Julkaistu 23.05.2013
Yrityksesi tarina ei lepää ilmassa. Sen juuret kasvavat yrityksesi ja sen perustajan historiassa. Sen juuret kasvavat niissä merkityksisissä ja arvoissa, joita yrityksesi toimintaan liittyy.
Yritys rakentaa tarinan oman historiansa päälle; tarina linkittää sinut historiaan. Maailmassa, jossa elämme, tarvitsemme keinoja kokonaisuuden hallintaan. Toisaalta tarvitsemme myös juuria, jotka yhdistävät meidät sinne, mistä olemme tulossa.
Tämä on ehkä yksi syy siihen, miksi olen pitänyt museoiden kanssa työskentelystä. Kulttuuriperinnön vaaliminen ja säilyttäminen on kuitenkin myös yritysten tehtävä – se on yksi keino tuoda esiin perinteitä ja kiinnittää tekeminen osaksi merkityksellistä kokonaisuutta.
Itseäni aina huimaa, kun jo vahvasti tunnistettuja nimiä tai logoja pistetään vaihtoon vain uudistumisen nimissä. Tarinasi voi toki uudistua ja muotoutua uudelleen, mutta sitä mistä ihmiset yrityksesi tuntevat, ei pitäisi heittää menemään. Tarinaa rakennetaan vanhan päälle, vanhaa kunnioittaen. Varsinkin silloin, kun kyse on elämyksiä tuottavista yrityksistä.