Bäää! Se on firman fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä, se on loikka, kevätlaitumia kohti! Ja uuden Niiittyvillan aika. Niittyvilla on aina jotain kentällä koettua ja opittua, oivalluksia jotka ovat syntyneet matkan varrella.
Tällä kertaa kerromme sinulle vierailusta Pincho Nation -ravintolaan Turussa, Pincho Nation on Suomen ensimmäinen appilikaatioravintola. Siis mikä?
Ravintolan konsepti perustuu mobiiliapplikaatioon, jolla asiakas tekee pöytävaraukset, tilaukset ja hoitaa halutessaan myös maksamisen. Applikaatio kertoo milloin ruoka on valmis ja sen voi itse käydä noutamassa pöytään tiskiltä. Kännykän kautta saat myös väliaikatietoja tilauksesi tilanteesta. Kännykästä kuuluva rumpujen pärinä paljastaa ruuan valmistumisen!
Henkilökunnan työasut ovat hienosti sirkusteeman mukaiset.
Suomen ensimmäinen applikaatioravintola löytyy Turussa osoitteeseen Aurakatu 3. Sirkushenkisen ravintolan menu koostuu pienistä tapas-annoksista sekä juomista, jotka tilataan myös applikaatiolla.
Pincho Nation on Ruotsissa vuonna 2012 perustettu ravintolaketju. Ruotsissa ravintoloita on jo yli 50, mutta niitä löytyy myös Norjasta ja Tanskasta.
Anne kävi tutustumassa ravintolaan ja käynti herätti monia ajatuksia siitä, miten tarinallistamalla konseptia voisi viedä vielä eteenpäin, tekniikka tarjoaa tähän kiinnostavia mahdollisuuksia.
Lopullisen ydintarinan yksityiskohdat jäi vielä vähän hämäräksi mutta vahva ja pitkälle viety teema tällä ravintolalla jo on. Ei vaatisi kovin paljon viedä konseptia eteenpäin tarinallistamisen tasolle, tarinanäyttämö ja ravintolan palvelupolku tarjoavat tähän erinomaiset edellytykset.
Erittäin tunnelmallinen ja hauska elämys oli kuulemma jo nyt. Liikkeelle loikattiin pöydän löytymisen jälkeen pienellä popcorn – annoksella Moulin Rouge -henkisessä ympäristössä.
Myös pöydät on nimetty osittain eri eläinten mukaan. Nurkan takana ilmeisesti sirkuksen karannut vaaleanpunainen tiikerikaksikko.
Sirkusteemaa löytyy myös seinillä olevista tauluista. Erityisesti paikka vaikuttaa olevan nuorison mieleen.
Myös vessa on sisustettu teeman mukaisesti, sieltä löytyy myös äänen avulla kerrottua tarinaa kun voimamies nauhalla kertoo sirkuksesta, ja ravintolasta.
Valaisu on merkittävässä osassa Pincho Nation -ravintolan tunnelman luomista.
Hauska toiminnallinen, jopa hiukan tarinallinen, yksityiskohta on lautasliinoissa. Näin varmistetaan, että tarjoilija huomaa kun kaipaat häntä.
Ruokaa on applikkaatiolla helppo tilata vielä lisää, jos kokee että jäi vielä nälkä. Myös juomat ilmaantuvat paikalle applikaation avulla. Tarvittaessa paikalle voi huikata tarjoilijan, henkilökunta on rentoa ja tunnelma on hauska.
Loikka sentään, palvelu pelaa äppiä käyttämällä. Vai mitä sanoo apina?
Pelaahan se! Tilataan siis vielä vähän lisää.
Hiukan vaarallinen tämä ravintola on? Kännykästä nappia painamalla innostuu helposti shoppailemaan annoksia.
Ja taas on rumpujen pärinää, ja tiskillä noudettavana uusi annos!
Pinchokset ovat pieniä mutta yllättävän täyttäviä.
Lopuksi lasku maksetaan applikaation kautta. Onneksi on sen verran hämärää, että summaa ei näe kunnolla, painetaan nappia, homma on sillä selvä.
No, itse asiassa lasku on lopulta kahdelta hengeltä ihan normaalilla tasolla, ellei jopa tavallista edullisempi.
Hauska ilta, rento tunnelma, jotain uutta ja erilaista! Firman pomona kävin vähän nuuskimassa somessa millaisia arvosteluja ravintolakonsepti on saanut muissa maissa. Turussa palvelu oli Annen kertoman mukaan todella hyvää, kaikki toimi.
Samaa tasoa ei ilmeisesti ole pystytty pitämään ihan kaikissa ketjun ravintoloissa, sorkka irti, sanon mää.
Netin palveluista löytyy useampia konseptia ja palvelua kritisoivia arvosteluja, osa ihmisistä tuntuu vieroksuvan koko konseptia, ehkä se ei kaikille sovikaan. Henkilökunnan ja palvelun rooli on applikaatiosta huolimatta edelleen tärkeä. Hyvä muistutus kaikille digitalisaatiota edistäville, uutta tekniikkaa voidaan tuoda mukaan palvelun vaiheisiin mutta mikään ei korvaa sitä miten henkilökunta asiakkaat kohtaa ja palvelee.
Tutustu tarkemmin Pincho Nation -ravintolakonseptiin täällä.
Oletko sinä jo käynyt applikaatioravintolassa, mitä ajatuksia se herättää? Voisitko soveltaa ideaa oman yrityksesi toimintaan?
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä