”Jo kauan ennen kuin ensimmäiset matkailijat saapuivat Ruka-Kuusamoon, leijaili Joulupukin mökiltä kotoisat perinneruokien aromit. Kesäisin marjoista ja muista luonnonantimista valmistetut herkut houkuttelevat tänäkin päivänä pukin tupaan, hänen lempipuuhan, kalastuksen parista……….. Joulupukki apureineen asuu edelleen Korvatunturilla valtaosan vuodesta. Hän tapaisi mielellään kaikki maailman lapset ja aikuiset, mutta jos paikan avaisi yleisölle, siitä tulisi suositumpi kuin Disneyland! Silloin joululahjojen valmistamiseen ja jakeluun liittyvät ikivanhat salaisuudet eivät säilyisi! Siksi joulupukki on päättänyt kutsua lomalaisia lievittämään joulunodotusta Ruka-Kuusamoon, missä hän piipahtelee nykyisin myös hankien aikaan!”
Lukemasi on ote tarinasta Joulupukin lomasalaisuus. Ruka-Kuusamossa syntynyt tarina lähti elämän erään syyskuisen matkailuväen tuotekehitysrupeaman – tai palvelumuotoilupäivän kuten nykyään tavataan sanoa – tuloksena. Tarinan tueksi tuunattiin tapahtumia ja jouluinen viikko-ohjelma. Pelkkä tarina ei riitä, tarvitaan myös tekoja. Matkailussa se tarkoittaa teemoitettuja tuotteita ja palveluita.
Tarinoilla on vahva voima, emmekä ole varmastikaan osanneet hyödyntää niitä riittävästi palvelujen tuotekehityksessä, matkailuelämyksissä tai miljöön suunnittelussa. Onko matkailuelämyksissämme vahva visuaalinen viesti, teemoittamisen ideologia – onko fantasiassamme voimaa?
Voimakkaat fantasiat ja elämykset vaativat luovuutta. Tuotekehitystäkin on saatu kehitettyä innovatiivisuutta edistävään suuntaan luovien menetelmien avulla ja ennakoimalla tulevaa. Joskus hyvä idea lähtee krisiistä tai vähintäänkin kyseenalaistamisesta – Suomessa on vahvoja menestystarinoita siitä, mitä kyseenalaistamisella voidaan saavuttaa. Myös Joulupukki on kyseenalaistettu vuosi sitten – ja kuinkas siinä kävikään?
Joulun tarina on vahva ja sen soisi elävän, kasvavan ja vahvistuvan tästä ikuisuuteen. Me kaikki vaikutamme siihen, kertomalla joulun tarinoita ja tekemällä niitä joulun tekoja.
Tarinaa tukevan teon voit tehdä vaikkapa sytyttämällä adventtikynttilän. Virittäydy tunnelmaan vaikkapa tämän Joulun tarinan avulla!
Kirjoittaja Anne Lukkarila on Haaga-Perhon kehitysjohtaja. Anne on myös Haaga-Perhon ”Edelläkävijyyttä rakentamassa” –blogin pääbloggari.