Bäää! Se on tämän firman fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä. Se on helmikuun hempeitä hullutuksia! Tällä kertaa haluan jakaa kanssasi jotain erilaista. Jonkinlainen käytännön tarinateko kuitenkin tämäkin.
Anne ryhtyi joitakin vuosia sitten tekemään ihan vaan huvin vuoksi niin sanottuja bisnesrunoja.
Hän valitsee aina yhden bisneskirjan ja sieltä suin päin loikkien sanat ja lauseet tuota runoa varten. Nyt olemme päättäneet julkaista näitä runoja videon muodossa, ja kannustaa myös muita tekemään runoja sellaisista bisneskirjoista, joita fanittavat!
Mitä sinä voit oppia oman yrityksesi tarinallistamiseen bisnesrunoista?
Voisitko hyödyntää yrityksesi historiaan tai toimintaan liittyviä kirjoituksia samalla tavoin luovasti, tehdä niistä pieniä runoja?
Mitä jos rakentaisit runon yrityksesi markkinoinnin tueksi, julkaisisit sen osissa somessa?
Voisitko pyytää asiakkaita kirjoittamaan palautteen runon muotoon? Tai kirjoittaa itse asiakkaiden palautteesta koonnin luovan runon muodossa?
Anne tekee meidän assistentin Miran kanssa bisnesrunoista hauskoja tekstivideoita. Tuota formaattia nähty musiikkivideoiden tuotannoissa. Voisitko tehdä samankaltaisen tekstivideon esimerkiksi oman yrityksesi ydintarinan esittelyä varten tai miksei vaikkapa yrityksesi menun?
Myös Lumen5 ohjelman pitäisi taipua samankaltaisten videoiden tekemiseen.
Ennen kaikkea haluamme bisnesrunoilla kannustaa myös sinua miettimään luovasti sitä, miten tarjoilet tarinaasi asiakkaillesi. Kokeile rohkeasti myös erilaisia tarinaformaatteja. Esimerkiksi:
- satu
- kirje
- resepti
- meemi
- sanonta
- laulu
- novelli
Annen ensimmäinen bisnesruno ”We Are All Weird”
Miksi Anne ryhtyi tekemään bisnesrunoja? Mitä nämä runot ovat? Tällä WoolTalks-sarjan videolla voit katsoa Annen esittelyn bisnesrunoista. Ensimmäinen runo perustuu kirjaan, jonka on kirjoittanut Seth Godin. Kirjan nimi We Are All Weird: The Rise of Tribes and the End of Normal.
Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä