Bää! Kevätaurinko sentään, kuonossani tuoksuvat jo uuden kesän laitumet! Tarinalampaana minua kiinnostavat erilaiset laitumet ja laitumien vallaton yhdistäminen, loikin mielelläni laitumelta toisella ja taas takaisin. Utelias löytää aina uuden seikkailun.
Tähän laitumien yhdistämiseen liittyy itse asiassa myös tämä kirja, jota Anne luki paljon aikoinaan Tarinakoneen perustamisen alkumetreillä. Aidosti luovat, uudet ideat syntyvät kiinnostavista yhdistelmistä. Myös tarinallistaminen menetelmä perustuu yhdistämiseen: draamallinen, erityisesti elokuvatarinankerronta, yhdistyy palvelumuotoiluun sekä strategiseen muotoiluun, liiketoiminnan kehittämiseen.
Digitaalisen ja fyysisen laitumet saavuttavat toisensa
Myös bisneksessä on tänä päivänä monenlaisia laitumia. Tarvitsemme uusia keinoja digitaalisen ja fyysisen asiakaskokemuksen yhdistämiseen. Tässä tarinallistaminen on meille avuksi, tarina antaa meille rakennetta. Tarinan juonen avulla voimme kuljettaa asiakasta digitaalisesta fyysiseen, ja toisin päin.
Tulevaisuuden bisneksessä raja digin ja fyysisen välillä ei ole niin selkeä, laitumet yhdistyvät.
Pidähän nyt sorkat maassa, ja ota ihan rauhallisesti. Kuulin kyllä, kysyt mitä tämä tarkoittaa?
Esimerkiksi sitä, että voit loikkia kauppaan, avata kännykällä sovelluksen, ja lähteä tarinapolulle. Ennen tätä voit valita polkusi laadun sen mukaan mitä tuotteita tai kokemusta olet hakemassa. Kaupassa polun eri vaiheissa voit olla osa tarinaa, astua tarinan maailmaan ja vaikuttaa sen vaiheisiin omilla valinnoillasi. Lopuksi voit halutessasi ostaa tarinan kautta valitsemasi tuotteen, suoraan kännykällä paikan päällä tai sitten vasta kotona, joka tapauksessa täysin digitaalisesti.
Selkeä ero digin ja fyysisen välillä katoaa.
Digitaalisia ravintolaelämyksiä tarjoiltuna tarinalla
Tämän kertaisen tarinavillan case-esimerkkinä Valolla viritetty Jyväskylä -illallinen -konsepti. Se yhdistää pelillisen mobiiliopastuksen ja ravintolaelämyksen yhdeksi tuotteeksi, joka on liimattu yhteen tarinan juonella.
Digitaalinen ja fyysinen asiakaskokemus yhdistyvät tarinan juonen avulla. Mobiiliopastus on toteutettu Citynomadin palvelulla.
Valolla viritetty Jyväskylä-illallinen -tuote on mainio tapa tutustua Jyväskylän kaupungin pysyviin valaistuskohteisiin, kuulla paikallisesta historiasta ja nauttia päätteeksi harmooninen ruokaelämys.
Kierros alkaa Jyväskylän keskustan Kirkkopuistosta, josta harmoonitehtailija Aapeli Halonen johdattaa sinut ja seurueesi kävelylle Jyväskylän ainutlaatuisiin kaupunki- ja järvimaisemiin. Kierroksen aikana pääset tekemään ryhmäsi kanssa neljä ”viritystä” illallisesi tunnelmaa varten. Reitti päättyy Ravintola Harmoonille, jossa pääset maistamaan Jyväskylällä ja valolla viritettyä illallista vanhan harmoonitehtaan tunnelmassa. Valintanne määrittävät illallisen tunnelman värin!
Tutustu tuotteen käsikirjoitukseen.
Valolla viritetty Jyväskylä illallinen on tilattavissa Ravintola Harmoonista.
Esimerkki kansainväliseltä laitumelta
Ja vielä yksi villi loikka! Kevättä sorkissa ja tässä pehmeän olennon sydämessä, ja esimerkki maailmalta.
Fyysisen ja digitaalisen yhdistämistä ravintolamaailmassa teknologian ja tarinallistamisen avulla on myös tämä Tarinaksi tehty ravintolaelämys – Le Petit Chef Restaurant:
Mitä tämä tekniikka meille tarinallistaville olennoille mahdollistaa! Tämän kokeilun takana on Skullmapping yritys, jonka huikeisiin tarinallisiin kokeiluihin pääset tutustumaan tarkemmin täällä.
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä