Tervetuloa villan nro 15 pariin! Kyllähän tässä on jo ihan hiki, keväästä lähtien olemme nyt yhdessä kanssasi tehneet näitä perusvilloja! Ja nyt on sitten viimeinen villa. Sen jälkeen on aika laittaa kuono kohti uusia seikkailuja. Aloitamme kohta aivan uuden sarjan, josta toivomme että on sinulle paljon hyötyä, kun viet tarinallistamista yrityksessänne tai organisaatiossanne eteenpäin. Mutta nyt loikataan vielä tämän kerran perusvillaan.
Tämä villa onkin yksi lempiaiheistani, nimittäin piirustelu! Storyboard, kuvakäsikirjoittaminen!
Valmiista palvelun tarinakäsikirjoituksesta voidaan laatia kuvakäsikirjoituksia, joissa palvelun kulku on kerrottu alusta loppuun kuvien avulla. Kuvakäsikirjoituksista on huomattavan paljon hyötyä tarinallistetun palvelun kehittämisessä. Ne myös helpottavat käytännön toteuttamista ja yhteisen ymmärryksen syntymistä.
Palvelun ideointivaiheessa voidaan tehdä luonnosmaisia kuvakäsikirjoituksia, joiden avulla palvelua kehitetään. Kuvakäsikirjoittamisesta on hyötyä jo tarinan juonen kehittelyvaiheessa:
- Kuvat havainnollistavat ja konkretisoivat palvelun vaiheita ja sitä, miten tarina toteutuu toiminnan kautta.
- Kuvien avulla voidaan nostaa esiin tärkeitä yksityiskohtia, kuten esineitä, paikkoja ja niin edelleen.
- Kuvakäsikirjoituksessa voidaan huomioida myös erilaiset kuvakoot. Kokoa muuttelemalla pystytään nostamaan esiin palvelukohtausten yksityiskohtien merkitystä, tärkeimpiä asioita ja jopa tunnetiloja, joita tilanteessa tavoitellaan.
Elokuvallisessa kerronnassa käytetyt kuvakoot ovat seuraavat:
- Yleiskuva YK
- Laaja kokokuva LKK
- Laaja puolikuva LPK
- Kokokuva KK
- Puolikuva PK
- Puolilähikuva PLK
- Lähikuva LK
- Erikoislähikuva ELK
Valmiista käsikirjoituksesta tehty kuvakäsikirjoitus auttaa palvelun tuotannossa ja erityisesti työntekijöiden perehdyttämisessä. Kuvakäsikirjoitus toimii myös myynnin tukena. Sen tekemisessä voidaan käyttää myös valokuvia. Tämä on ollut omissa asiakasprojekteissani usein myös edullisempi vaihtoehto – valokuvat ja kuvatekstit havainnollistavat palvelun kulkua erinomaisesti.
Villan Vinkki
Ei välttämättä tarvitse piirtää (tai valokuvilla kuvittaa) koko palvelupolkua tarinaksi. Aloita ensin tekemällä kolmen kuvan käsikirjoitus. Piirrä alku, keskikohta ja loppu.
Tässä vielä ohjeet:
Kuva 1.
Mistä palvelutilanne lähtee liikkeelle, mikä tarinassa saa asiakkaan kiinnostumaan palvelustasi?
Kuva 2.
Mikä on palvelun tarinan käänne? Huippukohta asiakkaan näkökulmasta?
Kuva 3.
Miten palvelutilanne päättyy? Onko tarinassa jokin yllättävä käänne lopussa, joka vahvistaa asiakkaan positiivista kokemusta?
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä
>> lue Villa nro 1 >>
>> lue Villa nro 2 >>
>> lue Villa nro 3 >>
>> lue Villa nro 4 >>
>> lue Villa nro 5 >>
>> lue Villa nro 6 >>
>> lue Villa nro 7 >>
>> lue Villa nro 8 >>
>> lue Villa nro 9 >>
>> lue Villa nro 10 >>
>> lue Villa nro 11 >>
>> lue Villa nro 12 >>
>> lue Villa nro 13 >>
>> lue Villa nro 14 >>