Vuoden 2010 alussa osallistuin Vapaa-ajan palveluiden ja Sapuska-ohjelmien yhteiseen vuosiseminaariin Helsingissä. Suomen Yrittäjä Sanomien numerossa 1/2010 oli artikkeli seminaarin annista.
”Kun yrityksen tarina on kirjoitettu osaksi palvelukokemusta, se auttaa osaltaan yritystä erottautumaan kilpailijoista” , sanoo Tekesin Vapaa-ajan palvelut -ohjelman päällikkö Risto Mäkikyrö. (Suomen Yrittäjä Sanomat 1/2010, s.20, ”Ainutlaatuinen tarina erottaa yritykset kilpailijoista.”)
Tarinoita siis tarvitaan. Kaksi vuotta sitten perustin yritykseni Tarinakoneen vastaamaan juuri tähän tarpeeseen. Ymmärsin, että tämä tarinankerronnan soveltaminen matkailun elämyspalveluissa on se asia, jota haluan tehdä; toimia niin sisältösuunnittelijana, tarinallistajana kuin kouluttajana.
Näyttää jopa siltä, että aikaisempi taustani median parissa on kuin tähän hommaan tehty. Tuottajan ja kirjoittajan yhdistelmä toimii. Luovuus yhdistyy riittävään ymmärrykseen realiteeteista ja tuotannonhallinnasta.
Seminaarissa oli hauskaa huomata, että aina kun vain rohkenin avata suuni ja kertoa vieruskaverilleni tai kahvipöytäkavereille yrityksestäni, kiinnostuneita korvia löytyi heti. Onhan kyse uudesta asiasta. Kyse ei ole vain markkinoinnista, vaan tosiaan tarinasta palvelukokemuksen osana.
Toivon, että pystyn omalta osaltani vaikuttamaan siihen, että Suomessa tehdään jatkossa entistä parempia elämyksellisiä matkailupalveluita, joissa hyödynnetään tarinankerrontaa erilaisin tavoin. Hienoa, että Tarinakoneella on nyt entistä enemmän ihania yhteistyökumppaneita, joiden kanssa yhdessä voi kehittää ja luoda näitä palveluita. Todellinen voima piilee yhteistyössä ja osaamisen yhdistämisessä.