Julkaistu 06.06.2019

Bäää! Aurinkoiset laitumet! Nyt pysähdymme hetkeksi kesäkuun Tarinavillan äärelle ja palaamme takaisin muistelemaan yhtä kuluneen talven projekteista. Kerromme sinulle Hamina Bastionin tarinallistamisen startista, ydintarinan luomisesta.
Mikä oikeastaan on ydintarina?
Siitä kerroin sinulle perusvilloja sarjassani täällä.
Ja mikä on tämä Hamina Bastioni, jolle teimme kevään aikana tarinan?
Hamina Bastioni on Haminassa sijaitseva tapahtuma-areena.
Miten tarinallistamisen prosessi loikkasi liikkeelle?
Hamina Bastionin oma ydintarinan luomisen prosessi aloitettiin kuten useimmissa meidän tarinallistamisen starteissa valmistautumalla ennakkotehtävien avulla sekä tarinamateriaalia keräämällä.

Tämän jälkeen loikkasimme Annen kanssa Tampereelta junaan ja matkasimme Haminaan tutustumaan tapahtuma-areenaan paikan päälle.  Kokoonnuimme paikan päälle talvisen kauniseen Haminaan yhteiseen Stooripuu-tarinapajaan, jossa haettiin areenan toiminnan tarinaelementtejä yhdessä liiketoiminta-, asiakas-  ja arvolähtöisesti.
Tarinaa ei luoda ulkopuolelta vaan on pyrittävä tunnistamaan kaikki olemassa oleva tarinallisuus ja vietävä sitä pidemmälle. On selkeytettävä ja yksinkertaistettava ydintarinan kautta sitä millaista tarinakokemusta olemme tarjoamassa asiakkaillemme.
Yhteisessä pajassa löysimme tarinan elementit, uusia asioita mutta paljon myös sellaista mitä oli jo jollain tavoin käytetty Hamina Bastionin toiminnassa ja viestinnässä. Näitä asioita ei oltu kuitenkaan vielä tarinallistamisen keinoin tuotu asiakkaalle juonellisena jatkumona. Tuota ydintä lähdimme nyt kiteyttämään tarinan muotoon!
Pajan jälkeen kirjoitimme tarinan ensimmäisen version. Korjauskierrosten jälkeen pääsimme yhdessä valmiiseen tarinaksi kiteytettyyn lopputulokseen. Tämän pohjalta laadimme myös lähtökohtia varsinaiselle tarinallistamiselle, eli sille miten uutta tarinaa lähdetään hyödyntämään Hamina Bastionin toiminnassa.

Millainen ydintarina Hamina Bastionille syntyi?
Ja sitten tarinaloikka! Hamina Bastionin tiimistä tapahtumakoordinaattori Milja Meriläinen kommentoi tarinan ensimmäistä versiota:  
Kaikki pitivät todella paljon toisen sivun viimeisestä lauseesta, eli Hamina Bastioni – tapahtumataivaan kirkkain tähti, koe oma tähtihetkesi! Tästä lähti lentoon meidän omat ajatukset siitä, että tuota tähtiasia voisikin olla tämän tarinan ydin!
Tarinan viimeistely on yhteistyötä tilaajan kanssa. Tarinallistajan rooli prosessi on tarinakätilönä olemista.
Kun suuntaviivat olivat selvät, ydintarina kirjoitettiin puhtaaksi. Tarina kiteyttää Hamina Bastionin olemassaolon tarinan muotoon ja ohjaa toiminnan ja markkinointiviestinnän elämyksellistämistä, tarinallistamista – tarinalähtöistä palvelumuotoilua ja tuotteistamista.
♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥………………
Hamina Bastioni – koe oma tähtihetki!
Pohjoisen meren rannalla eteläisessä Suomessa on paikka, jonka taivaalla tähdet jo aikoja sitten loistivat kirkkaammin kuin muulla. Kaupunki oli rakennettu ympyräkaavaan ja se sai nimen Fredrikshamn Ruotsin kuninkaan Fredrik I:n mukaan. Suomeksi nimi kääntyi Haminaksi. Nimi tarkoittaa satamaa eli paikkaa, jonne saapua, jotain mihin kiinnittyä hetkeksi tai pidemmäksi aikaa.
Kun Ruotsi alkoi linnoittaa itäistä rajaansa Venäjää vastaan, Haminasta tuli linnoituskaupunki.
Koska linnoitus rakennettiin tähden muotoon, syntyi alueelle aivan erityinen tähtivoima.
Kun linnoitusta ei enää tarvittu, tuli sen erityisestä keskusbastionista valtakunnallinen tapahtumien areena. Areena sai yläpuolelleen telttakatoksen, jonka alla ollaan suojassa sateelta, ja silti tähtitaivaan alla.
Tähden muotoinen linnoitus suojeli aikoinaan kaupunkia hyökkäyksiltä, nyt se kutsuu ihmiset kokoontumaan yhteen ystävyyden, taiteen, tanssin ja musiikin – juhlimisen eli tähtihetkien merkeissä.
Meillä jokainen voi olla iloisesti pyörällä päästään.
Näin sai alkunsa tapahtumataivaan kirkkain tähti. Salaperäisissä holveissamme riittää tilaa ja tunnelmaa, jota et loihdi muualla.
Haminassa, lumoavassa maailmanluokan pikkukaupungissa, voit järjestää asiakkaillesi tapahtuman, tilaisuuden, juhlan, jossa on todellista tähtiainesta.
Olemme paikka, jossa viihtyvät niin vanhemmat kestotähdet kuin uutena leimahtavat, syntyvät tähdet.
Hamina Bastioni – tapahtumataivaan kirkkain tähti, koe oma tähtihetki!
♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥……………… ♥………………

”Kun tekee päivittäin työtä samojen asioiden kanssa, tulee helposti sokeaksi ainutlaatuisille jutuille. Tarinapaja herätti näkemään, että meillä on paljon mistä ammentaa tarinallisuutta kun vain osaa katsoa tuttuja juttuja uudesta näkökulmasta. Suosittelen Tarinakonetta vastaaville toimijoille, jotka haluavat erottua. Jos et osaa herättää tunnetta tai reaktiota, ihmiset eivät kiinnostu. Pelkät luut eivät riitä, kokemukseen tarvitaan aina jotain extraa.”

Ole Tarinalampaan kaltainen. Erotu samistelijoista. Loikkaa laitumelta, kulje omaa polkuasi kuin hiukan kapinalliset mustat lampaat. Rakenna asiakkaalle koettavaksi tarinavillat!

Parhaat tarinan ideat ovat usein kirkkaita ja loogisia, ja niissä on jokin yllättävä twisti. Jokainen tarinan tekemisen prosessi aina omanlaisensa. Tarinakoneen toimesta on näiden reilun 10 vuoden aikana tehty jo yli 100 ydintarinaa yrityksille, organisaatioille, järjestöille, tapahtumille sekä erilaisille palvelukonsepteille.
Haluaisitko tarinallistamisen startin myös omalle yritykselle tai organisaatiollesi? Ota yhteyttä niin katsotaan miten voimme olla avuksi. Löydät meidät myös Business Finlandin innovaatiosetelin palveluntarjoajista.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »