Julkaistu 30.09.2025

Bää! Tervetuloa uuden villan pariin. Tällä kertaa haluan kiteyttää muutaman villaisen jutun asiakaspolusta. Mietitäänpä hetki. Kumman hotellin asiakas valitsee, jos vierekkäin on hyvin pelkistetty kohde ilman tarinaa ja toisena kohde, jolla on persoonallinen erottuva tarina? Tarina, joka näkyy myös hotellin sisustuksessa?

Meidän täytyy kiinnittää matkailubisneksessä enemmän huomiota erottumiseen, asiakaskokemuksen elämyksellisyyteen ja tarinallistamiseen. Hajuton, mauton, tyylitelty kiiltokuva-samistelu-meininki ei vain enää riitä. Asiakkaasi tekevät ostopäätöksiä tunteella ja siksi tarinallistaminen on tehokas keino erottua ja luoda vahvoja asiakassuhteita. Asiakas haluaa kokea jotain paikallista, erityistä ja autenttista.

Matkailuyritysten asiakaskokemuksen kehittäminen ei ole vain yksittäisiä toimenpiteitä. Se on ehyt asiakaspolku, joka vaikuttaa suoraan yrityksen palveluiden myyntiin. Tekeminen lähtee asiakaskokemuksen erilaistamisesta, mitä erottuvampi itse kohde, sitä helpompi sitä on myös markkinoida ja myydä. Tarinaa kerrotaan ja tarjotaan asiakkaille koettavaksi palvelupolun eri vaiheissa, ennen, aikana ja jälkeen.

Tästä pääset katsomaan webinaaritallenteen, jossa Anne sekä Jättiläisenmaan Iida ja Antti Homanen kertovat siitä, miten luodaan asiakkaille elämyksellinen tarinapolku. Webinaari oli osa Hotelovate -yrityksen webinaarien sarjaa ja se tehtiin englanniksi.

PS. Yhdessä Hanna Lakin ja Johanna Liipolan kanssa tehty kehittämisohjelmamme auttaa matkailualan yrityksiä rakentamaan vaikuttavan asiakaspolun. Työssä huomioidaan sekä fyysiset että digitaaliset kohtaamispisteet. Lataa nyt lisää tietoa tarinallisen asiakaspolun rakentamisesta täältä. Laitetaan yhdessä yrityksesi digitaalinen ja fyysinen asiakaspolku elämykselliseen muotoon tarinan ja tiedon avulla. Yksi tunteita herättävä teko kerrallaan ❤️


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta Instagramissaja Facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirjeen Tarinalammas toimittaa postilaatikkoosi kerran kuukaudessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun ja tuotteistamisen asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinakone Oy:sta voit ostaa tarinallistamisen luentoja, valmennuksia, sparrausta sekä yrityksille ja alueille elämyksellisiä ydintarinoita. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä.

Takaisin
© 2025 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »