Julkaistu 19.06.2013
Jatkan vielä hiukan aiheesta, josta aloitin viime viikolla. Viime viikolla kävin läpi luomiskertomuksia, luonnonilmiöitä sekä muodonmuutoksia. Mitä muita myyttisen tarinan aineksia voisimme hyödyntää paremmin palveluiden tarinallistamisessa?
Historialliset tapahtumat
Monen matkailuyrityksen kohdalla tarinallistaminen lähtee liikkeelle merkittävistä historiallisista tapahtumista, jotka liittyvät seutuun tai paikkaan, jossa yritys sijaitsee. Historiasta voivat löytyä myös myyttisen tarinan ainekset.
Toivolan Vanha Piha Jyväskylässä on vanha kauppalaispiha, jossa toimi aikoinaan muun muassa synnytyslaitos. Piha herätettiin eloon uudestaan yrittäjän sekä museon toimesta – ja historiaa hyödynnettiin palveluiden tarinallistamisessa. Piha on nyt myös erilaisten uutta synnyttävien luovien alojen tekijöiden – erityisesti käsityöläisliikkeiden – kauppapaikka. Voit lukea myös Toivolan Vanhaa Pihaa koskevan asiakastarinan täältä.
Paltamossa sijaitsevan Jättiläisenmaan tarinaan löytyivät ainekset myyttisestä tarinasta, jonka mukaan Calewan-pojat vaelsivat Kainuussa ja rakensivat kivilinnoja. Tässä on jo vahvemmin kyse aidosta myyttisestä tarinasta.
Historiaan kannattaa kiinnittää huomiota tarinallistaessa. Jos et vielä tiedä yrityksesi ja sitä ympäröivän alueen historiaa – ota selvää aiheesta! Käynti paikallisessa museossa voi olla avuksi; museoissa on paljon asiantuntemusta, jota voisimme matkailun kentällä hyödyntää nykyistä enemmän.
Sankarit
Me rakastamme sankaritarinoita. Myös tarinat suvuista, kansoista ja heidän selviytymisestään vaikeissa olosuhteissa ovat meistä kiinnostavia. Ehkä syynä on se, että meistä on jotenkin lohduttavaa ja voimauttavaa kuulla ihmisistä, jotka ovat selviytyneet vaikeuksista huolimatta.
Sankaritarinoihin liittyen olen kirjoittanut aikaisemmin blogiin sankarin matkan rakenteesta.
Hirviöt ja demonit
Myyttisiin tarinoihin kuuluvat myös erilaiset hirviöt ja demonit sekä kuolemanjälkeinen elämä ja kuolleiden asuinsijat. Näistä elementeistä voi löytää myyttisen tarinan jännitettä. Myös erilaiset vanhan kansan uskomukset voivat toimia tässä tukena. Hirviöt ja demonit voivat olla vaikkapa vertauskuvia niille haasteille, joita yritys on kohdannut. Myös luonnonvoimille voi antaa tämän kaltaisen roolin tarinassa. Selviytyminen ankarissa oloissa on vaatinut sisua ja taitoa.
Kun siis mietit myyttisen tarinan aineksia, pohdi myös erilaisia vastavoimia. Ja vaikkapa sitä, voisitko herätellä “henkiin” jonkun jo edesmenneen tarinasi kannalta tärkeän hahmon? Tästä esimerkkinä projekti “Unon ja Wolmarin matkassa”.
”… mytologia on taidemuoto, joka viittaa historian yli siihen mikä ihmiselämässä on ajatonta, ja auttaa meitä näin ylittämään sattumanvaraisten tapahtumien kaoottisen virran ja näkemään vilaukselta todellisuuden ytimen.”
– Karen Armstrong, Myyttien lyhyt historia
Miten myyttejä voisi hyödyntää oman matkailuyrityksesi tarinallistamisessa?