Julkaistu 21.06.2018

 
Huh hellettä! Ja eikun takaisin laitumille! Toivottavasti viimekertaisen villani ohjeilla olet työstänyt yrityksenne (miksei myös organisaation tai yhdistyksenkin) tarinan elementtejä Stooripuun oksiston täyteen.
Näyttääkö kamalalta sekamelskalta? Älä huoli, niin sen kuuluukin olla. Stooripuun oksisto on nyt täynnä mielleyhtymien verkostoa, erilaisia sekalaisia tarinan ituja. Toisissa elementeissä on enemmän järkeä, toisissa vähemmän järkeä.
Ja se on ihan vanttuut se. Olet valmis etenemään seuraavaan vaiheeseen.
 

 
Kolme tarinaomenaa jatkoon
Nyt on kiteyttämisen ja kirkastamisen aika. Kaikista ideoiduista tarinaelementeistä valitset nyt kolme kiehtovinta tarinaelementtiä ja/ tai tarinaelementtien yhdistelmää jatkoon.
Oksistoon syntyneistä tarinaelementeistä on poimittava yrityksen tavoitteita parhaiten tukevat asiat. Näiden elementtien tulee heijastaa yrityksen arvoja. Niiden tulee myös olla riittävän persoonallisia ja erilaisia.
 
Valitse parhaat
 
Nyt on aika karsia: jatkotyöskentelyyn valitaan vain parhaimmat.
Kiteyttämisessä voi käyttää apuna omenasymboliikkaa. Piirrämme toiselle paperille kolme isoa omenaa merkeiksi Stooripuumme hedelmistä. Tämä yksinkertainen visualisointi auttaa ja tekee työskentelystä hauskempaa.
Jokaiseen omenaan kirjoitetaan yksi puun oksistosta valittu tarinaelementti. Nämä elementit ovat tietysti niitä, jotka koemme työskentelyn jälkeen kiehtovimmiksi ja jatkotyöstämisen arvoisiksi.
 
Ole konkreettinen ja rohkea
 
On syytä valita hyvin konkreettisia ja yksityiskohtaisia elementtejä.
Älä valitse saunomista, vaan saunavihta. Älä kirjoita omenaan ”hyvinvointi” ja ”metsä” vaan kirjoita ”Havuja perkele!”. Älä kirjoita elementeiksi itsestäänselvyyksiä. Älä kirjoita ”historia” vaan kirjoita ”isoisä, joka putosi reestä ja keksi siksi kampiakselin”. Hyvä tarinaelementti herättää kysymyksiä, se voi olla outokin!
Hyvä tarinaelementti saattaa myös olla ristiriitainenkin. Kontrastit synnyttävät mielenkiintoa. Kirjallisuudessa käytetään termiä oksymoron, joka tarkoittaa kahden vastakkaisen tai toisensa kieltävän käsitteen yhdistämistä. Esimerkiksi ”jäätävä polte” tai ”musta lumi” ovat oksymoroneita.
Tarinaelementti voi olla myös hahmo tai hahmolle annettu nimi tai luonteenpiirre, joka linkittää hahmon yrityksen liiketoimintaan.
Elementeiksi käyvät myös sanonnat, laulujen tai runojen säkeet, kuvat, muodot tai tyyliä ja tunnelmaa määrittävät konkreettiset seikat.
Vertauskuvaharjoituksista saadaan usein hyviä lähtökohtia tarinallistamiselle; symboleja, jotka tuntuvat kiteyttävän yrityksen toimintaa hienolla tavalla.
 
 

 
Hanki palautetta
 
Tässä vaiheessa olisi hyvä tehdä pienimuotoisia asiakastutkimuksia ja/tai tutkimusta oman yrityksen sisällä siitä, millaisia ajatuksia valitut tarinaelementit herättävät. Jo pelkästään tarinaelementin kuulemisen pitäisi saada tarinamieli liikkeelle.
Kun olet löytänyt hyvät tarinaelementit ja saanut näistä palautetta, voit nyt lähteä hakemaan lisää tietoa parhaaseen elementtiin liittyen netistä, kirjastoista tai asiantuntijoilta.
Näin voit aloittaa ydintarinasi ensimmäisen version työstämisen. Mutta sehän onkin sitten jo enempi villa nro 8 laitumella se!
 

Villan Vinkki

 
Luo yrityksellenne oma Pinterest -kansio, jonne keräätte tarinallistamiseen liittyvää kuvamateriaalia!
Yksi hyvä keino ydintarinan ja itse asiassa myös käytännön tarinallistamisen aloittamiseen on yrityksenne oman salaisen Pinterest -kansion perustaminen ja siihen inspiraatiokuvien kerääminen.
Omien asiakkaidemme kanssa toteutamme näitä Pinterest -kansioita osana Tarinallistamisen Startteja, joihin ydintarinan lisäksi sisällytetään myös tarinallistamisen lähtökohdat. Kuvien avulla on helpompi kertoa siitä, millaisilla tavoilla tarina voi toteutua yrityksen digitaalisella ja fyysisellä tarinanäyttämöllä.
Olemme muuten aloittaneet uuden yhteistyön kaupan alan liittyen. Lue lisää yhteistyöstämme visuaalisen markkinoinnin osaajan Anna Juuselan kanssa täällä.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 
>> lue Villa nro 1 >>
>> lue Villa nro 2 >>
>> lue Villa nro 3 >>
>> lue Villa nro 4 >>
>> lue Villa nro 5 >>
>> lue Villa nro 6 >>
 

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »