Julkaistu 18.05.2021

Bäää! Tervetuloa toukokuun tarinavillan pariin. Täällä nautitaan nyt uuden kevään tuoksuista! Tällä kertaa haluan kertoa sinulle EduGems Oy:n tarinallistamisen projektista. Yritys tarjoaa koulutusta kestävästä kehityksestä sekä lapsille että opettajille. Kansainvälistymiseen yritys haki lisää buustia tarinallistamisesta. 

Julkaisimme juuri suomenkielisen haastattelun EduGemsin Lindan kanssa. Aiemmin julkaistut englanninkieliset videot löytyvät kanavalta myös.

Tällä videollla Anne ja Linda muistelevat yhteistä tarinallistamisen projektia, mikä hahmo löydettiin EduGemsin tarinan päärooliin? Miten yritys lähti ottamaan tarinaa käyttöön toiminnassaan? Miten tarina tukenut koulutusten siirtämistä verkkoon? Miten tarina kannattaa testata asiakkailla?

Kolme syytä miksi kansainvälistyvän yrityksen kannattaa tarinallistaa

1. Suomalaisuus on asia, jota kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää osana omaa viestiään. Maahamme liitetään paljon positiivisia asioita, kuten turvallisuus, korkea koulutus ja onnellisuus.

Tarinallistamalla sinun ei tarvitse kertoa asioita, vaan tuot suomalaisuuteen liittyviä elementtejä osaksi tarjoamaasi asiakaskokemusta ja markkinointiviestintääsi. Hyödynnät myös erilaisia aisteja. Ota rohkeasti hyöty irti suomalaisuudesta!

2. Tärkeintä eivät ole sanat vaan teot. Tämä on se syy miksi kansainvälistyvän yrityksen kannattaa tarinankerronnan sijaan hyödyntää juuri tarinallistamista, tehdä tarinatekoja. Teot muistetaan paremmin kuin sanat!

3. Tarinallistaminen helpottaa viestin havainnollistamista, konkretisointia ja muistijälkien jättämistä. Tarinallistaminen auttaa myös kansainvälistyvän yrityksen tiimiä viestimään asioista samalla tavoin.  Kun viestiä ohjaavat tarinalliset, jopa fyysiset elementit, on tehokas viestiminen helpompaa.

Ps. Tarina voi myös madaltaa kynnystä lähestyä sinua. Et ole liian virallinen, saat mukaan myös keveyttä ja leikkimielisyyttä!


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »