Viime viikolla Service Innovation & Design seminaarin yhteydessä julkaistiin ensimmäinen palvelumuotoilun perusteita käsittelevä suomenkielinen kirja.
Olin mukana kirjan konseptisuunnittelun artikkelin kirjoittamisessa tuomassa palvelukokemuksen tarinallistamisen näkökulmaa. Varsinkin elämyksellisten palveluiden kohdalla tarinallistaminen eli Story Design on mainio menetelmä. Tarinallistaminen tuottaa inhimillisyyttä ja merkityksiä.
Kirjassa käsitellään kolmea palvelumuotoilun kannalta keskeistä kokonaisuutta: asiakasymmärryksen luomista, palvelun konseptointia ja palvelun prototypointia. Kirja sopii oppikirjaksi aihetta opiskeleville sekä työkalupaketiksi palvelujen kehittämisessä ja käyttäjälähtöisessä innovaatiotoiminnassa mukana oleville kehittäjille. Kirjan on toimittanut Satu Miettinen, Lapin yliopiston taideteollisen muotoilun professori ja kustantanut Teknologiateollisuus.
Kirjaa voi tilata vaikkapa täältä.