Julkaistu 09.10.2013

Andy Hopi on hyvistä tarinoista inspiroituva Life & Business Coach sekä Täysii -seminaarin ja Tekijäakatemian perustaja. Andyn intohimona on sparrata ihmisiä kohti heidän unelmiaan. Andy vastaili muutamiin kysymyksiin Tekijäakatemian verkkokurssin tarinallisuudesta, kommentoin Andyn vastauksia  siitä, miten tarinallistamista voisi viedä vielä pidemmälle. 
1. Mikä on verkkokurssin tarina/tarinallinen kehys?
Verkkokurssin tarina juontaa juurensa siihen, miten kenestä tahansa voi tulla Tekijä. Kaikilla meistä on paljon loistavia ideoita, suunnitelmia ja unelmia, mutta kaikki eivät kuitenkaan saa vietyä niitä käytäntöön asti kuten haluaisivat.
Tekijä tietää, miksi tekee, mitä tekee. Hän on rohkea ottamaan ensimmäisen askeleen nopeasti ja sitkeä viemään valitsemansa asiat loppuun saakka.
Tekijä -termi viittaa sanaan ”yrittäjä”. Yrittämisestä tulee monille mieleen se, että vain yritetään, muttei tehdä mitään. Yrittäminen pitää sisällään sekä onnistumisen että epäonnistumisen mahdollisuuden ja monet pelkäävät epäonnistumista todella paljon.
Tekeminen taas voi olla huonompaa, parempaa tai vain erilaista, kuin mitä ensin ajatteli. Tekemällä kuitenkin oppii paljon. Suurinkaan määrä yrittämistä ei voi olla enempää, kuin pieninkin määrä tekemistä.
Anne: Tekijä on mielestäni loistava termi! Verkkokurssiin voisi tehdä myös juonellisen tarinan, jossa fiktion ja faktan elementtejä. Tämä  tarinallistaa koko verkkkokurssin, antaa sille vahvan tarinallisen, elämyksellisen kehyksen.  Sankarin matkan rakenne toimii valmennuksiin liittyvissä tarinallistamisprojekteissa. Lisää siitä täällä.
Kuvankaappaus 2013-10-9 kello 9.21.22
 
2. Miten tarina näkyy osallistujalle?
Tarina näkyy teksteissä sekä videoissa viittauksina Tekijään ja Tekijämeininkiin. Tekijämeininki tarkoittaa sitä, että rohkeasti kääritään hihat ja aletaan viemään asioita eteenpäin. Tekijämeininki sisältää myös halun jatkuvaan oppimiseen, avoimuuden uusille mahdollisuuksille sekä uskalluksen pitää hauskaa ja juhlia.
Anne: Tarinalle voi antaa erilaisia näkymisen muotoja myös verkkokurssissa.Vertauskuvat, joihin liitetään yhteistä kulttuurellista kuvastoa siitä mitä tekijämeininki tarkoittaa. Kolmen kuvan sarjakuvat – karikatyyrit – voisivat toimia tekijäakatemiassa myös hyvin. Jokainen osallsituja voisi myös täydentää ikään kuin oman kolmen kuvan sarjakuvansa tyyliiin: missä olen, miten jatkan tästä, minne päädyn. Verkkokurssi on matka muutokseen. 
3. Onko mukana jokin hahmo johon osallistuja voi samaistua?
Kun kurssi julkaistiin, kuvasimme videosarjan, jossa seikkaili luomamme hahmo. Tuolloin emme tienneet varmaksi, millaisia ihmisiä kurssille tulee osallistumaan. Nyt kun kurssi on pyörähtänyt kerran läpi, tunnen huomattavasti tarkemmin kurssin kohderyhmän.
Tulinkin siihen tulokseen, ettei videoiden viestintätyyli kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla tarkentuneen kohderyhmämme kanssa. Tästä syytä jätin hahmosta kuvattujen videoiden jakamisen pois kurssin markkinoinnista.
Anne: Kiinnostavaa! Teitkö jotain tutkimusta ja kysyit asiakkailta mielipidettä tuosta? Teidän Osku-tekijä hahmo eri tilanteissa oli mielestäni loistava, ja tuota ideaa olisi hyvin voinut viedä eteenpäin ja kehittää entistä paremmaksi. Ehkä jopa niin, että asiakkaat ja osallistujat olisivat voineet ideoida/äänestää milllaiseen tilanteeseen Osku-hahmo  joutuu. Oskua olisi voinut viedä enemmän fiktiiviseen suuntaan, että siitä olisi tullut enemmän koominen. Naurun kautta on hyvä käsitellä vaikeita asioita, parhaimmillamme tunnistamme tilanteesta itsemme ja samalla kun nanuramme Osku-hahmolle nauramme  itse asiassa itsellemme. Tietysti jos tavoitellun kohderyhmän reaktio Osku-hahmoon oli kovin nihkeä, ei se silloin  ole oikea hahmo ja keino kyseisen kohderyhmän tavoittamiseksi. Kyse voi tosin olla myös toteutuksen tyylistä, ei idesta sinänsä.  Ihmettelen tuota kuitenkin, en usko että olen ainoa Osku-hahmon fani. Joskus – ja yleensä aina- hyvät jutut ottavat vain aikansa kehittyäkseen timantiksi.
4 Mikä on tarinan huippukohta?
Tarinan huippukohta on se, että kuka tahansa voi saada oivalluksen siitä, miten hän voi saada asioita tehdyksi. Monet pelkäävät, epäröivät ja murehtivat aivan liikaa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan pelkkä oivallus siitä, että voi heti ryhtyä toimeen itselle tärkeiden asioiden viemiseksi eteenpäin, voi olla monille todella käänteentekevä.
Se, että jokin asia on yksinkertainen, ei tarkoita, että se olisi helppo. Usein yksinkertaiset asiat juuri ovatkin niitä kaikista vaikeimpia. Kurssilaisille tarjotaankin laajaa näkökulmaa 28 videon muodossa, jotta he saisivat parhaat mahdolliset työkalut vaikeimpien asioiden käsittelyyn.
Tästä linkistä voit katsoa videon Gladiaattorimallista, joka selittää miksi jotkut ihmiset saavat asioita tehdyksi. Opit tehokkaan toimintamallin, jonka avulla pääset nopeammin kohti unelmiasi.
Anne: Tarinan huippukohtaa voisi pohtia myös verkkokurssin rakenteessa. Verkkokurssin lopussa voisi olla tarinallinen huippukohta, kuten sankarin matkan rakenteessa ennen kotiin paluuta – arkeen palaaamista – on vielä ylitettävä viimeinen koitos. Tarinan huippukohta lopussa on ikään kuin rituaali, joka vahvistaa opittua ja opitun käyttöön ottamista. 
lammaskuva
5.Miten tarina tukee verkkokurssin tavoitteita ja arvoja?
Verkkokurssin tavoite on, että osallistujat voivat tehdä unelmistaan totta. Kurssin arvo ihmisille on se, että he saavat käyttöönsä uusia työkaluja, joiden avulla heidän on helpompi tehdä unelmistaan totta. Parhaassa tapauksessa osallistujat voivat saada myös jonkin suuren oivalluksen, joka muuttaa heidän elämänsä suuntaa välittömästi. Tarinan avulla on pyritty kuvaamaan, miten jokin perustavanlaatuinen uskomus voi muuttua hetkessä, vaikuttaen suuresti ihmisen elämään.
Anne: Tarina voi toimia ikään kuin vertauskuvana niille arvoille, joita ollaan välittämässä. Tarina vetoaa tunteisiin. Tarinan tapahtumiin samaistutaan mutta tarina on riittävästi etäännytetty, että tunteiden kokeminen ja heittäytyminen on turvallista. 
6. Miksi tarinallistamista kannattaa hyödyntää? / Mitä annettavaa tarinallistamisella on Tekijöille?
Itse inspiroidun todella paljon hyvistä tarinoista, olivat ne ihmisten omasta elämästään kertomia tai yritysviestinnän apuvälineitä. Hyvä tarina antaa jo itsessään todella paljon, jos miettii esimerkiksi täysin fiktiivisiä elokuvia. Ja vielä kun tarinan voimaan yhdistää totuudenmukaisuuden, on se todella timanttinen yhdistelmä!
Anne: Samaa mieltä. Elokuvan puolella puhutaankin, että fiktiivinen elokuva voi pystyä kuvaamaan ns. totuutta paremmin kuin pelkästään faktaan pohjautuvat toteutukset. Tarina ylittää rationaalisen ajattelun ja saa aikaan tunteita, näitä tunteita tarvitaan,  että muutokset lähtevät liikkeelle. Vertaistarinat ovat tehokas keino myös. Ja musiikki kerronnan keinona, musiikki vetoaa tunteisiimme erittäin voimakkaasti. 
Andy lupasi, että Tarinakoneen blogin lukijana saat 50 euron alennuksen osallistuessasi Tekijäakatemia -verkkokurssille. Etu on voimassa 13.10.2013 klo 24:00 asti ja saat edun käyttämällä koodia TARINAKONE. Jos siis haluat kulkea nopeammin kohti unelmiasi, niin vilkaise ihmeessä muutama hyvä tarina Tekijäakatemia -sivustolta!

Takaisin
© 2022 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »
Copy link
Powered by Social Snap