Saisiko olla Olipa kerran?
Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.
Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.
Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.
Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!
On tullut aika kirjoittaa vuoden viimeinen blogiteksti ja sitten heittäytyä hetkeksi joulun tunnelmaan, nauttimaan ja keräämään voimia. Olen jouluihminen, nautin kynttilänvalosta, joulun tuoksuista ja tunnelmasta. Joulussa on jotain sellaista taikaa, jota tarvitsen, että selviän talven pimeän ja kylmän keskellä kohti kevättä. Kuten muissakin asioissa, on myös joulun kokeminen yksilöllinen asia. Elämysbisneksessä on tapana sanoa: elämystä […]
Syksyn 2012 Matkailu Muuttaa Maailmaa -seminaari oli tarina elämyksestä. Tai ainakin sen oli tarkoitus olla. Näin me seminaarin järjestäjät, Haaga-Perhon markkinointipäällikkö Minna Huuhtanen ja minä, Haaga-Helian projektikoordinaattori Elisa Aunola, olimme suunnitelleet: kaikki mitä seminaarissa tapahtuu ja mitä siihen liittyy, rakentaa tarinaa elämyksestä ja illuusiosta. Tarinan rakentajaksi halusimme oikean taikurin. Joni Pakanen täytti toiveemme. Hän otti omakseen paitsi yleisönsä, myös […]
Tarinakoneen kuusiosainen blogisarja päättyi viime viikolla. Blogisarjan tekstit löydät Tarinakoneen blogista ja sen osiin pääset kätevästi palaamaan tämän bloggauksen lopussa olevasta sisällysluettelosta. Tämä blogisarja raapaisi laajaa asiaa vain hieman; erilaisista kerronnan keinoista voisi kirjoittaa eri näkökulmista vaikka useampia kirjoja. Toivottavasti blogisarjasta on ollut sinulle hyötyä oman yrityksesi palveluiden tarinallistamisessa. Tarinallistamisessa on kyse myös näkökulman muutoksesta […]
”Jo kauan ennen kuin ensimmäiset matkailijat saapuivat Ruka-Kuusamoon, leijaili Joulupukin mökiltä kotoisat perinneruokien aromit. Kesäisin marjoista ja muista luonnonantimista valmistetut herkut houkuttelevat tänäkin päivänä pukin tupaan, hänen lempipuuhan, kalastuksen parista……….. Joulupukki apureineen asuu edelleen Korvatunturilla valtaosan vuodesta. Hän tapaisi mielellään kaikki maailman lapset ja aikuiset, mutta jos paikan avaisi yleisölle, siitä tulisi suositumpi kuin Disneyland! […]
Tämä kuusiosainen blogisarja tarinallistamisen kerronnan keinoista on edennyt viimeiseen osaan. Halusin kirjoittaa tämän blogisarjan tuodakseni esille miten monia erilaisia kerronnan keinoja meillä on käytettävissä, kun suunnittelemme tarinallisia palveluita. Tarinalähtöisyydessä kaikkea havainnoidaan vahvasti tarinan näkökulmasta. Kun haluamme tuottaa elämyksellisiä palveluita, meidän kannattaa hyödyntää tarinalähtöisen suunnittelun menetelmiä. Tarina antaa palvelulle rakenteen ja merkityksellisen sekä inhimillisen sisällön. Tässä […]
Tässä blogisarjan toiseksi viimeisessä osassa pohdin kuvan ja videon merkitystä, sekä samalla sivuan myös tekstiä tarinallistamisen keinona. Näytä, älä kerro! Aikoinaan elokuvakäsikirjoittamista opiskellessani kuulin usein neuvon “Näytä, älä kerro”. Moni ohje helpommin sanottu kuin tehty, joudumme usein toteamaan arjessa. Mutta pää pystyyn ja tavoitteeksi se paras mahdollinen lopputulos juuri tällä hetkellä. Mitään emme saavuta, jos […]
Olen Johanna Myllyniemi ja valmistuin syyskuussa 2012 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta ruokatuotannon restonomiksi. Ammattikorkeakoulussa opinnäytetyöstä aletaan puhua jo ensimmäisenä opiskelupäivänä. Se nostetaan opintojen tärkeimmäksi ja haastavimmaksi koettelemukseksi, johon kannattaa alkaa varautua hyvissä ajoin. Oman opinnäytetyöni aihe löytyi sattumalta, kun HAAGA-HELIAssa käynnistyi Ruoka&Matkailu -hanke maa- ja metsätalousministeriön kanssa juuri samoihin aikoihin. Sain heiltä toimeksiannon tutkia tarinoiden käyttöä matkailu- […]
Elokuvan puolella ääni koostuu puheesta, äänitehosteista ja musiikista. Sama pätee äänen käyttöön elämyspalveluissa. Puhe – jota käsittelin edellisessä bloggauksessa – tapahtuu elämyspalveluissa läsnä olevassa hetkessä eli niin sanotusti “livenä” tilanteessa. Tässä bloggauksessa tarkoitan äänellä lähinnä äänitettyjä ääniä; äänitettyä puhetta, äänitehosteita sekä musiikkia. Luonnollisesti on kuitenkin otettava huomioon myös tilassa läsnä olevat ns. luonnolliset äänet. Ääniä […]
Blogisarja eri elementtien käytöstä on edennyt kolmanteen osaan. On aika ottaa tarkasteluun tarinankerronnan kannalta hyvin olennainen osa, eli suullinen tarinankerronta. Tässä olemmekin tarinankerronnan ytimessä ja alkulähteillä. Aikoja sitten ihmiset kokoontuivat yhteen nuotion äärelle ja kertoivat tarinoita toisilleen. Jotta tarinat säilyivät paremmin muistissa käytettiin runonlaulantaa; tästä esimerkkinä oma kalevalamittainen runoutemme, Kalevala ja sen synty. Suullinen tarinankerronta […]
Värien käyttö on tärkeä osa tarinankerrontaa, sillä värit vaikuttavat suuresti elämyspalvelun tunnelmaan. Väreille voidaan myös antaa merkityksiä, jotka liittyvät tarinan juoneen. Värien avulla voidaan korostaa tarinan kannalta tärkeitä yksityiskohtia tai tukea palvelun tarinan kertomista ja yrityksen oman tarinamaailman luomista. Värit vaikuttavat meihin usein tiedostomattomasti. Siksi ne myös vaikuttavat tunteisiimme voimakkaasti! Värien voimaa ja vaikuttavuutta ei […]
Tästä alkaa Tarinakoneen uusi blogisarja, joka käsittelee eri elementtien käyttöä tarinallistamisessa. Blogisarjassa käsittelyyn otetaan erilaisia tarinankerronnan tapoja ja keinoja. Ensimmäisessä osassa suurennuslasin alle otetaan esineiden käyttö tarinallistamisessa. Miten esineet tukevat tarinallistamista? “Palveluun kuuluvat esineet sijoittuvat tiloihin tai muuhun ympäristöön. Esineiden, kuten ravintolan ruokalistan tai itsepalveluautomaatin, on tarkoitus on synnyttää vuorovaikutusta palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä. Esineet […]
Monet palveluyritykset tuotteistavat palveluitaan. Tuotteistamisen avulla palvelusta saadaan kilpailukykyinen ja kaupankäynti helpottuu, kun on tarjota valmis paketti. Tuotteistamisesta kirjan kirjoittaneen tuotteistaja Jari Parantaisen mukaan hyvä tuotteistaminen tähtää neljän tavoitteen toteutumiseen: 1. Palvelu on helpompi ostaa 2. Palvelu on ominaisuuksiltaan kilpailijoihin nähden ylivoimainen 3. Palvelu on tehokkaammin myytävissä ja markkinoitavissa 4. Palvelu on helpommin monistettavissa. Miten […]
Tarinakone täyttää 28.6. neljä vuotta. Neljävuotias Tarinakone on jo hyvin itsenäinen, uhmaikä on näkynyt entistä rohkeampina ratkaisuina ja toisinaan perinteisten toimintamallien kyseenalaistamisena. Itsepäisyyttäkin on nähty, mutta samaan aikaan taito kuunnella on kuitenkin entisestään parantunut. Kiitosta nelivuotias Tarinakone on saanut taidostaan olla asiakkailleen aidosti läsnä ja kyvystään olla hyvin vaihtelevissa tarinallistamisen haasteissa avuksi. Mielikuvitus on – […]
Matkustin toukokuussa lentäen Rovaniemelle ja bongasin ilokseni lentokentältä Finavian ”Maa & ilma” –lehdestä jutun tarinallistamiseen liittyen. Kolumnissaan Mette Frøkjær Hansen pohti lentoasemien tarinallistamista. Hansen oli yksi Quality Huntereista, Finnairin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman laaduntarkkailijoista. Quality Huntersien työhön kuuluu yksinkertaisesti matkustaminen ja bloggaaminen ja tavoitteena on lento- ja lentoasemakokemuksen kehittäminen. Lisää Quality Hunterseista löydät täältä. Quality Hunterina […]
Huhtikuussa 2012 Tarinakoneen historiassa kääntyi uusi lehti, kun Annen rinnalla Tarinakoneessa aloitti työelämävalmennettava. Tämä valmennettava olen minä, Maija Kanninen. Olen koulutukseltani medianomi ja valmistuin Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta kesällä 2011. Varsinainen ammattinimikkeeni on käsikirjoittaja. Ennen Tarinakoneeseen tuloani olen kirjoittanut mm. näytelmiä, mainoksia, lyhytelokuvia ja kuunnelmia. Käsikirjoittaja Maija Kanninen kurkistaa käsikirjoituksen takaa. Tarinakoneesta kuulin ensimmäisen kerran kesällä 2011 […]
Katajanhaltija on käynyt metsäretkellä ja kerännyt Nuuksion metsästä aineksia illallista varten. Pöytä on katettu vihreän ja valkoisen sävyin; illallisen kruunaavat katajanoksat, metsän tuoksut ja Katajanhaltijan tarinat. Yllä oleva kuvaus on Nuuksion Taian tarinallistetusta illallisesta. Illalliseen on rakennettu juoni Katajanhaltijan metsäretkestä. Illallisen kulku rakentuu tämän tarinan varaan. Lähiruuan tarina Lähiruuan imagoon kuuluu olennaisena osana tarina. On […]
Yleensä teen tarinaidentiteetin käsikirjan yhdelle matkailuyritykselle. Tarinaidentiteetti voidaan kuitenkin luoda myös laajemmalle asiakokonaisuudelle; yritysryhmälle, näyttelyprojektille tai tietylle alueelle. Alueellista tarinaidentiteettiä voidaan rakentaa tarinatyöpajoissa. Tuolloin rakennetaan yhdessä alueen yritysten ja mahdollisten muiden toimijoiden (esimerkiksi asiantuntijoiden) kanssa tarinaidentiteettiä kokoamalla yhteen alueeseen liittyviä tarinaelementtejä. Usein nämä elementit kumpuavat historiasta. Tarinaidentiteetti ei ole siis niinkään uuden luomista vaan jo […]
Viime blogikirjoituksessani toin esiin sen, että palveluiden tarinallistaja on ammattina vielä uusi tuttavuus. Päätinkin kirjoittaa tänne blogiin tekstin myös Tarinakoneen tarjoamista tarinallistamisen palveluista. Toivottavasti tämä kirjoitus on avuksi Tarinakoneen palveluista kiinnostuneille, jotka pohtivat tarinallistamisen palveluiden ostamista ja niistä saatavia hyötyjä. Joskus porukasta erottuminen on hankalaa. Oma tarina tuntuu olevan kateissa. Tarinakoneen palvelut Millaisia palveluita Tarinakoneesta […]
Törmään melko usein tilanteisiin, joissa ihmetellään, että mitä oikeastaan teen työkseni. Eikä tuo ihmettely mikään ihme olekaan. Kyseessä kun on uusi ammatti. Ammattinimike ”palveluiden tarinallistaja” ei välttämättä kerro tarpeeksi, eikä työni sisältö ole aina niin itsestäänselvyys. Omalta osaltani toivon, että olen avaamassa kenttää meille käsikirjoittajille ja tarinankertojille myös palveluliiketoiminnan kentällä. Uskon, että meitä tarinankertojia ja […]
Tarinakone on laatinut asiakkaidensa avuksi tarinallistamisen oppaan. Näin jokaisella on nyt mahdollisuus myös itse lähteä tarinallistamaan oman yrityksensä palveluita. ”Miten tarinallistat palveluista elämyksiä? Opas punaisen langan metsästäjille” –opas on ilmaiseksi ladattavissa täällä! Oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä matkailuyrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Opas toimii myös matkailuyrittäjän työkirjana tarinaidentiteetin hahmottamisessa. Tarinaidentiteetti on yrityksen tarinallistamisen kivijalka. Oppaaseen voit muun muassa […]
Hyviin tarinoihin sisältyy aina muutos. Päähenkilön elämässä tapahtuu asioita, jotka saavat hänessä aikaan muutoksen. Elokuvia katsoneena tiedämme, että elokuvan lopussa päähenkilö ei ole enää entisellään. Kun 90-luvun lopulla opiskelin Tampereen ammattikorkeakoulussa elokuvan tekemisen taitoja, oli Christopher Voglerin kirja sankarin matkasta: ”Writers journey: mythic structure for writers” yksi omaan tekemiseeni eniten vaikuttaneista käsikirjoittamisen oppaista. Sankarin matkan […]
Uusi vuosi on jo hyvässä käynnissä ja olemmekin jo ennättäneet pitkälle helmikuun puolelle. Tuntui kuitenkin vielä aiheelliselta täällä blogissa hiukan muistella mennyttä vuotta. Vuosi 2011 oli Tarinakoneen osalta hyvin värikäs. On ollut monia kohtaamisia, joissa tarinallistajan sydämeni on liikuttunut ja olen hyppinyt sekä ilosta että innostuksesta. Olen tuntenut kiitollisuutta siitä, että saan tehdä tätä työtä […]
Viime viikolla osallistuin Matkamessuille Helsingissä, jossa näytti tuolloin lähinnä tältä: Otin kuvan lumisesta Helsingistä ratikan ikkunasta Kalliosta. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyt Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Näytteilleasettajia oli yli 70 maasta ja suomalaisia näytteilleasettajia peräti 500. Matkamessuilla olikin neljän päivän aikana kävijöitä reilut 71 000! TEKES-seminaari messujen yhteydessä Lumisesta myräkästä huolimatta reissu oli loistava, varsinkin […]
Käsikirjoitus on tarkkaan laadittu suunnitelma. Perinteisesti ”käsikirjoitus”-sanaa on käytetty varsinkin teatteriesitysten ja elokuvien kohdalla. Elokuvakäsikirjoitus on elokuvan suunnitelma. Siinä kerrotaan, mitä elokuvassa tapahtuu ja miten se, mitä tapahtuu, tullaan kertomaan. Käsikirjoitusta noudattamalla voidaan kuvata itse elokuva. Elokuvan käsikirjoitus koostuu tarinasta ja siitä, miten tuo tarina tehdään näkyväksi audiovisuaalisen kerronnan kautta. Elokuvatuotannon käytännöt ovat sovellettavissa elämyspalveluiden […]
Olen aivan hetken päästä valmistuva restonomiopiskelija Heidi Palo palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmasta Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tein opinnäytetyöni Nuuksion Taika -nimiselle yritykselle. Tarkoituksena oli kartoittaa aistikokemuksia luontoretkellä. Eräässä tapaamisessamme yrityksen kanssa mukana oli myös Anne, joka oli laatinut Nuuksion Taialle Tarinaidentiteetin käsikirjan ja oli nyt käsikirjoittamassa yritykselle markkinointivideota. Tässä tapaamisessa heräsi idea, että tutkisin työssäni myös tarinallistamisen […]
Elokuvan tarina kerrotaan meille katsojille mielenkiintoisella ja koukuttavalla tavalla dramaturgian avulla. Palvelussa tarina kerrotaan asiakkaalle hyvin samankaltaisin keinoin; tarina on käsikirjoitettu palveluun dramaturgista rakennetta hyödyntämällä. Elokuvaelämyksen kokijana asiakas on passiivinen katsoja. Elämyspalvelussa taas käy parhaimmillaan niin, että asiakas itse kokee olevansa päähenkilö eli aktiivinen toimija, joka vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Mitä se dramaturgia oikein on ja […]
Kun tarina käsikirjoitetaan osaksi yrityksen palvelua, pystymme tarjoamaan erilaistuneita ja elämyksellisiä palveluita. Elämyksiä voidaan siis luoda tarinallistamisen avulla! Elämyksien luominen tarjoaa yritykselle etua verrattuna kilpailijoihin, sillä elämyksillä pystytään vahvistamaan asiakkaan kokemuksen tunnetasoa. Vaikka tarinallistamisessa ja elämyksellisyydessä tähdätään yhteen tiettyyn tavoitteeseen ja päämäärään, ovat elämykset silti aina yksilöllinen asia. Jokainen asiakas kokee elämyspalvelun omalla tavallaan – […]
Jokaisella yrityksellä on oma identiteetti, joka koostuu muun muassa yrityksen arvoista, osaamisesta ja visiosta. Identiteettiä rakennetaan jatkuvasti. Se myös kasvaa ja kehittyy yrityksen mukana. Identiteetti syntyy suurimmaksi osaksi sen pohjalta, miten yrityksen eri sidosryhmät yrityksen näkevät ja mitä he yrityksestä kertovat. Tähän yritys voi kuitenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan ja teoillaan. Yrityksen tarinaidentiteetti tiivistää yrityksen olemassaolon […]
Tarinallistamisen hyödyt on tunnistettu matkailussa ja aiheesta on puhuttu matkailun kentällä Suomessakin jo 90-luvulta lähtien, ellei kauemminkin – tosin ei ehkä tällä termillä. Tarinallistaminen on elämyssuunnittelun menetelmä. Tarinallistaminen on kokonaisvaltaista: kaikki palvelun elementit suunnitellaan tukemaan tarinaa samalla tavoin kuin teatteriesityksen tai elokuvan tuottamisessa. Kolme vuotta sitten, kun aloitin Tarinakoneen toiminnan, ryhdyin käyttämään tarjoamastani tarinalähtöisestä palveluiden […]
Blogisarjan sisällysluettelo: 1. Mitä tarinallistaminen on? 2. Mitä hyötyä tarinallistamisesta on? 3. Mikä on tarinaidentiteetti? 4. Miten luodaan elämyksiä? 5. Miten elokuvadramaturgiaa sovelletaan tarinallistamisessa? 6. Miten käsikirjoitetaan tarinallistettuja palveluita? Tarinakoneen blogissa käynnistyy kuusiosainen blogisarja matkailuelämyspalvelujen tarinallistamisesta. Blogisarjassa käsitellään tarinallistamista ja sen hyötyjä sekä tutustutaan tarkemmin tarinaidentiteettiin ja elämysten luomiseen. Olen jo aiemminkin kirjoittanut blogitekstin […]