Bäää! Mukavan villaista uutta vuotta! Tässä jälleen oppaasi Tarinalammas. Tällä kertaa blogissa on vuorossa Vierasvilla, eli oppia muilta. Haastattelemme Point Box Oy:n Anni Järvenpäätä.
Anni ja Anne ovat aloittaneet yhteistyön kokouspakettien tarinallistamisen merkeissä. Toteutuksia tehdään suoraan yrityksille ja organisaatiolle. Lisäksi tarjolla on valmennuksia, joissa kehitetään kokouspakettien tuotteistamista, tarinallistamista ja myyntiä. Näihin toteutuksiin on mahdollistaa ottaa mukaan myös yhteistyökumppanimme Markku Luolan valmennus kokouspaketin ruokaelämysten suunnittelusta.
Mutta nyt kysytäänpäs Annilta kokouspakettien suunnittelusta. Miten tehdään myyvä kokouspaketti?
Mikä on isoin ongelma kokouspaketeissa?
Erottuvuus ja informatiivisuus: olisi hyvä erottautua elämyksellisesti. Zoomin/Teamsin tai oman neukkarin hylkäämiseen tarvitaan nykyään hyvä syy hankkia ulkopuolisen palveluntarjoajan tiloja ja tarjoiluja. Asiakas hakee ylimääräistä puhtia kokoustajien inspiraatioon ja tuottavuuteen, joten ihan peruspaketti peruskokoustiloineen ja peruskahveineen harvemmin tulee valituksi.
Erottuvan ja kiinnostavan infon puute vaikeuttaa huomattavasti asiakkaan ostamista, eli samalla myös myyjän myymistä. Mikä tekee tästä kokouspaketista erityisen? Tähän kysymykseen on saatava vastaus riittävän selkeästi. Esimerkkipaketit ja -hinnat olisi hyvä olla esillä palveluntarjoajan nettisivuilla. Myös kokoustilojen (tai muiden tilojen, joissa kokouksia voi järjestää) kuvat sekä tilamuodot ja peruskokous-varustelu on hyvä olla selkeästi informoituna.
Mistä hyvä ja myyvä kokouspaketti syntyy?
Elämyksellisestä ja kristallinkirkkaasta kokouskonseptista, joka sopii palveluntarjoajan omaan brändiin ja konseptiin. Peruspakettiin tulisi kuulua toiminnalliset ja elämykselliset tilat, herkullinen ja innovatiivinen ruokatuote sekä energiaa antavia ja yhteishenkeä kohottavia tauko/tyhy-aktivitteetteja.
Miten yritykset voisivat tehdä lisämyyntiä kokouspaketteihin liittyen?
Kokoustuotteistukseen kannattaa aina linkittää mahdollisimman paljon myös lisämyyntiä, esim. hyvinvointituotteita (sauna/uinti/spa), after work -tarjoiluja tai illallista, yöpymistä tai laajempaa tyhy-kokonaisuutta.
Mikä mielestäsi on tarinan rooli kokouspaketilla?
Tarinan rooli kokoustuotteistuksessa on todella suuri! Tarinan avulla elämyksellisyys saadaan ”nextille levelille” ja asiakas kiinnostuu palvelusta huomattavasti todennäköisemmin kuin ”peruspaketin” suhteen.
Kun paketissasi on vahva tarina, pystyt suunnittelemaan myös paketin markkinoinnin elämykselliseen ja erottuvaan muotoon. Ihmiset hakevat nyt jotain erilaista, jotain mikä tarjoaa jotain erityistä!
Tarvitsetko apua omien kokouspakettien tarinallistamiseen ja tarinalähtöiseen markkinointiin?
Tarjoamme nyt kevään 2022 ajan kokouspakettien tarinallistamispaketit yhdessä Annin kanssa alkaen 2400 € (+alv.). Tarjous on voimassa 31.5.22 asti. Anni on tuotteistanut, myynyt ja markkinoinut erilaisia kokoustuotteita vuodesta 2006.
Tarinallistamispakettimme sisältää jo olemassa olevan peruskokouspakettisi tuotteistamisen eli käsikirjoittamisen juonellisen tarinan muotoon sekä markkinointiviestinnän tarinalliset erottuvat kärkiviestit ja visuaaliset suuntaviivat ohjaamaan uuden tarinallisen kokouspakettisi myyntiä.
Täysin uusien kokouspakettien suunnittelun osalta kysy tarjousta. Jos haluat meidän valmennuksemme, laita rohkeasti viestiä niin jutellaan lisää, miten tässä voimme olla avuksi.
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä