Julkaistu 30.08.2022

Bää! Tervetuloa uuden Tarinavillan pariin! Voiko myös strategian tarinallistaa? Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Ja miten se tehdään? Näiden kysymysten äärelle loikin kanssasi nyt.

Yritysten ja organisaatioiden strategiaviestintään ei kiinnitetä riittävästi huomiota. Strategiaa koetetaan viedä käytäntöön sellaisenaan, ja siksi strategiasta viestiminen on virallista, paperinmakuista. Valitettavasti usein myös vähän turhan oloista, ylätason jargonia.

Se ei innosta, se ei ota ihmisiä mukaan. Strategiasta puuttuu inhimillinen yhteys yrityksen arkeen.

Miten yrityksesi strategiasta saadaan innostava?

Tarinakoneen tarinallistamisen prosesseissa tunnistetaan yrityksen oma elämyksellistävä ydintarina. Näissä projekteissa luonnollisesti yrityksen liiketoimintastrategia on kaiken keskiössä. Tarinalla lähdetään tukemaan sitä, että strategiaan kirjatut tavoitteet täyttyvät. Tarinan avulla strategiasta, siihen liittyvästä muutoksesta ja toimenpiteistä voidaan viestiä elämyksellisesti, viihdyttävästi ja tunteita herättävästi.

Stooripuu-menetelmämme avulla luomme yritysten kanssa pajoissa tarinaa, joka linkittyy vahvasti yrityksen toiminnan tärkeimpiin asioihin. Nämä ovat asioita, jotka löytyvät yrityksen strategiasta. Miksi yritys on olemassa? Mitä muutosta ja tunnetta tarjoamme asiakkaallemme? Mitkä arvot ohjaavat toimintaamme? Miten erotumme muista vastaavista toimijoista? Mitä ovat asiakkaidemme unelmat, toiveet ja tarpeet suhteessa tarjoamaamme palveluun?

Tarinaelementtejä lähdetään hakemaan Stooripuun oksistoon yrityksen ensin olemassa olevasta toiminnasta, esimerkiksi yrityksen brändiin liittyvistä elementeistä. Näin strategiasta viestiminen linkittyy osaksi yrityksen muuta viestintää. Lisäksi on tärkeää, että tarinalle saadaan riittävän inspiroiva muoto. Siihen tarvitset meitä luovan alan osaajia.

Strategiatarina? Tarinallistamisen ydintarina? Mitä eroa tarinoilla?

Strategiatarina kiteyttää yrityksen strategian tarinan muotoon. Strategiatarina kertoo faktan tasolla sen, minne yritys nyt on matkalla, miten tavoitteeseen päästään ja miltä tulevaisuus näyttää, kun tavoitetila saavutetaan.

Strategiatarina kertoo sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolelle siitä, mikä on yrityksen missio, merkitys. Se konkretisoi usein abstraktille tasolle jäävän strategian inhimilliseen ja helposti lähestyttävään muotoon. 

Tarinallistamisessa käytettävä tarina, yrityksen olemassaolon ydin elämyksellisen tarinan muodossa. Ydintarina on sekoitus faktaa ja elämyksellistävää fiktiota sekä dramatisointia. 

Ydintarina on asiakaskokemuksen strateginen työväline, joka ohjaa yrityksen markkinointiviestinnän, palveluympäristöjen ja palveluprosessien muotoilua koettavaksi tarinaksi. 

Ydintarinaa ei julkaista tekstinä välttämättä ollenkaan. Sen tarkoituksena on ohjata yrityksen tarinallistamisen prosessia. Ydintarinasta voi käyttää myös nimeä ”muotoilutarina”, joka ehkä kuvaa vielä paremmin sitä, että tarinaa käytetään tarinallistamisessa muotoilun työvälineenä. 

Esimerkki strategian tarinallistamisesta: Ylä-Savon strategiamörön tarina

Viime keväänä teimme Ylä-Savon koulutuskuntayhtymälle strategiatarinaan liittyvän projektin, yhteistyökumppaneina Kari Merikanto, G-Studios ja Linda Saukko-Rauta Redanredan Oy. Näitä projekteja teemme mielellämme jatkossa lisääkin. Ole yhteydessä, jos kaipaat strategiallesi innostavan tarinallisen muodon.

Projektissa syntyi strategian ydintarina ja sen pohjalta strategiataulu, strategia diginä verkkosivuilla ja videona.

Strategiatarinaan löysimme hahmoksi strategiamörön, joka jää työttömäksi, koska YSAO:n uusi strategia toimii niin hyvin. Voit katsoa tarinavideon tästä alta. Sympaattinen strategiamörkö seikkailee YSAO:n strategiaviestinnässä erilaisilla tavoilla.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »