Julkaistu 22.01.2015

Helsingin Messukeskuksen Matkamessut ovat koko Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma ja tänä vuonna partnerimaana oli Egypti. Toivoin kokevani Messukeskuksessa välähdyksen omaisia hetkiä Punaisen meren koralliriuttojen värikkyydestä, aavikon äärettömyydestä ja muinaisen Egyptin ihmeistä. Matkalla Messukeskukseen kuvittelin mielessäni erilaisia visuaalisia keinoja, joilla voisi mahdollisesti tuoda esiin näitä Egyptin ihmeitä messuympäristössä. Tavoitteenani oli myös hankkia lisää tietoa Egyptin eri kohteista ja retkistä maan sisällä, sillä olimme jo ennen messuja päättäneet mieheni kanssa lähteä kevään aikana lomamatkalle Egyptiin.
Millä tavalla kohtasin messuilla Egyptin?
Messukeskuksen ovelta sain kartat näytteilleasettajista, tosin uskoin partnerimaan alueen löytyvän ilmankin, mutta jouduinkin turvautumaan vihreäasuisen messuoppaan apuun kun en heti löytänyt mitään Egyptiin viittaavaa. Oppaalta kysyinkin, että missäs täällä se Egypti näkyy. Opas viittilöi kädellä seinustan suuntaisesti ja sanoi ettei ihan varmaksi muista, mutta tätä seinustaa seuraamalla pitäisi Egyptin osaston löytyä. Niinpä lähdin kulkemaan seinän viertä pitkin kohti Egyptiä.
Osasto oli isohko ja seinämillä rakennettu koppeja, joiden ovista viuhahteli ilmeisesti henkilökuntaa, mutta kukaan heistä ei kiinnittänyt minkäänlaista huomiota osastolle tulleisiin vierailijoihin. Osaston toisella seinustalla oli selvästi muutamia palvelupisteitä, joista yhdessäkään ei ollut henkilökuntaa paikalla. Valokuvanäyttely olisi kaivannut kertojan, joka olisi kertonut vähän enemmän kuvauskohteista.
Egyptin osasto
Yhdellä osaston sivustalla oli kahvilapöydät täynnä roskia ja likaisia astioita. Tutankhamonin kuolinnaamion kopio oli osaston keskellä kuitenkin näyttävästi esillä lasivitriinissään. Mikään näistä ei auttanut minua itselleni sopivan matkakohteen valitsemisessa tai selvittänyt retkistä Kairoon tai antanut muutakaan informaatiota. Kauniita esitteitä oli tosin tarjolla, mutta niidenkin antama tieto löytyy netistä.
Egyptin tyhjät tiskit
Osastoon pettyneenä lähdin kohti matkanjärjestäjiä, että selvitän vastaukset kysymyksiini heidän kauttansa ja toivottavasti löydän hyvän tarjouksen Egyptin lomasta. Hetken kierreltyäni ja kyseltyäni eri osastoilta, oli pakko todeta että yksikään Messukeskuksessa olleista matkanjärjestäjistä ei järjestä lomamatkoja Egyptiin. Messukeskuksessa on siis Matkamessut, joiden pääkohde on Egypti ja messuilla ei ole matkanjärjestäjää joka sinne myy lomamatkoja!
Noh, totuuden nimissä on sanottava että en käynyt ihan joka osastolla kysymässä. Eli jos siellä on jossain nyt joku matkanjärjestäjä kiukkuuntumassa tästä yleistyksestäni, niin olisi varmasti kannattanut laittaa siihen Egyptin osaston yhteyteen kyltti kissan kokoisin kirjaimin että: ”Meiltä saa matkoja Egyptiin!” tai ainakin jollain tavalla saattaa tämä meidän potentiaalisten asiakkaiden tietoon.

Matkamessujen 68 000 kävijästä 80 oli lähettänyt kuvansa kilpailuun Facebookiin.
Matkamessujen 68 000 kävijästä 80 oli lähettänyt kuvansa kilpailuun Facebookiin.

Olemme matkamessujen teemamaa – mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Egypt Tourist Officen intressinä on saada suomalaiset matkanjärjestäjät myymään matkoja Egyptiin. Egyptin turistikato on ollut valtava viime vuosina siitä huolimatta, että turistikohteiden turvallisuuteen on panostettu ja siinä onnistuttu. Oma vierailuni Egyptin osastolle ajoittui perjantaille ammattilaisohjelman loppumisen jälkeen ja kuulinkin, että osastolla oli ollut kuhinaa ja henkilökuntaa ammattilaisille aiemmin. Väistämättä tuli mieleeni markkinointiponnistusten taktikointi, että kaikki panokset laitettiin likoon ammattilaisille ja matkanjärjestäjät sitten aikanaan hoitakoon kuluttajamarkkinoinnin. Kuitenkin uskon, että kohteen on herätettävä kiinnostus ensin myös kuluttajassa, jotta syntyy kysyntää joka saa matkanjärjestäjätkin liikkeelle.

Jättiläiskokoinen leijonan kuva oli pysäyttävä. Korkeat elementit keräävät huomiota.
Jättiläiskokoinen leijonan kuva oli pysäyttävä. Korkeat elementit keräävät huomiota.

Oma kiinnostukseni Egyptiin lomalle lähtemisestä säilyi ankeasta osastosta huolimatta, sillä maa on ennestään tuttu ja vielä on paljon näkemättä. Jos olisin ollut oikeasti arpomassa seuraavaa matkakohdettani, niin olisin varmasti innostunut ennemmin Karibiasta tai muista Sun & Sea teema-alueen kohteista. Jos en olisi tiennyt etukäteen matkamessujen teemamaata, olisin jälkeenpäin veikannut teemaksi Karibiaa. Niin hienosti ja näyttävästi ja kuitenkin pienillä asioilla alueen matkakohteille oli saatu yhtenäinen ilme, joka paransi matkakohteiden näkyvyyttä huomattavasti muihin yksittäisiin pieniin osastoihin verrattuna.

Pikkukojujen yhteinäinen ilme ja aurinkoinen tunnelma keräsi huomiota.
Pikkukojujen yhteinäinen ilme ja aurinkoinen tunnelma keräsi huomiota.

Samaa toivoisi jatkossa esim. Lapin kohteilta. Miten olisi jos kaikki pienemmät kohteet kasaisivat yhteisen kylän harmaantuneista laudoista kasatuilla puolikkailla kodilla valkoisen messumattoalueen ympärille? Vetonaulaksi vaikka Suomen lyhin hiihtotunneli tai jotain ihan muuta. Ketkä rohkenisivat laittaa osastolleen ensi vuonna jotain ihan muuta kuin valkoiset seinät ja julisteita?

Espanjan kiertomatka yhdellä osastolla puhelimella QR-koodeja skannaillen.
Espanjan kiertomatka yhdellä osastolla puhelimella QR-koodeja skannaillen.

Vieraileva kirjoittaja Eva Lähteenmäki opiskelee visuaalista markkinointia ja valmistuu keväällä 2015. Valmistumisen jälkeen Eva on mukana Tarinakoneessa ja tulee tekemään tarinan elävöittämistä asiakkallemme.

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »