Hämeenlinnan Iittalassa sijaitseva Havuka Oy tekee kuusenpihkavoiteita, jotka perustuvat Elias Lönnrotin resepteihin.
Tarinallistamisen avulla lähdettiin hakemaan erityisesti markkinointiin ja myyntiin vahvempaa punaista lankaa. Tavoitteena tuottaa asiakkaille tarinakokemus ja luoda sitä kautta vahva ja erottuva brändi, joka pärjää kilpailussa myös kansainvälisesti. Elias Lönnrot hahmona haluttiin tuoda paremmin esiin tuotteiden yhteydessä. Tavoitteena oli myös kertoa elävästi ja inhimillisesti tuotteiden alkuperästä ja niiden raaka-aineista. Suomalaisuus oli tärkeä asia, jota pyrittiin tuomaan paremmin esiin tarinallisuuden kautta.
Havuka Oy halusi vahvistaa asemaansa kotimarkkinoilla ja sen lisäksi myös luoda edellytykset kansainvälistymiselle erottuvan tarinallistamisen avulla.
Havuka Oy:n toimitusjohtaja Timo Tynys löysi Tarinakoneen Hämeenlinnassa toteutuneiden VIKKE-hankkeen tarinapajojen kautta. Yhteinen Stooripuu-tarinapaja toteutui yrityksen myymälässä Iittalassa. Tarinan rakentaminen eteni vauhdikkaasti, koska työtä oli jo tehty tarinapajoissa, ja jo itse asiassa jo ennen tuota. Tarinallistajaa tarvittiin sitomaan langan päät yhteen.
Ydintarinan valmistumisen jälkeen Tarinakone toteutti vielä jatkona tarinallistamisen käytäntöön liittyen pienet tarinalliset tekstit tuotteita varten sekä erikseen myös tarinalliset raaka-aineiden alkuperään liittyvät tekstit.
”Anne ja Tarinakoneen lammas herätti HAVUKA tuotteemme ja yrityksemme eloon tarinan avulla. Olemme suositelleet jo monelle yhteistyökumppanillemme ja olemme todella tyytyväisiä hyvään henkilökohtaiseen palveluun.”
Timo Tynys, toimitusjohtaja, Havuka Oy