Julkaistu 23.10.2012

Elokuvan puolella ääni koostuu puheesta, äänitehosteista ja musiikista. Sama pätee äänen käyttöön elämyspalveluissa. Puhe – jota käsittelin edellisessä bloggauksessa – tapahtuu elämyspalveluissa läsnä olevassa hetkessä eli niin sanotusti “livenä” tilanteessa. Tässä bloggauksessa tarkoitan äänellä lähinnä äänitettyjä ääniä; äänitettyä puhetta, äänitehosteita sekä musiikkia. Luonnollisesti on kuitenkin otettava huomioon myös tilassa läsnä olevat ns. luonnolliset äänet.
Ääniä voidaan elämyspalveluissa käyttää tehostamaan tarinaa tai esimerkiksi antamaan merkki siitä, että on aika siirtyä eteenpäin palvelussa.
Timo Anttila kirjoittaa pelien äänisuunnittelua koskevassa lopputyössään, että oikein tehtynä ja käytettynä äänisuunnittelu tukee tarinaa ja kykenee välittämään katsojalle lisäinformaatiota. Hän jatkaa, että kyetäksemme palvelemaan lopullista tuotetta oikealla tavalla, pitää äänisuunnittelussa pyrkiä ottamaan huomioon kaikki tarinaan ja sen kerrontaan liittyvät yksityiskohdat. Jokaisella  äänellä on siis jokin funktio palvelusi tarinassa. 
Miten hyödynnät ääntä?
Ääni jättää tilaa mielikuvitukselle ja on myös siitä syystä vahva tarinankerronnan keino. Äänet vaikuttavat tunteisiimme voimakkaasti. Äänen hyödyntämiseen on useita erilaisia mahdollisuuksia, joista kannattaa siis valita aina tarkoitukseen sopivimmat. Tuon tässä esiin muutamia ideoita.

Tarinasi äänisuunnittelussa tunnelmaa voit luoda myös yhdistämällä esineetkin sopivaksi äänien aikakauteen. Esimerkiksi retroradiosta kuuluvat äänet voivat palvella tarinaasi paremmin kuin nykyaikainen MP3-soitin.

Voit tehdä äänitiedostoja, joita asiakkaasi voi kuunnella paikan päällä “tarinanäyttämölläsi” eli esimerkiksi tuvassa vanhojen valokuvien äärellä. Nykyteknologian avulla asiakkaat voivat kuunnella älypuhelimellaan nettiin lataamiasi äänitiedostoja myös kulkiessaan paikasta toiseen. Pystyt rakentamaan helposti kiehtovia tarinallistettuja äänipolkuja matkailuyrityksesi ympärille. Näitä voit hyödyntää myös yrityksesi markkinoinnissa; voit esimerkiksi liittää pieniä pätkiä kotisivuille asiakkaittesi kuultavaksi. Äänipätkät toimivat “teasereina” eli houkuttelevat asiakastasi kokemaan juuri sinun yrityksesi tarjoamaa tarinaelämystä.
Äänen avulla voidaan luoda myös tiedostoja, jotka rakentuvat henkilöhahmojen dialogin tai monologin varaan. Hahmot voivat olla historiallisia tai täysin fiktiivisiä – aina kuitenkin yrityksen tarinaan liittyviä.
Tarinakone äänisuunnittelun apuna 
Tarinakone on ollut mukana tuottamassa joitakin äänituotteita; alla näytillä muutama esimerkki.
Unon ja Wolmarin äänipolulla (Jyväskylän yliopiston museo, Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän seudun matkailu)
Uno Cygnaeus ja Wolmar Schildt johdattavat kuulijan seitsemään heidän elämäänsä liittyneeseen kohteeseen Jyväskylän keskustassa. Äänipolku on osa laajempaa samojen herrojen dialogin varaan rakennettua verkkonäyttelyä “Unon ja Wolmarin matkassa”.
Lomalaidun Ry Kuninkaantien äänipolun pilotti
Lomalaidun Ry:n kylämatkailuhankkeen puitteissa toteutettu Kuninkaantien äänipolun pilotti kertoo Kustaa Vaasan sihteeristä Jacob Teittistä ja hänen matkastaan Raaseporin linnasta Turun Linnaan 1570-luvulla. Historialliset tiet ja niihin liittyvät tarinat ovat potentiaalia, jota ei olla matkailussa vielä riittävästi hyödynnetty.
Suomen käsityön museon perusnäyttelyn äänipolut
”Astu tarinaan ja koe käsityössä elämän tuntu” –sarja koostuu neljästä suomenkielisestä äänipolusta:  ”Kyllä äijätkin osaa” -äänipolku on suunnattu miehille ja ”Taitavia naisia” naisille. Nuorille löytyy ”Kiertokulku” -äänipolku ja lapsille ”Missä villalanka kasvaa?” Lisäksi sarjaa täydentämään tehtiin vielä kansainvälinen äänipolku ”Shoemaker ́s Journey”. Äänipoluista löytyy fiktiivisiä tarinoita, mutta myös tositapahtumiin pohjautuvia muisteluja ja haastatteluja.
Musiikki rauhoittaa, virittää ja jaksottaa
Yrityksesi tarinaa voit tukea myös musiikilla; esimerkiksi ruokailun taustamusiikki on tärkeätä valitan tarinan mukaisesti tunnelmaa luomaan. Näin myös vain ruokailemassa käyvät asiakkaat saavat oman osansa tarinasta ja kertovat kokemastaan.
Musiikki toimii hyvin myös yksittäisten elämyspalveluiden alkusysäyksenä ja loppuhäivytyksenä. Se auttaa luomaan tunnelmaa ja rauhoittamaan asiakkaat kokemaan juuri sinun yrityksesi tarinaelämystä. Musiikin avulla saattelemme asiakkaat kiireisestä arjesta paikan päälle kokemaan ja eläytymään.
Älä väheksy myöskään hiljaisuuden voimaa; hiljaisuuden kuunteleminen auttaa rauhoittumisessa ja läsnäolon vahvistamisessa. Hiljaiset hetket myös voimistavat äänten merkitystä.

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »