Julkaistu 12.04.2013
Käsikirjoituskursseilla opin aikoinaan, että ei pidä olla huolissaan siitä, että tarinan aihe olisi liian henkilökohtainen. Monesti ajattelemme, ettei tämä kiinnosta ketään: tämähän on vain henkilökohtainen kokemukseni.
Näin syntyvät kuitenkin parhaimmat elokuvat – mikseivät siis myös tarinallistetut palvelut!
Tekijällä on viesti: oikeasti tarina kerrottavaksi. Usein tarina kertoo jostain, mistä hänellä itsellään on kokemusta. Henkilökohtainen on usein myös yleistä. Se mikä koskettaa itseäsi, koskettaa todennäköisesti myös muita. Eroistamme huolimatta me ihmiset olemme pohjimmiltamme hyvin samanlaisia. Hyvät elokuvat menestyvät yli kulttuurirajojen, koska elokuva on onnistunut kertomaan tarinan, joka koskettaa ihmisiä tasolla, joka on useimmille tunnistettava.
Ei toki pidä unohtaa tervettä kriittisyyttä. Voihan olla, että olet sokeasti rakastunut omaan lapseesi, etkä näe, että asia onkin vain itsellesi arvokasta. Kyseenalaistamisen taito on pidettävä mukana koko ajan. Ei pidä jäädä omaan kammioon liian pitkäksi aikaa, vaan on tultava ihmisten ilmoille testaamaan oman tarinan kestävyyttä tosielämässä.
Henkilökohtaisuus liittyy myös autenttisuuteen, toiminnan läpinäkyvyyteen ja inhimillisyyteen. Palveluiden tarinallistaminen on inhimillistämistä ja merkityksellistämistä. Tarinan avulla yrityksemme näyttäytyy asiakkaalle helposti lähestyttävänä ja aitona. Palvelukokemukseen suunnitellun tarinan kautta avautuvat ne merkitykset ja arvot, joita yrityksen elämys asiakkailleen tarjoaa.