Julkaistu 17.07.2023

Bäää! Keväällä teimme yhdessä tiedolla johtamisen asiantuntijan Hanna Lakin kanssa Kaavilla pimeän matkailun tuotteistamiseen liittyvät pajat. Tuolla reissulla opimme paljon itsekin tästä kiinnostavasta aiheesta.

Tietoa on tarjolla monenlaista ja monessa muodossa, ja sen löytäminen eri kanavista vaatii uusien taitojen oppimista.  Tiedolla voidaan johtaa niin koko yrityksen toimintaa kuin yhden tuotteen kehittämistäkin.

Pimeä matkailu saattaa helposti sekoittua toiseen turismin muotoon. Niin sanottu pimeä turismi (dark tourism) tarkoittaa toisenlaista pimeyttä, tuo toki oma kiinnostava turismin muotonsa.

Mutta nyt puhumme nimenomaan valosta tai siis sen puutteesta: luonnollisesta valosta ja ajasta, jolloin on luonnostaan pimeää. Tämä on meidän pohjoisen Suomemme matkailun tekemisen näkökulmasta monelta osin hyödyntämätön teema.

Pimeän matkailun tuotteistamiseen liittyviä elementtejä ovat esimerkiksi:

·     yötaivas

·     linnunrata

·     tähdet

·     tähtikuviot

·     aurinko

·     kuu

·     näkeminen

·     hämärä

·     avaruus

·     kello

·     uni

·     alitajunta

·     hiljaisuus

·     aistit

·     yön äänet

·     yön eläimet

·     luonnollinen valo

·     luonnollinen elämä

·     lepo

·     sininen hetki

·     myytit, sadut

·     maahiset

·     kummitukset

·     seikkailu

·     jännitys

·     vaaran tuntu

·     mennyt aika

·     pimeä pullo

·     pimeät hommat 😊

Lisää tietoa pimeyden matkailullisesta tuotteistamisesta? Tutustu matkailukillan webinaariin, jossa teemana oli pimeä taivas.

Löydät webinaarista kiinnostavaa tietoa myös ylipäätään valosaasteesta ja sen vaikutuksesta meihin ihmisiin. Ja paljon tietoa siitä, miten myös sinä voit lähteä ottamaan pimeyden matkailullista tuotteistamista haltuun

Voit lukea myös artikkelin siitä, miten Kaaville on perustettu pimeyden oma suojelualue. ”Pimeys katoaa maailmasta pala kerrallaan, siksi Kaavilainen Olli Reijonen päätti perustaa sille suojelualueen”

Tarinakoneen tarinapajat ovat sovellettavissa erilaisiin teemoihin. Vuosien varrella pajoja onkin tehty linkittyen hyvin moniin aiheisiin sekä matkailussa että sen ulkopuolella. Kerromme mielellämme lisää erilaisista mahdollisuuksista. Visit Finland Akatemian sivuilta voit lukea lisää Johda tarinaasi tiedolla -valmennuksista. 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »