelun omalla tavallaan – […]


3. Mikä on tarinaidentiteetti?
Julkaistu 30.11.2011

Jokaisella yrityksellä on oma identiteetti, joka koostuu muun muassa yrityksen arvoista, osaamisesta ja visiosta. Identiteettiä rakennetaan jatkuvasti. Se myös kasvaa ja kehittyy yrityksen mukana. Identiteetti syntyy suurimmaksi osaksi sen pohjalta, miten yrityksen eri sidosryhmät yrityksen näkevät ja mitä he yrityksestä kertovat. Tähän yritys voi kuitenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan ja teoillaan. Yrityksen tarinaidentiteetti tiivistää yrityksen olemassaolon […]


2. Mitä hyötyä tarinallistamisesta on?
Julkaistu 16.11.2011

Tarinallistamisen hyödyt on tunnistettu matkailussa ja aiheesta on puhuttu matkailun kentällä Suomessakin jo 90-luvulta lähtien, ellei kauemminkin – tosin ei ehkä tällä termillä. Tarinallistaminen on elämyssuunnittelun menetelmä. Tarinallistaminen on kokonaisvaltaista: kaikki palvelun elementit suunnitellaan tukemaan tarinaa samalla tavoin kuin teatteriesityksen tai elokuvan tuottamisessa. Kolme vuotta sitten, kun aloitin Tarinakoneen toiminnan, ryhdyin käyttämään tarjoamastani tarinalähtöisestä palveluiden […]


1. Mitä tarinallistaminen on?
Julkaistu 31.10.2011

Blogisarjan sisällysluettelo: 1. Mitä tarinallistaminen on? 2. Mitä hyötyä tarinallistamisesta on? 3. Mikä on tarinaidentiteetti? 4. Miten luodaan elämyksiä? 5. Miten elokuvadramaturgiaa sovelletaan tarinallistamisessa? 6. Miten käsikirjoitetaan tarinallistettuja palveluita?   Tarinakoneen blogissa käynnistyy kuusiosainen blogisarja matkailuelämyspalvelujen tarinallistamisesta. Blogisarjassa käsitellään tarinallistamista ja sen hyötyjä sekä tutustutaan tarkemmin tarinaidentiteettiin ja elämysten luomiseen. Olen jo aiemminkin kirjoittanut blogitekstin […]


Tarinakone Profile-lehden uusimmassa numerossa
Julkaistu 11.10.2011

Aalto University Executive Educationin Profile-lehden tuoreimmassa numerossa yhtenä aihealueena on tarinankerronta. Kahden aukeaman mittaisessa Storytelling-osiossa saadaan vinkkejä tarinankerrontaan muun muassa bestseller-kirjailija Yrsa Sigurðardóttirilta sekä menestyvän konsultointifirman perustajalta Doug Stevensonilta. Varsinkin artikkelissa mainitut linkit kannattaa käydä vilkaisemassa! Storytelling-osiossa komeilee myös oma haastatteluni. ”The power of a good story” -artikkelissa kerron Tarinakoneen tarjoamasta tarinallistamisen palvelusta sekä ajatuksistani […]


Suomen Käsityön museon äänipolut julki!
Julkaistu 27.09.2011

Suomen Käsityön museon uudet äänipolut julkaistiin perjantaina 9.9. Äänipolkujen käsikirjoitus ja äänitysten tuotanto on Tarinakoneen käsialaa. Äänisuunnittelun ja äänitykset toteutti Mikko Kokki. Suomen käsityön museon museolehtori Raija Manninen ja museoamanuenssi Anu Rautjoki tekivät suuren työn tiedollisen materiaalin kasaamisessa. Poluilla ääneen pääsee hieno joukko tarinoijia ja näyttelijöitä. Äänipolkujen tarkoituksena on luoda museokävijälle uusia elämyksiä sekä antaa […]


© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »