Bäää! Tervetuloa takaisin laitumelle! Kyllä nyt kelpaa, kun kevätaurinkokin viimein lämmittää kuonoa. Tämä on Tarinallistamisen perusvillat- sarjan toinen osa ja nyt vastaan peruskysymykseen. Mitä tarinallistaminen oikein on? Potkaisen faktat pöytään mutta en välttele elämyksellistävää fiktiotakaan, olenhan firman erittäin pehmeä ja hyvin fiktiivinen firman pomo, Tarinalammas!
Usein kylillä loikkiessa törmäilen siihen, että tarinankerronta ja tarinallistaminen menevät ihmisolennoilla suloisesti sekaisin. Silloin käyttäydyn hetken kuin ängrybööd. Anne tietysti sanoo siihen, että koetas ny pysyä villoissas. Termejä heitellään välillä laitumelta toiselle, ja siinä on pyörällä päästään jo fiksumpikin lammas, mutta ei se auta. Sellaista se maailman meno on.
Meidän intresseissämme Tarinakoneessa ei ole ollut tarinallistaminen -termin omiminen vaan muutoksen aikaansaaminen. Tavoitteemme on uuden ymmärryksen synnyttäminen sen osalta, miten draamallisen tarinan voimaa voidaan hyödyntää liiketoiminnassa. Ja sen esiin tuominen mitä tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu liiketoiminnassa on ja voi olla.
Tarinallistamisen tavoitteena on tehdä yrityksen toiminnasta ja sitä kautta asiakkaan kokemuksesta tarinaa, joka vaikuttaa ja erottuu, ja tuottaa yritykselle siten lopulta entistä enemmän bätäkkää.
Termeillä on merkitystä. Niiden avulla tunnistamme esimerkiksi uudet tavat hyödyntää tarinaa liiketoiminnassa. Tarvitsemme tänä päivänä sekä tarinankerrontaa että tarinallistamista! Tarinankerronnan viitekehyksenä on viestintä ja tarinallistamisessa palvelumuotoilu, asiakaskokemuksen kehittäminen.
Tässä on pakko määkiä esille myös toinen nykyään suosittu termi, pelillistäminen. Se ja tarinallistaminen ovat nimittäin kuin sisarukset. Molemmissa on kyse vuorovaikutuksesta, kokemuksen rakentamisesta, joko pelin tai tarinan muotoon. Usein nämä sisarukset kulkevat yhdessä, käsi kädessä.
Määritellääbä vielä vähän.
Tarinankerronta – esimerkiksi tarinaa, joka on puhetta, tekstiä, audiovisuaalisuutta. Se on tarinan kertomista, jakamista ja kuuntelemista.
Tarinallistaminen – tarinalähtöistä palvelumuotoilua, tarinatoimintaa ja tarinakokemuksen tuottamista. Toisinaan myös yksittäisiä tarinoita, joita voidaan muotoilla yrityksen ydintarinan kautta osaksi kokonaisvaltaista tarinakokemusta.
Punaisen langan tarina
Jo vuosia sitten juoksentelin Englannin laitumilla, ja siellä tapasin paljon samistelevia serkkujani, joille kerroin tarinan voimasta. Olin hetken jopa laivalampaana, mutta siellä oli ihan liikaa koiria minun pirtaani. Opin kuitenkin, että Englannin laivastossa köysien sisään punottiin ohut punainen lanka. Lanka helpotti köyden punomista ja korjaamista. Jos köyden punos purkaantui, se voitiin korjata seuraamalla köyden sisällä olevaa punaista lankaa. Se erottui kirkkaana. Punainen lanka myös vaikeutti köyden varastamista: jos köyden leikkasi poikki, se lähti purkaantumaan punaisen langan katkettua.
Tuosta samasta punaisesta langasta on kyse myös tarinallistamisessa: elämyksellisen juonen tuottamisesta yrityksen toimintaan.
Kun yrityksen ainutlaatuinen ydin tuodaan osaksi asiakkaan kokemusta osallistavan ja toiminnallisen tarinan keinoin, palvelusta tulee erottuva. Sitä on vaikea lähteä kopioimaan. Näin yrityksen ja sen tuottaman asiakaskokemuksen arvo kasvaa.
Persoonallinen ja tunteita herättävä juonellinen tarina tekee palvelun ostamisen ja käyttämisen asiakkaalle hauskemmaksi ja helpommaksi.
Punaisia lankoja tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan: asiakkaille on tarjottava ainutlaatuisia, kokonaisvaltaisia kokemuksia.
Sirpaloituneessa nykymaailmassa tarvitsemme tarinan yhteen kokoavaa voimaa. Punaista lankaa. Tarinavilloja siis!
Villan Vinkki
Tunnista jo tehty tarinankerronta
Tarkastele yrityksenne toimintaa. Listaa, missä olette käyttäneet yksittäisiä tarinoita? Tarinoita blogissa? Tarinoita asiakaskohtaamisessa? Oletteko tuottaneet referenssejä tarinan muodossa, antaneet asiakkaiden kertoa omia tarinoitaan teistä?
Tee listan avulla näkyväksi se, mitä on jo tehty? Ja listaa myös mitä tarinoita voisitte kertoa tulevaisuudessa? Onko jokin hyvä tarina jäänyt kertomatta?
Tunnista jo tehty tarinallistaminen
Tämän jälkeen tarkastele yrityksenne toimintaa tarinallistamisen näkökulmasta.
Oletteko tuoneet tarinallisuutta osaksi yrityksenne toimintaa: palveluympäristöä, palveluprosesseja tai markkinointiviestintää?
Onko tarina, kaikilla aisteilla, asiakkaan koettavissa? Miltä yrityksenne tarjoama tarinakokemus näyttää? Kuulostaa? Maistuu? Tuoksuu? Ja tuntuu? Mitä fiilistä välitämme tarinan kautta?
Listaa, missä voisitte vielä vahvistaa tarinallisuutta. Usein tarinallisuus on yrityksissä vasta teeman tai brändiarkkitehtuurin tasolla. Tämä tarkoittaa, että vielä ei voida vielä puhua siitä, että asiakaskokemus kokonaisuudessaan olisi tarinallistettu siten, että asiakasta kuljetettaisiin tarinalla tilanteesta toiseen. Pikku hiljaa voimme kuitenkin kulkea tuota kohti, ja näin lunastaa yhä enemmän tarinallistamisen liiketoiminnallisia hyötyjä!
Bäää mutta älä ny kuitenkaan ota päähäsi ylimääräistä kiharaa, jos tuntuu että olet vielä alkutaipaleella tarinallistamisen osalta.Seuraavassa osassa aloitamme tarinallistamisen prosessin ihan alusta, Stooripuusta. Kun pysyt mukana tarinassa, pääset varmasti eteenpäin omalla tarinallistamisen polullasi.
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan?
Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä
>> lue Villa nro 1 >>