Tarinalähtöisesssä suunnittelussa lähden muiden asioiden ohella liikkeelle monesti myös siitä, millä alueella yritys toimii. Paikallisuuden korostaminen on tätä päivää ja se on keino erottua. Paikalliset erikoisuudet ja omaleimaisuus kiinnostavat asiakkaita. Miksi haluaisimme kokea matkustaessa jotain samaa kuin kotimaassamme? Ei – me haluamme jotain ainutlaatuista ja aitoa, eli paikallista.
Pääsin tutustumaan uuteen Scandic Tampere Station -hotelliin, joka sijaitsee Tampereella rautatieaseman vieressä. Toukokuussa 2012 avattu hotelli on moderni ja huoneet todella tyylikkäitä. Suunnittelu on selkeää, värikästä ja tyylikästä – sellaista, josta itse pidän.
Tarinallistajana en kuitenkaan voi ymmärtää, miksei paikallisuutta ja hotellin luonnetta ole paremmin huomioitu suunnittelussa.
Ruokasalin takaseinällä on tekstiä ranskan kielellä ja kuva metroasemasta. Viesti ei ole suomalainen, saati tamperelainen.
Hauskaa ja paljon persoonallisempaa olisi, jos kuvissa olisi ollut vaikka Tampereen vanhoja rollikoita tai Tampereen rautatieaseman historiaa. Visuaalinen ilme ja kaikki suunnitteluuun liittyvät valinnat olisi voitu tehdä tarinalähtöisesti.
Kansainvälisille kävijöille tämä olisi tuonut mukavan tuulahduksen Tampereen historiaa. Tällainen toiminta tukisi laajemmassa mielessä myös koko Suomen matkailua. Scandic on ketju, mutta se ei sulje pois sitä, että paikallisuuden korostaminen tarjoaa paremman palvelukokemuksen ja on siten yrityksen näkökulmasta kannattavaa toimintaa. Paikallista tarinaa viestivä kokemus saa asiakkaat puhumaan ja suosittelemaan kokemaansa!