Olin muutama vuosi sitten ystäväni kanssa asiakkaana Tallinnassa Tallink Spa & Conference –hotellissa ja luulin tulevani ihan tavalliseen kylpylähotelliin. Päivittelin ystävälleni hotellin aika erikoiselta vaikuttavia sisustusratkaisuja; kylpylän puolella altailla oli värikkäitä mosaiikkikuvioita ja ikään kuin osittain rikkoutuneita patsaita. Tunnelma oli hyvä, mutta herätti kysymyksiä.
Aamiaisella hotellin ravintolassa törmäsin vihreisiin tekokukkiin, joissa oli heinäsirkka-hahmoja. Arvaan, mitä ajattelet. Mutta ei. Ei ollut venähtänyt ilta pitkäksi. (Heinäsirkasta kuva todisteena tuossa alempana.) Markkinoinnissa tai meille etukäteen annetuissa materiaaleissa ei ollut tullut selville, että hotellilla on oma tarinallinen maailmansa.Tosin en ehkä ollut vain huomannut mainintaa tarinasta markkinoinnissa, nyt viittaus tarinaan löytyy hotellin markkinoinnista. Tosin kuten olen täällä blogissa maininnut meidän ei pitäisi käyttää tarina-sanaa markkinoinnissa vaan mieluummin kertoa tarinaa.
Asia selvisi viimein, kun hotellihuoneessa aikani kuluksi aloin selailla pöydältä löytämääni hotellia esittelevää kansiota. Tuosta kansiosta löysin tämän tarinan:
“Ihmiskunta on jo aikoja sitten hylännyt kotipaikkansa ja vaeltaa avaruudessa. Kukaan ei enää muista, mistä ihmiset oikeastaan ovat peräisin. Historioitsijoiden mukaan legendat, jotka kertovat Maa-nimisestä tuntemattomasta planeetasta, saattavat jopa olla totta, mutta sitä ei ole pystytty vielä todistamaan.
Avaruussiirtoloiden arkistoista on löydetty omituisia veistoksia ja esineitä, jotka saattavat vahvistaa legendaa myyttisestä Maa-nimisestä paikasta. Näiden myyttien ja joidenkin säilyneiden esineiden mukaan suunniteltiin ylellinen intergalaktinen lomakeskus – Tallink Spa & Conference Hotel, jossa tällä hetkellä ollaankin.
Legendojen mukaan Maan asukkaat nauttivat toistensa seurasta, viettäen aikaa salaperäisissä vesitemppeleissä. He söivät yhdessä herkullisia ruokia sekä rentoutuivat avarissa ja mukavissa tiloissa. He pukeutuivat värikkäästi tarjotakseen toisilleen silmäniloa sekä olivat kiintyneitä toisiinsa.
Ihmisillä oli myös viisaita apulaisia, joita kutsuttiin linnuiksi ja eläimiksi. Niistä ei ole tähän mennessä säilynyt oikeastaan mitään tietoa, paitsi että niillä oli kaunis värikäs kuviollinen iho ja ne puhuivat jotain omituista kieltä. Näitä kuvioita on käytetty avaruusasemamme – Tallink Spa & Conference Hotellin – kaluston ja lattioiden suunnittelussa.
Andro Kööp, stilisti”
Hotelli-kylpylää oli siis tarinallistettu ylläolevan tarinan mukaan. Ilahduin tarinasta, se avasi koko siihen astisen kokemuksen paikan päälle ihan toisenlaiseen valoon. Kylpylä olikin salaperäinen vesitemppeli, patsaiden puolikkaat viittasivat edeltäneeseen Maa-nimiseen paikkaan ja värikäs kuvio sisustuksessa viittasi ihmisten apulaisiin; lintuihin ja muihin eläimiin.
Tarinallistaminen teki hotellista heti mielenkiintoisemman, mutta jäin pohtimaan, miten tarinaa olisi voitu tuoda vielä enemmän esille. Nyt koko tarina olisi jäänyt huomaamatta, ellen olisi lukenut sitä kansiosta. Lisäksi hotellihuoneiden sisustuksessa (esimerkiksi tauluissa) oli elementtejä, jotka eivät mielestäni tukeneet tarinaa.
Tallinnassa pitämässäni Tallinnan ja Turun kulttuuripääkaupunkien tarinatyöpajassa otin tämän hotellin tarinan aikoinaan esille. Asia herätti keskustelua, mutta huomasin, että paikalliset ehkä vähän pilkkasivat tarinaa. Minusta tarina on monella tavalla hyvä, mutta myös toteutus, palvelumuotoilu ja markkinointi saisivat seistä vahvemmin tarinan takana. Tarvitsemme tällaisia mielikuvituksellisia ja hiukan hulluttelevia hotelleja ja kylpylämaailmoja. Jokin aika sitten mietin, että luonto on täynnä mitä mielikuvituksellisempia eläimiä, värejä ja leikkimielisyyttä. Miksi me ihmiset emme voisi toteuttaa luovuutta samalla tavoin ja luoda ympärillemme maailmaa, joka todella iloittelee kaikilla mahdollisuuksilla? Tämänkin voi toki tehdä tyylillä. Tärkeää on löytää yrityksen oma tarinallinen ääni – millaisia tarinallistajia olemme?
Tallink Spa & Conference -hotellin tarina on hyvä esimerkki leikkimielisestä ja aika rohkeasta tarinasta. Tarina näkyi vahvasti sisustuksessa ja löytyi kansiosta hotellihuoneesta, tekstimuodosssa stilistin tervehdyksenä. Tarina olisi kuitenkin voitu tuoda esille näkyvämmin; kirjoittaa tarina tervehdyksenä vaeltavalle ihmiskunnalle tai se olisi voinut olla esimerkiksi tervehdysvideona hotellin television ruudulla huoneeseen tultaessa. Olisiko tarina voinut näkyä vahvemmin myös esimerkiksi ruokadesignissa; ruokien esillepanossa ja yksityiskohdissa? Tai allasbaarin drinkkien nimissä ja astioiden muodossa?
Markkinoinnissa tarinalle olisi toki käyttöä myös; nyt tuntuu, että hotellikylpylä ei ole täysin ymmärtänyt sitä mahdollisuutta, joka hotellilla tämän tarinan kautta olisi erilaistua. Tarinaa pitäisi toki syventää ja se pitäisi kirjoittaa paremmin auki, ensin kylpylähotellin tarinaidentiteetin käsikirjaksi ja sitten yksittäisten palveluiden tarinakäsikirjoituksiksi.
Muista aina, että tarinan tulee toteutua kaikessa yrityksesi toiminnassa. Tarinan takana on seistävä sataprosenttisesti!