Julkaistu 24.01.2023

Bää! Oikein hyvää tätä vuotta, ystävä! Viime vuonna teimme täällä Tarinakoneessa useammankin alueen tai paikan tarinallistamista koskevan tarinapajan ja projektin.

Syksyn aikana määrittelimme Eteä-Pohjanmaan matkailun myyntivaltteja tarinalähtöisesti yhteistyössä Salmi Platformin kanssa. Ellare Oy:n kanssa teimme Ylä-Savon tarinareitteihin liittyvän projektin, samassa yhteydessä määriteltiin reitistölle alueen omista elementeistä ammentava ydintarina.  Voit katsoa videon matkailukohteen tarinallistamisesta tästä.

Alueen tarinatyö on tärkeä osa matkailun tarinallistamista, se antaa suunnan myös yhteiselle tekemiselle niin tuotteistuksen kuin markkinointiviestinnänkin osalta alueen yrityksille ja muille toimijoille. Ja näin alueelle luodaan yhdessä vetovoimaa.

Destinaatiomarkkinoinnin tarinankerrontaa?

Näissä Vierasvilloissa kerron sinulle aina jotain, mitä voimme oppia muilta.

Kun loikin muina lampaina ympäri nettiä etsimässä Annelle tietoa destinaatiomarkkinoinnista, törmäsin TrainingAidin sivustolla artikkeliin matkailudestinaation markkinoinnista ja tarinankerronnan hyödyntämisestä. TrainingAid on kansainvälinen matkailuyritysten valmentamiseen keskittynyt yritys.

Haluan jakaa tuon artikkelin myös sinulle. Artikkeliin on kerätty ajatuksia muun muassa siitä, miten ja mistä tarinat löydetään, miten tarinaa voi hyödyntää myös vastuullisuusviestinnässä, mikä tekee tarinasta aidon ja missä niitä jaetaan.

Pääset lukemaan koko artikkelin tästä.

Löydät artikkelista myös videon, jossa Rob Homes, GLP Films, kertoo esimerkkejä tarinankerronnasta etenkin matkailun vastuullisuuden näkökulmasta. Rob kehottaa käyttämään tarinaa kuvaamaan asiakkaasi kokemusta, hyödyntämään tarinaa strategisesti pitkällä tähtäimellä ja sitouttamaan yleisöä, jota olet tavoittelemassa.

Hyvä jälleen muistaa se, mistä pajoissa puhumme tarinankerronta ja tarinallistaminen eri juttu. Molempia tarvitsemme, tarinankerronta viittaa enemmän yksittäisiin kerrottaviin ja jaettaviin tarinoihin ja tarinallistaminen taas koko yrityksen toiminnan ja palveluiden kehittämistä tarinallistetun elämyksen muotoon.

Olethan jo muistanut seurata meidän YouTube-kanavaa? Sieltä löydät myös tämän haastattelun matkailudestinaation tarinallistamisesta Etelä-Konnevedellä.

Ps. Toteutan yhdessä Anu Nylundin kanssa vastuullisuusviestinnän tarinallistamisen valmennuksia. Lue lisää tästä.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »