Saisiko olla Olipa kerran?
Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Tervetuloa lukemaan villojani. Julkaisen täällä blogissa kolmea erilaista villaa.
Tarinavilla on asiakkaidemme tarina.
Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.
Niittyvilla on koettua ja nähtyä.
Se on jotain mitä olemme nähneet, kuulleet ja oppineet matkoillamme.
Vierasvilla on oppia muilta, kotimaasta ja maailmalta.
Se voi olla joskus myös vierailevan tähden raapustus!
Visit Finlandin Top 100 Suomen kulttuurimatkailutuotetta listalla ei ole yhtään tuotetta Keski-Suomesta. Lähde mukaan tarinatyöpajoihin ja nostetaaan yhdessä Keski-Suomi mukaan listalle! Tarinalammas tässä terve, postailen tässä Annen puolesta, kun ei se nyt ehdi. Sillä on nyt vain lumiukot mielessä. Menemme perjantaina vastaanottamaan kolme uutta lumiukkoa Rovaniemelle. No mutta nyt on kyse Keski-Suomesta, sillä tarvitsemme uusia […]
Muutama viikko sitten olin pitämässä pari tarinatyöpajaa järviseudun alueen yrittäjille Lappajärvellä. Työpajat toteutettiin kylpylä Kivitipussa. Myös Kivitipun henkilökuntaa osallistui työpajaan. Loistava meininki, itsekin innostun tarinallistamisesta aina vain yhä uudestaan kun näen työpajaan osallistuvien innostuksen aiheen äärellä. Kivitipun osalta syntyi työpajassa hyvä idea siitä, miten tarinallistamalla yrityksen brändi muuttuu toiminnaksi. Tämä onkin yksi keskeinen tarinallistamisen hyöty. […]
Tämän vuoden 2014 aikana on ilmestynyt kolme suomenkielistä kirjaa tarinoiden hyödyntämisestä bisneksessä. Hyvät ystävät, jos et vielä sitä tiennyt, kuiskaan sen nyt sinulle, pssst. bisneksen tekijät, menestystä kohti kurkottavat, te tarvitsette meitä tarinan ammattilaisia. Nyt enemmän kuin koskaan. EI ole enää varaa jättää tarinan voimaa käyttämättä. Hanki nämä kolme kirjaa ja tutustu tarinan hyödyntämisen erilaisiin […]
Luku 3 on tarinankerronnassa tärkeä. Se muistuttaa meitä tarinan perusrakenteesta alku-keskikohta-loppu. Miten asiakkaasi kokee yrityksesi tarjoaman palvelun; mikä on alku, keskikohta ja loppu? Miten tarina kuljettaa asiakastasi ennen, aikana ja jälkeen palvelun? Palvelukokemus alkaa jo markkinoinnista, jatkuu siitä varsinaiseen kohtaamiseen, tuotteen ostamiseen tai palvelun käyttämiseen, ja tästä jälkimarkkinointiin eli suhteen jatkamiseen asiakkaan kanssa. Tarinan rakenne […]
Oi, katsokaa miten lainehet niin kauniisti rantoja kaulaa! Oi, kuunnelkaa, miten lintuset niin kauniisti lehdossa laulaa! Oi, ootteko nähnehet illan kuun ja kuullehet kuisketta metsän puun, min ylitse valkeat hattarat suvitaivaalla vaeltavat. Eino Leino Näin Eino Leinon sanoja lainaten on aika suunnata hetkeksi kesälaitumille! Kesän kunniaksi Tarinakoneen tarinalammas intoutui oikein laulamaan.Klikkaa kuvasta etusivulle ja […]
Nyt se on sitten siinä! Vuoden kirjoitustyön tulos. Tarinallistaminen Palvelukokemuksen punainen lanka ilmestyi maanantaina. Olo on kuin maratoonarilla, joka ei edes tajua päässeensä maaliin. Harhailee raukka maaliviivan toisella puolen hölmistyneen näköisenä. Mutta näin se on: olen viimeisen vuoden aikana viimeistellyt graduni sekä kirjoittanut tämän kirjan. Ja painanut tukka putkella pitämässä tarinatyöpajoja ja luomassa yrityksille tarinaa, […]
Satu Miettinen kirjoitti tällä viikolla Facebook-sivullaan:“Hieno Sarah Pinkin luento herätti ajatuksia: video voisi toimia tutkimusvälineenä palvelupolun kehittämisessä, tilassa muuttuvan materiaalisen ja digitaalisen kokemuksen tutkiminen ja seuraaminen välineenä, käyttäjän osallistava toiminta voi olla tutkimus- ja kehittämiskohteena.” Tästä Sadun postauksesta muistin taas mainion pienten nopeiden ”elokuvien” tekemiseen kehitetyn Taikalamppu-menetelmän. Olen jo jonkin aikaa kehittänyt menetelmästä sovellusta palvelumuotoilun käyttöön. […]
Tarinallistamisen oppaan toinen versio on nyt valmis! Ensimmäinen tarinallistamisen opas julkaistiin alkukeväästä 2012. Sitä ladattiin Tarinakoneen sivuilta useita satoja ja lisäksi jaoin opasta lukuisissa Tarinakoneen koulutuksissa. Ensimmäisestä oppaasta tehtiin laaja asiakastutkimus ja toista versiota työstinkin lukijoiden ja tutkimukseen osallistujien toiveet huomioon ottaen. Uudessa oppaassa onkin muun muassa enemmän käytännön esimerkkejä ja konkreettisia ohjeita. Tiivistettynä koko […]
Markkinoinnissa, viestinnässä, sosiaalisessa mediassa ja bloggaamisessa kannattaa uskaltautua kokeilemaan erilaisia asioita sekä tarinankerronnan että välineiden suhteen, eikä jumittua tekemään aina samanlaisia juttuja. Tämä pätee myös tarinallistamiseen; stooripuiden oksat ovat keskenään erilaisia. Tarinakoneen ja Zenton blogeissa vuoden 2013 aikana julkaistu Paavon tarina oli yksi tällainen kokeilu. Mitä Paavon tarinassa kokeiltiin? Hahmon käyttö Saatoit arvatakin, että Paavo […]
Kuten otsikko sen sanoo: olen saanut yhden ison työn päätökseen. Graduni elämyspalveluiden tarinallistamisesta on valmistunut. Huh! Vielä yksi essee on työn alla ja sitten ovat maisteriopinnot onnellisesti paketissa. Jo oli kyllä aikakin! Gradun tekeminen ja yksityisyrittäjyys samaan aikaan ei ole ollut se helpoin rasti. Matkan varrella oli jo epätoivo iskeä, mutta niin vain gradu kuitenkin […]
Matka 2014 -messujen partnerimaana oli Latvia, jonka pääkaupunki Riika on Euroopan kulttuuripääkaupunki tänä vuonna. Latvia erottui messuilla joukosta osastolla, jossa välkehtivät värikkäät merta ja valoa muistuttavat kuviot. Messuosasto toi elävästi mieleen kesän. Latvia on kuin valkoista suklaata, jossa punaisia ja sinisiä marjoja. Messuilla tarjolla olleessa suklaalevyssä Latviaa kuvailtiin runollisesti näin: “Sunset by the sea on […]
Vietin sekä torstain että perjantain matkamessuilla Helsingissä. Esittelimme Suomen Matkailukonsultit Oy:n Jouni Ortjun kanssa yhteistä valmennusohjelmaamme ”Tarinallistamalla tulosta”. Tuosta kerron lisää vielä tässä lähiaikoina. Esitteen tästä valmennuksesta saa pyytämällä vaikkapa sähköpostitse! Edellinen postaukseni täällä blogissa käsitteli kiehtovan yrityshahmon luomista. Matkamessuilla kiinnitinkin nyt erityistä huomiota hahmojen käyttämiseen. Muutamilla osastoilla hahmoja jo hyödynnettiin, tosin vieläkin vahvemmin voisi […]
Kun yrityksen palveluita tarinallistetaan, yritykselle suunnitellaan yksi tai useampi tarinaan liittyvä hahmo. Ydintarina rakentuu yleensä aina jonkinlaisen hahmon kautta. Hahmo voi pohjautua vaikkapa yrityksen sijaintiin, yrityksen tuotteen ominaisuuksiin tai tavoiteltavien asiakkaiden mieltymyksiin. Hahmo on usean tekijän summa – ja niin tulee ollakin! Koska tarinallistaminen on liiketoimintalähtöistä, myös hahmo (osana yritystarinaa) suunnitellaan aina välineeksi tukemaan yrityksen […]
Tarinalammas tässä terve! Jo joutui joulu tonttuisa, vuodesta aika hilpein! Anne tuolla rentoutuu pää alaspäin sohvalla. Sanoo, että kun veri menee päähän, ajatukset virtaa paremmin. Viimeistelee samalla kirjasta lukua dramaturgiasta. Vuosi on Tarinakoneessa ollut työn täyteinen; viikko sitten Anne kävi pitämässä valmiista gradusta seminaariesitelmän Jyväskylän yliopistolla (gradu jakoon vuoden alussa) ja Annen kirjan ”Tarinallistaminen […]
Muutama viikko sitten kirjoitin tänne blogiin tarinallistamisen käsitteistä. Samassa yhteydessä lupasin kirjoittaa tekstin vielä tarinallistamisen konkretiasta. Tämä teksti on nyt vähän myöhässä johtuen loppuvuoden kiireistä, mutta parempi myöhään kuin vasta joulun jälkeen! Miten siis tarinallistamisen prosessi etenee? Avaan asiaa tekemieni tarinallistamisen projektien avulla. 1. Stooripuu – tunnista yrityksen aidot tarinaelementit Käytännössä tarinaelementtejä voivat olla esimerkiksi: […]
Opiskeltuani lähes kolme vuotta hotelli-, ravintola- ja matkailualaa Joensuussa, huomasin olevani haastavan tilanteen edessä: oli tullut aika aloittaa opinnäytetyön työstäminen. Idean työlleni sain Lapin yliopiston rehtorin Johan Edelheimin Joensuussa pitämästä luennosta, jossa hän sivusi lyhyesti tarinoiden etuja matkailuyritykselle. Aihe jäi vaivaamaan minua ja halusin perehtyä siihen tarkemmin. Luennon jälkeen menin Karelia-ammattikorkeakoulumme yliopettajan luokse hyväksyttämään aiheen […]
Mitä asioita kannattaisi huomioida tehdessään yrityksen ydintarinaa? Käyn läpi yhden tavan rakentaa tarinaa Nuuksion Taika Oy:n syntytarinan kautta. Mitä asioita pitää ottaa huomioon ja miten ne voivat ilmetä tarinassa? ALKUSYSÄYS – MISTÄ KAIKKI ALKOI? KUKA/MIKÄ ON YRITYKSESI TARINAN HAHMO? ESITTELE! Olipa kerran kauan sitten Katajanhaltija, joka matkasi maailmojen laidalta kohti Pohjolan perukoita. Katajatar lensi joutsenen […]
Sosiaalisessa mediassa ei ole mitään erityisen uutta, ei vanhalle Tarinakoneen ja Zenton tuttavalle Paavolle, ei minulle eikä pitäisi olla sinullekaan. Sosiaalinen media on nimittäin sitä samaa vanhaa yhteisöllisyyttä, jota ihmisrotu on toteuttanut ainakin tulen keksimisestä saakka. Heimon leirinuotio on vain kehittynyt Facebookeiksi, Twittereiksi, Instagrameiksi ja muiksi verkkopalveluiksi. Hämmentävästi kuitenkin olemme siinä samassa kehityksessä unohtaneet tarinankerronnan […]
Tänään olin pitämässä tarinatyöpajaa. Aloitin luentoni tarinallistamisesta tuttuun tapaani: punaisesta langasta. Punainen lanka on tarinan symboli. Alku, keskikohta, loppu – tarinassa on yhtenäinen juoni. Lanka on väriltään punainen: tarina herättää tunteita. Punainen lanka on konkretiaa. Ei suunnitelma pöytälaatikossa, ei sanoja paperilla tai näytöllä. Ei pelkästään suullista tarinankerrontaa, ei pelkästään tekstiä – vaan kokonaisvaltainen tarinaelämys. Tämä […]
Tässä viime viikolla julkaistuun blogiin jatkoa. Keskustelimme Juha Ruuskan kanssa Kallioplanetaariolle tehdystä pilottituotteesta Seppä Ilmarisen työhaastattelu (Pohjolan Pidot) tuotteesta. Ja keskustelumme jatkuu… Juha: Mitä arvoja asiakas eli Kallioplanetaario nosti tärkeimmäksi illan suunnittelussa? Anne: Asiakkaan puolelta arvoiksi nimettiin viihteellisyys, elämyksellisyys ja oppiminen. Juha: Viihteellisellä taidat tarkoittaa vieraiden viihtymistä tähtitieteen oppitunnin sijasta. Uuden oppimisen mahdollistaminen on myös […]
Taustaa keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten tarinatarhojen tuotteistamiseen Maaseutumatkailuyritykset toimivat omintakeisissa ympäristöissä ja tiloissa, joilla on omat tarinansa kerrottavana. Kestävyydestä kilpailuetua maaseutumatkailuun (KESMA II) – hankkeessa pilottiyrityksiä analysoitiin kulttuurisen, ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista. Kulttuuriseen kestävyyteen sisältyy voimakkaasti yrityksen toimintaympäristö, historia sekä niihin liittyvät tarinat. Tarinoiden hyödyntäminen olikin yksi analysoitava teema yrityksen kestävyyden nykytilaa arvioitaessa. Tilat ovat saattaneet […]
Seppä Ilmarisen työhaastattelu (Pohjolan Pidot) on Jyväskylän Nyrölässä sijaitsevalle Kallioplanetaariolle suunniteltu ja käsikirjoitettu elämystuote, joka on saanut inspiraationsa Kalevalasta. Tuotetta ei ole toistaiseksi viety tuotantoon saakka, mutta se on kuitenkin hyvä esimerkki tarinallistamisprosessin kulusta. Tuotteen pilottiluonteen vuoksi minulla on lupa avata prosessi myös julkisesti näkyväksi. Kirjoitimme tuotteesta yhdessä Juha Ruuskan ja Satu Miettisen kanssa tässä Palvelumuotoilua […]
Olen usein koulutuksissa suositellut tutustumista pieneen kirjaseen, Elämystuottajan käsikirjaan. Käsikirja on Sanna Tarssasen toimittama ja LEO Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen kustantama. Vaikka kirja keskittyy Lapin elämystuotantoon, on se hyvä tutustumisen kohde myös muiden alueiden yrittäjille. Käsikirjan alussa on käyty läpi elämyssuunnittelun perustietoa; mikä on elämys, mitkä ovat elämyksen elementit ja millainen on elämyskolmio-malli. Lähes puolet kirjasesta […]
Olin muutama vuosi sitten ystäväni kanssa asiakkaana Tallinnassa Tallink Spa & Conference –hotellissa ja luulin tulevani ihan tavalliseen kylpylähotelliin. Päivittelin ystävälleni hotellin aika erikoiselta vaikuttavia sisustusratkaisuja; kylpylän puolella altailla oli värikkäitä mosaiikkikuvioita ja ikään kuin osittain rikkoutuneita patsaita. Tunnelma oli hyvä, mutta herätti kysymyksiä. Aamiaisella hotellin ravintolassa törmäsin vihreisiin tekokukkiin, joissa oli heinäsirkka-hahmoja. Arvaan, mitä […]
Haluamme Takalan Hannan kanssa kertoa teille Paavosta. Viime keväänä sekä tarinallistamista tarjoavaan Tarinakoneeseen että sosiaalisen median valmennusyritys Zentoon otti yhteyttä matkailuyrittäjä Paavo, josta kerromme tässä hänen luvallaan. Paavo on toiminut maatilamatkailun parissa sukunsa perinteikkäällä tilalla jo vuosikausia. Nyt hän on törmännyt siihen, etteivät vanhat markkinoinnin keinot tunnu riittävän. Palvelujakin pitäisi uudistaa. Pienelle paikkakunnalle on ilmaantunut […]
Tällä hetkellä kirjoitan kirjaa palveluiden tarinallistamisesta, kirjaprojekti on viime aikoina pyörinyt luonnollisesti mielessä paljon. Iltaisin muiden töiden jälkeen on aika avata tiedosto, jota kutsun kaikella rakkaudella myös riiviöksi. Tarinasta on puhuttu bisneksen parissa, mutta käytännönläheisiä menetelmiä varsinkaan draamallisen tarinankerronnan soveltamiseen ei ole ollut tarjolla. Tarinallistamisen hyödyt ovat entistä vahvemmin havaittavissa ja menetelmä tukee monia ajankohtaisia […]
Andy Hopi on hyvistä tarinoista inspiroituva Life & Business Coach sekä Täysii -seminaarin ja Tekijäakatemian perustaja. Andyn intohimona on sparrata ihmisiä kohti heidän unelmiaan. Andy vastaili muutamiin kysymyksiin Tekijäakatemian verkkokurssin tarinallisuudesta, kommentoin Andyn vastauksia siitä, miten tarinallistamista voisi viedä vielä pidemmälle. 1. Mikä on verkkokurssin tarina/tarinallinen kehys? Verkkokurssin tarina juontaa juurensa siihen, miten kenestä tahansa […]
Kaiken takana on ainutlaatuinen ja persoonallinen tarinaidentiteetti. Se on timantti yrityksen sisämmässä. Kiteytetty ja hiottu, rösöinen ja inhimillinen, tarvittaessa ihanasti rempallaan, aina yhtä luotettava ja asiakkailleen aidosti läsnä. […]
Tarinakoneen blogissa on ollut aiemmin juttua sekä lisätystä todellisuudesta että yhteistyöstä Citynomadin kanssa. Näihin molempiin liittyy Tarinakoneen suunnittelema vastavalmistunut demo; tarinallinen mobiiliopastus Väinö Linnan aukiolle. Kierros sijaitsee Väinö Linnan aukiolla, Tampereen Finlaysonin alueella. Mobiiliopastus kertoo Väinö Linnan tarinaa kuvien ja äänikertomuksen myötä. Tiesitkö, että Väinö Linna työskenteli pitkään Finlaysonin puuvillatehtaalla? Tarinallinen mobiiliopastus toteutettiin yhdessä Citynomadin ja […]
Yrityksen toiminnan kokonaisvaltainen elämyksellistäminen, inhimillistäminen ja merkityksellistäminen tarinallistamisen avulla – niin, että asiakkaan palvelukokemus muotoutuu tarinaksi – on suurelta osin vasta tulevaisuutta. Näin on edelleen myös matkailun puolella. Emme ole vielä osanneet hyödyntää draamallisen tarinankerronnan keinoja liiketoiminnassa riittävästi – tässä me Tarinakoneessa olemme avuksi. Nyt on aika ottaa hyöty irti tarinan – ja erityisesti palvelukokemusta […]