Bää! Tervetuloa uuden villan pariin. Aikamme vaatii säästöjä ja resurssiviisautta, myös markkinoinnissa. Usein kun puhumme kestävästä markkinoinnista, ajattelemme pelkästään ekologisuutta ja vastuullisia valintoja. Mutta on olemassa toinenkin puoli: taloudellinen kestävyys.
Kestävä markkinointi on sellaista tekemistä, joka kestää aikaa, rakentaa brändiä pitkäjänteisesti ja kyllä, myös säästää villoja eli markkinointikuluja.
Kun Tarinakoneessa luomme yrityksille ydintarinoita, emme rakenna kaikkea alusta, emmekä lisää kulua kulun päälle. Päinvastoin: kerimme esiin jo olemassa olevat tarinaelementit ja teemme niistä vahvan punaisen langan ohjaamaan niin markkinointia kuin palvelukehittämistä, tuotteistamista ja palvelumuotoilua. Myös tarinalähtöistä tilasuunnittelua. Tavoitteena tuottaa asiakkaille vaikuttava ja elämyksellinen tarinakokemus.
Vähemmän uutta, enemmän tunnetta ja selkeyttä. On aika siirtyä pois yksittäisistä kampanjatempuista ja irrallisista viesteistä.
Kestävä markkinointi on kuin mummon kutoma pitkä, lämmin villahuivi, joka kestää talvesta toiseen. Huivi on ainutlaatuinen ja merkityksellinen, näin on myös yrityksen tarina. Kun yrityksellä on yksi vahva ydintarina, sitä ei tarvitse laittaa koko ajan uusiksi. Päätön rönsyily tulee päätökseensä. Yrityksen johtaminen selkeytyy. Sama punainen lanka jatkuu, syvenee ja kasvaa vuodesta toiseen. Yksi vahva tarina. Vähemmän hukkaa. Enemmän lämpöä.
Tässä tarinavillassa jaan sinulle nämä Annen kiteyttämät syyt sille, miksi kannattaa nyt lähteä hyödyntämään tarinallistamista ja tekemään myös taloudellisesti kestävämpää markkinointia.
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta Instagramissaja Facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirjeen Tarinalammas toimittaa postilaatikkoosi kerran kuukaudessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun ja tuotteistamisen asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinakone Oy:sta voit ostaa tarinallistamisen luentoja, valmennuksia, sparrausta sekä yrityksille ja alueille elämyksellisiä ydintarinoita. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä.
