Julkaistu 26.01.2012

Viime viikolla osallistuin Matkamessuille Helsingissä, jossa näytti tuolloin lähinnä tältä:

Otin kuvan lumisesta Helsingistä ratikan ikkunasta Kalliosta.

Helsingin Messukeskuksessa järjestetyt Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Näytteilleasettajia oli yli 70 maasta ja suomalaisia näytteilleasettajia peräti 500. Matkamessuilla olikin neljän päivän aikana kävijöitä reilut 71 000!

TEKES-seminaari messujen yhteydessä

Lumisesta myräkästä huolimatta reissu oli loistava, varsinkin verkostoitumisen näkökulmasta.

Osallistuin TEKES vapaa-ajan palvelut ohjelman seminaariin, joka järjestettiin matkamessujen yhteydessä keskiviikkona. Paikalla oli vanhoja tuttuja sekä uusia tarinallistamisesta kiinnostuneita ystäviä.

Seminaarissa esiintyjänä oli myös elämysguru B. Joseph Pine II, joka on “Experience Economy” ja “Authenticity” –teosten toinen kirjoittaja. Häneltä on ilmestynyt myös uusi kirja, johon en ole itsekään vielä ehtinyt tutustua. Kirja on nimeltään “Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier “.

Olipa hienoa, että oli mahdollista kuulla Pinea livenä! Kävin myös tervehtimässä häntä ja kerroin, että hänen kirjansa on innoittanut minua aloittamaan yritystoiminnan tarinalähtöisen elämyssuunnittelun parissa.

Erityisen kiinnostavana ja innostavana pidin myös Mika Pantzarin puheenvuoroa rytmiliiketoiminnasta. Lähdin heti pohtimaan, että miten olennaisena osana draamallisessa tarinankerronnassa oleva rytmi voisi linkittyä ajatukseen erilaisista tunnistettavista rytmeistä. Selvisipä sekin, että ruokailurytmissämme me suomalaiset olemme tasaisia puputtajia!

Tämän seminaariin materiaalit löytyvät täältä. Kannattaa katsoa ainakin myös Suomen Lontoon instituutin Hanna Harrisin esitys “HEL YES!”, joka on hienolla tavalla esimerkki muun muassa ruuan esillepanosta sekä suomalaisen kulttuurin yhdistämisestä.

Otteita Matkamessuilta

Viron näyttävä ja erilainen messuosasto kiinnitti huomiota. Osastolla oli myös erilaisia tapahtumia ja hahmoja.

Tuusulanjärven Matkailu ry:n osastolla järven ranta oli laitettu näyttävään valopöytään, jossa väreili oikeaa vettä. Se kiinnitti huomion ja samalla konkretisoi alueen toimintoja. Mitäpä jos pöydässä olisi ollut vielä äänitiedostoja, joista olisi kuultu alueen historiaan liittyviä tarinoita? Toki paikalla ollut esittelijä hoiti tämän nyt mainiosti!

Herrankukkaro

Rymättylässä sijaitseva Herrankukkaro oli tuonut paikan päälle aitoa tunnelmaa ja maistiaisena tarjottiin ihanaa tummaa saaristolaisleipää.

Tässä yksi esimerkki hahmosta pukeutuneena kartanon tunnelmaan. Vuojoen Kartanon osastolla asuilla ja visuaalisella tunnelmalle sekä osasto että opas henkivät paikan tunnelmaa.

Savonlinnan oopperajuhlat olivat tuoneet messuille osan Olavinlinnaa. Tämä toimi hyvin ja kiinnitti huomion – ooppera olisi voinut näkyä tässä visuaalisuudessa vielä vahvemmin, toki aiheesta paikalla puhujia olikin.

Matkamessut tarinallistamisen näkökulmasta

Jotta osasto erottuisi Matkamessuilla, on tehtävä jotain hyvin eri tavalla kuin muut. Paikan päällä oli kovin hälyisää, joten äänellä pelaaminenkaan ei oikein toimi.
Olisi hienoa, jos voisi saatella asiakkaan hetkeksi vielä vahvemmin aivan omaan maailmansa – ja ehkä myös tarjota tuon kaiken messuhumun keskellä jotain aidosti elämyksellistä ja pysäyttävää.

Videoiden käyttö Matkamessuilla oli vielä mielestäni aika harkitsematonta. Enemmän ja monipuolisemmin voisi hyödyntää videon ja ylipäätään visuaalisen kerronnan mahdollisuuksia.

Tarinaa toki oli , parhaat tarinat löytyivät keskustelujen kautta. Messuosastojen tarinallinen rakenne – messukävijän palvelupolun hahmottaminen tarinana – voisi olla monelle messuihin osallistuvalle yritykselle hyödyksi.

P.S. Yksi mahdollisuus messuille ja tapahtumiin osallistumiseen on jyväskyläläisen Aivoteollisen Toimiston Mediatiski. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa toteutamme tarinallisia messuosastoja, jossa hyödynnämme Mediatiskin tarjoamat tekniset mahdollisuudet.

Ja lopuksi vielä esimerkki siitä, miten naapurimme Ruotsi esiintyi edukseen messuilla:

Isot pitkät banderollit tuntuivat toimivan messuhumussa melko hyvin. Helposti kolmeen kuvaankin pystyisi jo tuottamaan tarinallisuutta “alku-keskikohta-loppu” –periaatteella. Loppuun voisi vielä lisätä jonkinlaisen yllätyksen tai käänteen. Live-esiintyjät kiinnittävät huomion osastoon kivalla tavalla!

Runsas kuvakavalkadi löytyy Matkamessujen Facebook-sivuilta. Käy tutustumassa!
Ja jos et vielä ole Tarinakoneen fani Facebookissa, käy tykkäämässä myös Tarinakoneesta – ja vinkkaa kavereillekin! Tarinakoneen Facebook-sivuilla kerron aktiivisesti muun muassa tarinallistamiseen liittyviä vinkkejä!

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »