Julkaistu 14.11.2019

Bäää! Tervetuloa blogiini, ystävä. Tällä kertaa olemme Vierasvillan äärellä, eli tämän torstain villa on oppia muilta.
Tämän firman fiktiiivisenä ja erittäin pehmeänä pomona haluan määkiä sinulle hiukan yhteiskehittämisestä ja siitä miten tarinallistamisen avulla voidaan tukea yhteiskehittämisen prosessia.
Yhteiskehittäminen on ihmisten välistä tavoitteellista yhteistyötä. Kehittämisen kohteena voi olla hyvinkin erilaisia asioita, kuten vaikkapa yrityksen strategia, tuote, palvelu tai brändi.
Yhteistyökumppanimme Krista Keränen on todellinen yhteiskehittämisen asiantuntija! Anne ja Krista ovat tehneet yhdessä videoita englanniksi yhteiskehittämisestä, tarinallistamisesta ja muotoiluajattelusta laajemminkin.
Anne haastatteli Kristaa yhteiskehittämisestä. Videon voit loikata katsomaan tästä nyt heti!
Ps. Ja kuka onkaan videossa taustalla hengittämässä niskaan? Firman pomohan se siellä!

Ihmiset mukaan ottava, innostava tarina, tukee yhteistä tekemistä. Tarinallistamisen avulla voidaan yhteiskehittämisen prosessi muotoilla koettavaksi, eri aisteihin vetoavaksi tarinamatkaksi.
Tarinallisuus antaa yhteiselle tavoitteelle ymmärrettävän muodon, kehittämisen prosessille sekä rakennetta, merkityksellisyyttä että elämyksellisyyttä. Se tekee asioista myös hauskempia ja innostavampia. Tarinallistaminen auttaa luovassa innovoinnissa, se ikään kuin antaa luvan heittäytyä ideoimaan uusia, erilaisia vaihtoehtoja. Tarinan maailmassa on mahdollista loikkia mielikuvituksen maailmaan!
Yhteiskehittämisessä voi hyödyntää myös avoin tarina -mallia, josta kerroimme täällä.
Tai vaikkapa Taikalamppu-menetelmää, nopeiden yhteisten elokuvien tekemistä annetusta aiheesta.

Tarinallista yhteiskehittämisen prosessit osaksi yrityksesi brändiä

Kun yrityksen oma elämyksellistävä ydintarina ohjaa asiakkaille tarinakokemuksen tuottamista, on yrityksellä hyvät eväät rakentaa myös yhteiskehittämistä tämän saman ydintarinan kautta.  Ja näin yhteiskehittämisen prosessi tukee myös yrityksen brändiä.
Myös tarinallistamisen prosessi itsessään, ydintarinan synnyttäminen, on parhaimmillaan yhteiskehittämistä. Prosessia voidaan fasilitoida siten, että eri toimijat saadaan mukaan luovaan prosessiin vaikuttamaan tarinan syntyyn. Näin ydintarinasta saadaan sekä yrityksen, sen työntekijöiden että ennen kaikkea asiakkaiden näköinen.
Kiinnostuitko yhteiskehittämisestä? Ja siitä miten tarinallistamalla ja pelillistämällä voidaan tukea kehittämistä?
Tarinakone tekee yhdessä Vision Factory:n Kristan kanssa projekteja. Loikkaa sinäkin kehittämään yhdessä, ota tarinallistaminen ja pelillistäminen haltuun, ja tee arjesta hauskempaa!


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »