Julkaistu 22.05.2014

Nyt se on sitten siinä! Vuoden kirjoitustyön tulos. Tarinallistaminen Palvelukokemuksen punainen lanka ilmestyi maanantaina. Olo on kuin maratoonarilla, joka ei edes tajua päässeensä maaliin. Harhailee raukka maaliviivan toisella puolen hölmistyneen näköisenä. Mutta näin se on: olen viimeisen vuoden aikana viimeistellyt graduni sekä kirjoittanut tämän kirjan. Ja painanut tukka putkella pitämässä tarinatyöpajoja  ja luomassa yrityksille tarinaa, että palveluista saataisiin asiakkaille kokemus.

IMG_1642

Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka. Tarina tekee palvelusta kokemuksen!


Tämän viikon aikana kirja ilmestyy kirjakauppojen hyllylle. Kirjaa voi hankkia myös Talentumin verkkokaupan kautta.
Ensimmäisten esilukijoiden kommentit ovat tehneet minut todella iloiseksi. Kaikki työ on ollut vaivan arvoista. Palaute kertoo, että kirja kiteyttää tarinallistamisen menetelmän ja sen hyödyt yrityksen liiketoiminnalle käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi, kuten toivoinkin. Nuotion äärellä -haastatteluja on kiitelty siitä, että ne tuovat mukaan myös muiden asiantuntijoiden äänen ja avaavat erilaisia näkökulmia tähän tunteita herättävään aiheeseen.
Tarinallistaminen Anne Kalliomäki 2014. Nyt muotoillaan palveluita tarinaksi!

Uutta kirjaa juhlistettiin tietenkin lasillisella punaista kuplivaa. Kuvassa väsynyt mutta onnellinen tarinallistaja.


Täydellinen ja kaikenkattava tämä tarinallistamista käsittelevä kirjani ei tietenkään ole, tärkeää on ollut rajata ja yksinkertaistaa. Tämä saattaa olla syynä siihen, että jostain on jo ehtinyt ilmestyä tietokoneeni työpöydälle tiedosto nimeltä Tarinallistaminen II (apua, kuka on tämän takana?).  Ja pitää muistaa sekin, että tarinallistamisen lisäksi tarinankerrontaa voi hyödyntää myös muilla tavoilla.
Onneksi tulemme varmasti näkemään tästä aiheesta erilaista materiaalia tulevaisuudessa myös entistä enemmän suomeksi.Uusimpina tulokkaina nyt tämä oma kirjani ja tammikuussa ilmestynyt Juhana Torkin Tarinan valta. Kansainvälisestihän kirjallisuutta löytyy, ”storytelling” on saanut runsaasti huomiota myös liiketoiminnassa. Ja nyt tulee sitten ”story design” eli tarinallistaminen! Se on vielä uutta myös kansainvälisesti. Näin uskallan sanoa, pohjautuen esimerkiksi haastattteluihini elämysguru Joseph Pinen ja sisältöstrategi Kristina Halvorsonin kanssa.

Tässä ensimmäisten esilukijoiden kommentteja kirjasta:

”Tarinallistaminen kirjan sisältö on selkeä ja hyvin havainnollistettu. Myös nuotion äärellä haastattelut tuovat esille mielenkiintoisia näkökulmia. 
Matkailualalla tulisi nykyistä enemmän huomioida tuotteen viestiä, tarinaa. Myös pienten- ja keskisuurten matkailuyritysten kannattaisi panostaa rajallista aikaansa tarinallistamiseen.” 
Liisa Renfors, MEK, Matkailun edistämiskeskus, tutkimus – ja tuotekehitys
”Halusitpa tai et, olet tunteen välittämisbisneksessä. Ilman tunteiden liikahdusta kukaan ei innostu ideoistasi, yrityksestäsi. Hae oppia niiltä toimialoilta, jotka ovat tunteen välittämisen mestareita – musiikista, elokuvista, taiteesta – ja tuo näitä elementtejä omaan liiketoimintaasi ja organisaatioosi. Tämä kirja kertoo miten.”

Anssi Tuulenmäki, Chief Innovation Activist & Research Manager, Aalto University School of Science and Technology
”Tarinallistaminen auttaa luomaan myyvän muistijäljen, tarinan ja tunteen omasta yrityksestäsi. Siksi tämä kirja löytyy minunkin työpöydältä.”
Satu Ahlman, myyntijohtaja, Ahlman & Wuorinen Development AWD Oy
”Anne Kalliomäen teos tarjoaa vahvan punaisen langan yritysten toiminnan ja niiden palvelujen aitoon ymmärtämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Kalliomäki esittelee ja perustelee tarinallistamisen työtavan innostavin pohdinnoin sekä yksin että asiantuntijakeskusteluin ’nuotion äärellä’. Hän myös valottaa seikkaperäisesti, käytännönläheisesti ja konkreettisin esimerkein tarinallistamisen vaiheet palvelun käsikirjoittamiseen ja sen toteutukseen asti.

Suosittelen kirjaa kaikille, joiden yritystoiminnan ja työn päähuomio on asiakkaassa, asiakasarvossa ja toiminnan jatkuvassa parantamisessa.”
Tapani Jämsen, Design Manager ICT, Veikkaus Oy / Tietohallinto ja Urheilupelien liiketoimintaryhmä

Kirjan julkkareissa Mediapoliksella sali täynnä väkeä

Mediapoliksen miniseminaarissa viime perjantaina oli salissa lähes 100 henkeä! Niin mahtavaa nähdä, että tarina-väsymys tai tarina-allergia ei vaivaa yritysten väkeä, vaan tarinoiden merkitys bisneksessä tunnistetaan ja tarinan hyödyt halutaan lunastaa entistä paremmin ja monipuolisemmin.
Mediapoliksella löimme yhdessä ”klaffi-taulua” merkiksi siitä, että siirrymme luomaan tarinallistamalla parempaa tulosta; ja samalla kohti inhimillisempää, elämyksellisempää ja merkityksellisempää palvelukulttuuria!

Mediapoliksella kohdattiin ja tarinoitiin tarinasta. Sekä juhlittiin uuden kirjan julkaisua!

Mediapoliksella kohdattiin ja tarinoitiin tarinasta. Sekä juhlittiin uuden kirjan julkaisua!


Itseni lisäksi  miniseminaarissa puhujina olivat Luovien alojen verkoston ohjelmajohtaja Anu Perttunen, Ulla Lukkari B105-yrityksestä ja Evention toimitusjohtaja Jaakko Vikman. Perttunen puhui luovien alojen merkityksestä, Lukkari hahmoista osana tarinallistamista ja Vikman yritykselle toteutetusta tarinaidentiteetistä ja sen käytäntöön viemisestä. Lukkari ja Vikman ovat mukana myös kirjassa Nuotion äärellä -haastatteluissa.
Aikaa jäi myös yleisön kysymyksille. Pohditiin kaupan alan murrosta ja elämyksellisiä kohtaamispaikkoja, asiakkaiden sitouttamista tarinaan ja sen luomiseen, kuntien ja kaupunkien markkinoinnin samistelua sekä sitä, miten hienosti jo pienet yksittäiset tarinateot voivat toimia. Ei tarvitse välttämättä heti tavoitella suuria muutoksia, jo pienellä tarinateolla voi olla iso merkitys asiakkaasi kokemukseen!
Palvelukokemus on tämän päivän markkinointia. Anne Kalliomäki. Tarinakone 2014.

Osallistu keskusteluun #tarinallistaminen #SBSD #storification #palvelukokemus


Tarinamatka on vasta alussa: tätä matkaa tehdään yhdessä. Yhdessä yritykset ja me tarinan taitajat; yhdessä yritysten johto ja työntekijät sekä yhdessä yritys ja yrityksen asiakkaat.
Yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa on tehty myös tämä kirja, iso kiitos vielä kaikille tässä matkassani mukana kulkeneille!

Takaisin
© 2022 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »
Copy link
Powered by Social Snap