Julkaistu 18.12.2013

Muutama viikko sitten kirjoitin tänne blogiin tarinallistamisen käsitteistä. Samassa yhteydessä lupasin kirjoittaa tekstin vielä tarinallistamisen konkretiasta. Tämä teksti on nyt vähän myöhässä johtuen loppuvuoden kiireistä, mutta parempi myöhään kuin vasta joulun jälkeen!
Miten siis tarinallistamisen prosessi etenee? Avaan asiaa tekemieni tarinallistamisen projektien avulla.

1. Stooripuu – tunnista yrityksen aidot tarinaelementit

Käytännössä tarinaelementtejä voivat olla esimerkiksi:

Tarinaelementtejä ovat ennen kaikkea hyvin konkreettiset asiat; hahmot, esineet, kasvit, eläimet, maantieteelliset seikat, yksityiskohdat, valokuvat, muistot jne.
Stooripuu-malli, johon kirjataan tarinaelementtien lisäksi yrityksen aidot timantit (miksi yritys on olemassa), pääasiakaskohderyhmä sekä tuotteet ja palvelut, auttaa pitämään mielessä sen, että tarinallistaminen on liiketoimintaa tukevaa arvo- ja asiakaslähtöistä toimintaa.

2. Tarinaidentiteetin käsikirja – kiteytä yrityksen ydintarina käsikirjaksi

Käsikirja sisältää yrityksen tarinalähtöisen kehittämisen ydinviestin, synty/ydintarinan, hahmokuvaukset, teemat sekä lähtökohdat sille, miten tarina jalkautuu asiakkaaan koettavaksi palveluihin, palveluympäristöön ja markkinointiviestintään.
tarinaidentiteetin kasikirja_reuna copy
Käytännössä tarinaidentiteetin käsikirjassa voidaan kertoa esimerkiksi tällaisia asioita:

Nämä nyt vain pieninä esimerkkiotteina muutamista käsikirjoista. Tärkeintä käsikirjassa on ydintarina, joka kiteyttää yrityksen toiminnan punaisen langan.

3. Tarinanäyttämö – lavasta yrityksesi palveluympäristö tukemaan tarinaa

Tarinaidentiteetin käsikirjan jälkeen voidaan laatia erikseen tarkempia suunnitelmia siitä, miten tarinaa lähdetään tuottamaan osaksi yrityksen palveluympäristöä. Palveluympäristö voi olla sekä pysyvä että erilaisten palveluiden tarinoiden kautta eri tilanteisiin muuttuva.
Toisin sanoen vanha tuoli, joka muistuttaa 1800-luvulla alueella eläneestä puusepästä on tuvassa aina, mutta kun toteutetaan kokouspaketti puusepän vaimon Elviiran mukaan tuodaan pöytiin myös pelargoniat ja kaulimet, koska Elviiran lempikukka oli pelargonia ja hän oli myös kova leipomaan sekä pitämään yllä järjestystä. Ja nämä tietysti liittyvät kokonaisuuteen eli tarinan juoneen, joka luo elämyksellisen kehyksen kokouspaketille alusta loppuun!
Mieti siis:

Tarina voisi toteutua yksittäisissä palvelutuokioissa vaikka näin:

Kaikki edellä kirjatut yksittäiset palvelutuokiot linkittyvät tietysti palvelun tarinan juoneen.  

Tässä on tarinallistamisen ydin – luodaan syy-seuraus-suhteita! 

 
Tarinallistettu illallinen NUUKSIONTAIKA_reuna copy

4. Palvelun tarinakäsikirjoitukset – kuvaa palvelun tarinapolku asiakkaan näkökulmasta

Palveluiden tarinakäsikirjoituksissa kerrotaan palvelun kulku alusta lopppun. Eli käytännössä kuvataan siis se, mitä palvelun eri vaiheissa asiakkaan näkökulmasta tapahtuu.

Palvelu tukee yrityksen ydintarinaa; palveluihin suunnitellusta tarinasta voidaan tehdä erilaisia versioita eri kohderyhmille.

Palvelun tarinakäsikset sisältävät esimerkiksi:

palvelun tarinakäsikirjoitus_reuna copy

Mitä hyötyä tarinallistamisesta on?

Työssäni yhdessä asiakkaiden ja matkailun kehittäjien kanssa olen analysoinut niitä hyötyjä, joita tarinallistaminen yrityksen toiminnalle tuottaa.

 
Kiinnostuitko tarinallistamisesta? Ota yhteyttä niin katsotaan miten tarinallistaminen voisi olla avuksi sinun yrityksellesi! Yrityksen oma Stooripuu-työpaja on hyvä startti tarinallistamisen prosessille. Työpajan jälkeen on jo selvää mitä ovat yrityksen tarinaelementit ja mistä punainen lanka lähtee syntymään <3

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »