’Tapahtumat ovat parhaimmillaan kuin suuria tarinoita. Hyvässä tarinassa on juoni, yllätyksellisyyttä, onnellinen loppu sekä osuvat näyttelijävalinnat. Tarina vie mukanaan. Juoni on punainen lanka ja idea, jonka ympärille tapahtuma on rakennettu.’ kirjoittaa tapahtumatohtori Helena Vallo, Faustus Oy:sta.
Tutustuimme Helenan kanssa kun hän luki kirjani tarinallistamisesta ja innostui yhä enemmän tarinan hyödyntämisien mahdollisuuksista myös tapahtumissa.
Näin Helena kommentoi kirjaani:
”Mahtava, innostava ja opettavainen kirja – oivalluttaa selkeästi mistä tarinallistamisessa on kyse. Ihanasti intohimolla kirjoitettu – Anne tietää mistä kirjoittaa ja elävät esimerkit syventävät. Kirja linkittyy mainiosti tapahtumamarkkinointiin.”
Tämän jälkeen olemmekin Helenan kanssa tavanneet jo useamman kerran ja keskustelleet siitä, miten yritysten liiketoiminnan edistämiseen kehitetty tarinalähtöinen palvelumuotoilu voisi olla avuksi myös tapahtumakentässä.
Tarinallistamisen keskiössä on aina asiakkaan kokemus, näin myös tapahtumien kohdalla.
Miten tuemme tarinalla kaikkia niitä tavoitteita, joita järjestäjä on tapahtumalle asettanut?
Millainen tarina tukee sitä, että asiakas kokee tapahtuman vaikuttavana ja merkityksellisenä? Miten luomme tapahtumaan tarinan avulla juonen, syy-seuraus-suhteet? Elämyksen?
Muun muassa näihin kysymyksiin etsimme vastauksia Helenan ja minun yhteisissä koulutuksissa ”Tavoita tapahtumien tähtihetket tarinallistamalla”. Lue lisää tästä.
Myös uusin Evento 2/2015 kirjoitti aiheesta.