Julkaistu 10.08.2021
Joka kuusen kurkottaa, voi kuuhun yltää. Hyödynnä sanontoja tarinallistamisessa! I Vierasvilla

Bää! Tervetuloa helteisen heinäkuun Vierasvillan pariin.  Tällä kertaa haluan kertoa sinulle siitä, miten tärkeitä erilaiset sanonnat voivat olla yrityksen ydintarinan rakentamisessa. Yrityksen omasta ydintarinasta ammennettuja sanontoja kannattaa hyödyntää muutenkin tarinallistamisen arjessa.

”Niin metsä vastaa kuin sitä kuuntelee.”

Teimme Green Care -alan yritykselle Alkumaalle palvelun tarinakäsikirjoituksen metsäretkeen, jossa tuotteen nimi muokattiin olemassa olevasta sanonnasta. ”Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan” sanonta muutettiin tuotteen nimessä muotoon: ”Niin metsä vastaa kuin sitä kuuntelee”. Voit katsoa videon Alkumaa Oy:n tarinallistamisen projektista täällä.


Pohdi voitko muokata jo olemassa olevia sanontoja oman yrityksesi tarpeisiin? 

Sanontoja voi tuotteiden ja palveluiden nimien lisäksi hyvin käyttää myös esimerkiksi sosiaalisen median postauksissa tai markkinointiviestinnän tehokeinona. Sanontoja kannattaa toistaa, tehdä niitä tunnetuksi yrityksen omana tarinallisena tapana viestiä asioista. Sanonnat ja erilaiset hauskat tarinalliset kyltit toimivat kivasti myös matkailuyrityksen tiloissa, esim. aamiaisella, hotellihuoneessa jne. 

Suomalaiset sanonnat positiivisempaan muotoon 

Suomalaisen Työn Liitto innosti osana Suomen 100-vuotisjuhlavuotta kansalaisia päivittämään vanhat sananlaskumme uuteen kannustavampaan muotoon. Näitä positiivisempia sanontoja tarvitsemme nyt, että menemme vaikeista ajoista eteenpäin. Surkuttelu ja turha vaatimattomuus ei nyt auta, se on loikka näin. 

o   Ammattiylpeys käy menestyksen edellä.

o   Ei auta ’sitku’ markkinoilla.

o   Joukossa luovuus tiivistyy.

o   Vaatimattomuus haalistaa.

o   Niin netti vastaa kuin sinne huutaa.

o   Joka kuuseen kurottaa, se saattaa latvaan asti ulottaa!

o   Kell’ menestys on, se ylpeästi siitä kertokoon.

o   Nopeat elävät, hitaat nauttivat.

o   Työ tekijäänsä kiittää, mutta palkkapäivä motivoi.

o   Kyllä hyvä esimies työntekijäänsä kiittää.

o   Ei tässä mahtavuutta kummempaa.

o   Hullu paljon työtä tekee, viisas järjestää niitä toisillekin.

o   Hullu paljon työtä tekee, viisas palkkaa väkeä.

o   Lopussakin kiitos seisoo.

o   Räkänenästäkin ihminen tulee, mutta turhannauraja luo positiivisen työpaikan!

o   Hyvä kello kauas kuuluu, ja sitä voi myös kilkuttaa!

o   Into pitkästä ilosta, puhti paljon nauramisesta!

o   Jos ei heilaa helluntaina, niin sitten joskus toiste.

o   Jos ei heilaa helluntaina, lataa Tinder.

o   Nuolaise ennenku tipahtaa.

o   Joukossa ideat jalostuu!

o   Kauneus ja viisaus mahtuvat samaan päähän.

o   Parempi virsta väärään kuin olla tekemättä mitään.

o   Ruoho on vihreämpää siellä, missä sitä kastellaan.

o   Parempi ystävä pöydässä kuin 10 Facebookissa.

Löytyisikö näistä sanonta, joka sopisi sinun yrityksesi käyttöön? Vierivä lammas ei sammaloidu. Elokuussa nähdään Tarinavillan merkeissä! 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »